Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Netwerk probleem XP en FC4

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
harold

BerichtGeplaatst: Zo Aug 14, 2005 7:58 pm    Onderwerp: Netwerk probleem XP en FC4 Reageren met citaat

Hoi,

Ik heb 2 XP machines thuis staan en een Linux met FC4 machine. Ze hangen alle 3 in een netwerk. Echter:

1) Op de FC4 machine kan ik wel middels een Nautilus venster bij de bestanden komen van de gedeeld mappen op de XP machines middels smb://192.168..... doch ik als ik onder computer, netwerk, windowsnetwerk kijk, zie ik niets staan, terwijl ik met samba toch de FC4 computer onder het juiste (windows) netwerknaam heb gehangen.

2) Op de XP machines krijg ik de FC4 computer keurig te zien maar ik heb er geen toegang op. Met de instellingen op Samba heb ik gedeelde bron en gebruiker geprobeerd maar dat had beide geen resultaat. Ik heb een directory gemaakt Gedeelde_bestanden en gedeeld maar die krijg ik dus niet op de XP machines te zien.

Kan iemand mij vertellen wat ik verder moet instellen op vanaf de XP machines de gedeelde bestanden op de FC computer kan zien en misschien weet iemand een maniet om grafisch bij de gedeelde XP bestanden te komen?

Groetjes,

Harold
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Zo Aug 14, 2005 8:09 pm    Onderwerp: Re: Netwerk probleem XP en FC4 Reageren met citaat

Voor vraag 1 heb ik geen oplossing, misschien wel voor vraag 2.
Heb je een firewall aanstaan, zo ja: heb je een poort voor samba ge-opend ? Dat kan je doen met 'system-config-securitylevel'.

Verder kan je met het programma 'system-config-samba' je gedeelde bronnen selecteren.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
harold

BerichtGeplaatst: Zo Aug 14, 2005 9:17 pm    Onderwerp: Netwerk Reageren met citaat

Sad , Hoi,

Ik had inderdaad de firewall aanstaan, maar als ik alle opties toesta voor samba krijg ik helaas nog geen verbinding. Ik ga verder proberen, niettemin heel erg bedankt want ik denk dat ik het probleem toch hier ergens moet zoeken. Ik laat het weten als ik wat gevonden heb.

Groetjes,

Harold
Terug naar boven
confruo

BerichtGeplaatst: Ma Aug 15, 2005 5:33 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Om er even zeker van te zijn zou ik als root user even

service iptables stop

intypen, en nog eens kijken.
Terug naar boven
harold

BerichtGeplaatst: Di Aug 16, 2005 10:13 pm    Onderwerp: netwerkl probleempje Reageren met citaat

Hoi,

Dat heeft inderdaad geholpen. Alleen nu is mijn firewall volgens mij wel uitgeschakeld. Bij systeem voorzieningen heb ik iptable ook maar uitgevinkt zodat de computer na herstarten ook niet weer de firewall inschakeld. Het lijkt me niet zo handig. Gewoon diensten bij de firewall uitzetten netzolang ik er een gevonden heb lijkt me een optie, maar tips zijn welkom.

Sorry, ik ben een leek op dit (linux)gebied. Wink

Harold
Terug naar boven
confruo

BerichtGeplaatst: Di Aug 16, 2005 10:29 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Voor samba / windows smb wil je de volgende poorten toelaten

UDP 137 - NetBIOS Name Resolution
UDP 138 - NetBIOS Datagram Service
TCP 139 - NetBIOS Session Service
TCP 445 - SMB

In ieder geval zijn deze nodig voor de standaard windows services als Netlogon, Computer Browser.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: