Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Problemen dual boot FC4 - Windows XP

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Installatie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jefke

BerichtGeplaatst: Ma Sep 12, 2005 12:36 am    Onderwerp: Problemen dual boot FC4 - Windows XP Reageren met citaat

Hoi,

ik heb zojuist voor de tweede maal geprobeerd om een werkende dual boot met FC4 en Windows XP te maken. Het booten op Linux lukt zonder problemen, maar windows wil niet meer opstarten...
Ik krijg steeds een BSOD (blue screen of death) met de melding UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME Crying or Very sad (gelukkig had ik uit voorzorg de nodige backups genomen Cool )
Ik heb ook al geprobeerd om via de windows cd-rom het systeem te herstellen met fixmbr e.d. maar ik krijg een vermelding van een onherstelbare fout...
Heeft iemand hier een verklaring / oplossing voor??
Mijn systeem:
P4 3,2 GHZ met 1024MB ram en 200 GB HDD
Zou die 200GB het probleem kunnen zijn, aangezien windoos standaard maar 130GB als max aankan? Bij de installatie heb ik steeds eerst het windows systeem ge´nstalleerd op een 130 GB (=max) partitie, en na de windows installatie de linux install op de resterende 60 a 70 GB vrije ruimte gezet.

Ik heb wel wat ervaring in pc's maar ben totaal nieuw in de linux wereld..

Hopelijk kan iemand mij voorthelpen!!

Groetjes,

Jeffrey.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
sniper_david

BerichtGeplaatst: Ma Sep 12, 2005 7:57 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoi,

Ik ben zelf sinds 3 dagen begonnen met FC4 en heb nul ervaring met linux :wink:

Probeer het eens met een startdisket en herstel daarmee uw MBR (Master Boot Record )
Het bevel hiervoor is "fdisk /mbr"

Als je windows XP op de primaire partitie staat zal windows zonder problemen moeten opstarten.
Nadien kan je dan met de rescue cd van FC4 de boot-loader "grub" opnieuw instaleren.

cu
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Ma Sep 12, 2005 8:11 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

sniper_david schreef:

Nadien kan je dan met de rescue cd van FC4 de boot-loader "grub" opnieuw instaleren.

Mocht het nodig zijn, op http://www.fedora-linux.nl/docs/grubinstalleren.php vind je stap-voor-stap uitleg.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
jefke

BerichtGeplaatst: Do Sep 15, 2005 12:30 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Na 6 keer zowel windhoos als linux te hebben ge´nstalleerd, hou ik het toch even voor bekeken. Door mijn gebrek aan ervaring met linux ben ik dan voorlopig overgeschakeld naar Mandrake 10.1, een geschikte distributie voor beginners. De dual boot verliep van de eerste maal vlekkeloos, misschien omdat er lilo ipv grub wordt gebruikt.
Als ik later wat meer kennis heb ga ik nog omschakelen naar een andere distributie en kan ik eventuele problemen waarschijnlijk beter oplossen.

Alvast bedankt voor je hulp en misschien installeer ik later nogmaals Fedora!

Groeten,

Jeffrey
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
MarkL

BerichtGeplaatst: Vr Sep 16, 2005 5:54 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb zoiets een keer gehad met win2000 en winXP. Wou die ook niet meer dual booten. Kwam denk ik doordat er iets op de partitie veranderd was. Met opnieuw instaleren kwam ik ook niet veel verder totdat ik alle partities had verwijderd en de hele schijf als 1 partitie had gemaakt. Daarna weer nieuwe partities aangemaakt en win2000 en xp geinstalleerd en toen werkte het weer Confused windows is crapdows

Weet niet of dit ook werkt met zo'n grote harde schijf.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Installatie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: