Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Parport chown-en

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Configuratie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nickname55

BerichtGeplaatst: Za Okt 29, 2005 8:22 pm    Onderwerp: Parport chown-en Reageren met citaat

Eeeey,

Ik heb een vraagje, om als gewone user te kunnen scannen onder Linux(fc3), doe ik mn parport0 chownen naar die user. En dat werkt goed. Maar dat moet ik elke keer opnieuw doen als ik de pc aanzet. Het word dus niet bewaart. Hoe los ik dit op?

Groet
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Beer

BerichtGeplaatst: Za Okt 29, 2005 11:43 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Code:
crw-rw----  1 root lp    99,   0 okt 30 00:32 parport0
Ziet deze er zo uit als het systeem opnieuw is opgestart?. Dan is het heel gemakkelijk maak user lid van group lp. Er wel even op letten dat je het niet de default group maakt, kan de zaak aardig in het honderd gooien. Very Happy
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Zo Okt 30, 2005 8:12 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Beer schreef:
Code:
crw-rw----  1 <a href="http://www.fedora-linux.nl/basis/#root">root</a> lp    99,   0 okt 30 00:32 parport0
Ziet deze er zo uit als het systeem opnieuw is opgestart?. Dan is het heel gemakkelijk maak user lid van group lp. Er wel even op letten dat je het niet de default group maakt, kan de zaak aardig in het honderd gooien. Very Happy

Jah idd dat zou kunnen. Ik snap et. Als lp teminste alleen voor bij die parport gebruikt word, en niet ook voor allerlei andere dingen, zodat de user niet ook andere dingen gelijk recht op krijgt, dat niet de bedoeling is.

Maar dat zal wel niet, ik ben lp nog nergens anders tegen gekomen. Tis wel beetje belangrijk dat het een beetje veilig gaat, want het is de bedoeling dat mn huisgenootjes kunnen scannen met behulp van http://sourceforge.net/projects/phpsane/ Wink

Het is dus niet mogenlijk om parport0 onder user scanner te krijgen?
Terug naar boven
Beer

BerichtGeplaatst: Ma Okt 31, 2005 7:29 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Jawel hoor dat kan, je kunt namelijk programma's met andere groep's rechten laten uitvoeren. Als het goed is zet je dan het groeps eigendom op de juiste groep en zet je het GID-bit. Daarnaast zet je de zaak met chmod op 777, of rwxrwxrwx is maar wat beter leesbaar is. Gevolg hiervan is dat het programma dan wordt uitgevoerd met de GID. Dus voorbeeld: rwxrwxrwx 1 lp lp 99, 0 okt 30 00:32 mynprog wordt uitgevoerd door gebruiket user:user met groeps-rechten lp. UID/GID kun je zetten met chmod (lees de manpages voor meer info) O het zelfde gaat op als je het UID bit set (of zet) Alleen dan wordt het uitgevoerd met de eigenaars-rechten. Echter root is eigenaar van de parport en dat houdt in dat je iedereen root rechten verleend (lijkt me niet zo'n goed idee).
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Configuratie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: