Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Beginners vraagje over mount, en vooral unmount

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Beginners
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
EwoudDG
Gast

BerichtGeplaatst: Za Mrt 12, 2005 6:28 pm    Onderwerp: Beginners vraagje over mount, en vooral unmount Reageren met citaat

Ik ben een beetje nieuw op linux gebied, maar fedora3 heeft me al een heel eind gebracht.

Nu staan er in mijn lijstje nog een aantal "todo" dingen open waar ik zelf niet uitkom, deze hebben allemaal te maken met mount. Ik hoop dat iemand mij in de juiste richting kan wijzen om deze laatste iseus op te lossen. Ik gebruik FC3 Heidelberg, Kernel 2.6.10-1.741_FC3, pentium.

-Waar ik veel tegen aan loop bij het gebruik van cd's is dat voordat ik de cd terug krijg al mn bestandbeheerders moet afsluiten, aantal minuten wachten en vervolgens met unmount -f pas mn cd geunmount krijg. Het liefst zie ik dat bij het invoegen van een cd, deze automatisch aangekoppeld word, en dat ik gewoon op eject kan drukken om deze weer terug te krijgen. Enige ideeen?

-Wanneer ik een externe FAT32 hardeschijf aankoppel, leest linux de bestanden met "vreemde tekens" niet goed in, bijvoorbeel een e met puntjes, of zoals je andre hazes officieel schrijft. Al deze karakters worden bij het lezen vervangen door een ? maar geven problemen bij het kopieeren naar een andere FAT32 externe schijf. Zijn er speciale mount opties om deze speciale tekens goed te laten inlezen en weer te kunnen schrijven?

-wat in fedora core bepaald dat media onder media gemount word?, ik wil het liefst gewoon alles onder /mnt houden.

Wat ik al zei, ik hoef geen uitgekouwde antwoorden, maar gewoon een verwijzing naar wat websites ofzo zo al enorm gewardeerd worden. Google en de man pages hebben me tot dusver met bovenstaande items niet echt geholpen.

Alvast bedankt,

Ewoud.
Terug naar boven
pam

BerichtGeplaatst: Za Mrt 12, 2005 8:26 pm    Onderwerp: Re: Beginners vraagje over mount, en vooral unmount Reageren met citaat

EwoudDG schreef:
-Waar ik veel tegen aan loop bij het gebruik van cd's is dat voordat ik de cd terug krijg al mn bestandbeheerders moet afsluiten, aantal minuten wachten en vervolgens met unmount -f pas mn cd geunmount krijg. Het liefst zie ik dat bij het invoegen van een cd, deze automatisch aangekoppeld word, en dat ik gewoon op eject kan drukken om deze weer terug te krijgen. Enige ideeen?

Ik heb dit probleem ook al vrij lang,en vind het zeer irritant.
Ik los dit op door het commando umount -l /media/cdrom te geven,gevolgd door eject /dev/cdrom
Soms is het zelfs nodig om dit als superuser uit te voeren...

EwoudDG schreef:
-wat in fedora core bepaald dat media onder media gemount word?, ik wil het liefst gewoon alles onder /mnt houden.

Je kunt dat in /etc/fstab aanpassen Smile
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 13, 2005 8:38 am    Onderwerp: Re: Beginners vraagje over mount, en vooral unmount Reageren met citaat

EwoudDG schreef:

-Wanneer ik een externe FAT32 hardeschijf aankoppel, leest linux de bestanden met "vreemde tekens" niet goed in, bijvoorbeel een e met puntjes, of zoals je andre hazes officieel schrijft. Al deze karakters worden bij het lezen vervangen door een ? maar geven problemen bij het kopieeren naar een andere FAT32 externe schijf. Zijn er speciale mount opties om deze speciale tekens goed te laten inlezen en weer te kunnen schrijven?

En onder Linux werken die tekens wel ?
Het installeren van de pakketten op deze server, waarvan de namen beginnen met 'fonts-' zou het probleem kunnen oplossen. ftp://alviss.et.tudelft.nl/pub/fedora/core/3/i386/os/Fedora/RPMS/
Welke je precies nodig hebt weet ik niet...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
EwoudDG
Gast

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 16, 2005 9:34 pm    Onderwerp: halverwege Reageren met citaat

Inmiddels heb ik het antwoord op de vreemde tekens gevonden. Ik hoop dat er nog veel meer mensen wat aan hebben.

voeg als optie in fstab toe: iocharset=utf8

voorbeel: /dev/sdb1 /mnt/maxtor250 auto defaults,user,gid=503,umask=002,iocharset=utf8 0 0

Let niet op al die gid's en umask's, want daar moet een mooiere oplossing voor zijn.

Het programma dat regelt wat waar automatisch gemount word heet fstab-sync. Echter heb ik uit de man-pages niets nuttigs kunnen halen, behalve een verwijzing naar het programma "hal" (hardware abstraction layer), maar deze blijkt weer hotplug te gebruiken, en voordat je alle drie de programma's onder de knie hebt zodat je ze werkelijk kunt gaan gebruiken...tja....

Voor de eject knop blijven we nog wel even zoeken en als ik een antwoord / oplossing vind zal ik deze posten.

Bedankt iedereen zover.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Beginners Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: