Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

mp3
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Overig
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bianca

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 22, 2010 6:02 pm    Onderwerp: mp3 Reageren met citaat

ik heb bijna 10.000 muzieknummers als mp3 op me computer staan, bijna allemaal opgenomen van l.p, en cassettebandjes(begonnen in fedora 9), en nu in fedora 12 nog steeds bezig dus, en ik heb er nog wel wat te gaan.
dit is ook erg leuk om te doen om zo je oude muziek weer nieuw leven in te blazen.

maar toch heb ik een probleempje.

er is al weer zoveel veranders sinds fedora 9, want ik ben in fedora 9 begonnen met opnemen met audacity, met een bitrate(kbs) van 128 kbs , ik speel alles af via me stereoinstallatie, dus ik heb opzich best een heel goed geluid

maar ja nu is alles dus zover dat er opgenomen kan worden met 320 kbs, werkt ook erg goed, geluid is zeker 30 % krachtiger, het klinkt harder en veel meer bass

alleen zit ik dan nu met het probleem, hoe kan ik mijn muziek bestanden die zijn opgenomen met 128 kbs veranderen naar 320 kbs zodat ik op alles hetzelfde geluid krijg?
want die bitrate werkt fantastisch!
platen die ik nieuw opneem zet ik al gelijk op die frequentie, maar ja hoe de rest nu veranderen?

ik heb het geprobeerd met de audacity versie die via www.rpmfusion.org meegeleverd wordt, die ondersteund ook het importeren van mp3 bestanden, de vrije versie die standaard onder fedora staat dus niet, daarmee kun je wel exporteren als mp3 maar dus niet importeren!

ik kan me muziek opzicht dus wel opnieuw verbouwen met de NIET VRIJE AUDACITY VERSIE alleen het probleem is dat ik dan maar 1 liedje per keer kan doen

hoe moet ik dat oplossen zodat ik b.v meerdere muziekbestanden tegelijk in audacity kan bewerken?
want 1 liedje per keer werkt niet want dan ben ik wel een jaar bezig haha

of is er mischien nog een ander progamma waar ik me muziek bestanden mee bewerken kan wat sneller gaat?

Ik hoop dat iemand weet hoe dit op te lossen, want het is kwa geluid zeer de moeite waar om die bestanden te verbouwen

alvast bij voorbaat dank

bianca
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
sciurius

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 22, 2010 7:34 pm    Onderwerp: Re: mp3 Reageren met citaat

bianca schreef:
maar ja nu is alles dus zover dat er opgenomen kan worden met 320 kbs,

Volgens deskundigen is er boven 192 kbs geen hoorbaar verschil meer, hoewel er natuurlijk fanaten zijn die beweren van wel. Die beweren ook het verschil te horen tussen gewone stekkers en massief gouden stekkers en zo Smile.
Citaat:
hoe kan ik mijn muziek bestanden die zijn opgenomen met 128 kbs veranderen naar 320 kbs zodat ik op alles hetzelfde geluid krijg?

Dat gaat niet. Eenvoudig omdat door het opnemen op 128kbs er een boel audioinformatie is weggevallen bij het comprimeren. MP3 is lossy compressie. Met 320kbps valt er minder weg, maar wat weg is krijg je natuurlijk nooit meer terug.
Technisch kun je natuurlijk resampelen van 128 naar 320 kbs maar de geluidskwaliteit wordt er niet beter van, zelfs slechter.
Citaat:
of is er mischien nog een ander progamma waar ik me muziek bestanden mee bewerken kan wat sneller gaat?

Wat vind je van mencoder?
Maar zoals gezegd, je zult er geen kwaliteitswinst mee behalen. Niet met de oren in elk geval, hoogstens ertussen Smile.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
bianca

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 22, 2010 9:06 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

ik ken mencoder niet ik zal er eens naar kijken, maar jij zegt dat er geen verschil is boven de 192kbs, dat heb ik ook gelezen inderdaad, dus in principe zou die bitrate al voldoende zijn

echter jij zegt dat ik niet meer kan terughalen wat er weg is ,(ben ik met je eens)maar ik heb enkele willekeurige liedjes geprobeerd op te waarderen naar 320kbs, en toen het verschil beluisterd, ik zag het verschil al in het spoor wat audacity produceerde, met 320kbs zo`n 30% breder spoor

ik heb het verschil ook beluisterd op me stereo, en ik moest hem met 128kbs het volume op b.v 20 zetten en met 320kbs zo`n 4 tandjes lager en toen klonk hij nog harder en zwaarder, (verbouwd dus van 128 naar 320kbs)

ik heb dit niet eerder geweten helaas anders had ik dit gelijk zo gedaan

toch bedankt voor je antwoord

bianca
Terug naar boven
sciurius

BerichtGeplaatst: Di Mrt 23, 2010 8:30 am    Onderwerp: Reageren met citaat

bianca schreef:
ik ken mencoder niet

mencoder is de partner van mplayer. Die ken je vast wel. Waarschijnlijk zijn er ook andere tools.
Citaat:
maar ik heb enkele willekeurige liedjes geprobeerd op te waarderen naar 320kbs, en toen het verschil beluisterd, ik zag het verschil al in het spoor wat audacity produceerde, met 320kbs zo`n 30% breder spoor

Dat zegt niets over de kwaliteit, alleen over de kwantiteit. In feite is het signaal alleen luider en dat kan in bepaalde omstandigheden ook beter klinken. Maar het heeft niets met de bit-rate te maken.
Met het programma mp3gain kun je het volume van een mp3 wijzigen zonder dat er verder iets wijzigt. Ik gebruik dit programma om al mijn tienduizenden mp3 bestanden (geript in 192kpbs van CD) op een ongeveer gelijk volume te krijgen zodat bij het random afspelen er geen grote verschillen hoorbaar zijn.
Probeer dit maar eens met een 128kbps file en met een 128->320kbps geconverteerde file en je zal merken dat het eindresultaat van beiden hetzelfde is. Het liefst samen met een onpartijdig iemand een dubbelblind test uitvoeren, want anders denk je dat het beter klinkt omdat je dat namelijk graag wilt.
Overigens kan ik het toepassen van mp3gain op je mp3 files aanbevelen.
Maar echt, mp3 is een lossy compressie en de muzikale informatie die er niet meer inzit kun je niet terugkrijgen door te resampelen met een hogere bitrate. Het resultaat zal zelfs slechter zijn.
Terug naar boven
bianca

BerichtGeplaatst: Di Mrt 23, 2010 9:32 am    Onderwerp: Reageren met citaat

dat is duidelijk, ik zal mp3gain is proberen, want ik heb inderdaad lang niet alles gelijk kwa volume en zo

dit komt omdat de ene plaat of bandje harder of zachter klinkt dan de ander, en ik wil het ook graag op een beetje een gelijkwaardig niveau hebben

en ja het zou inderdaad tussen de oren kunnen zitten ja

1 ding is zeker, de muziek die ik nieuw opneem en wegzet met 320kbs zijn aanzienlijk beter van kwaliteit als met 128 kbs.

ik zet ze gewoon weer weg met 128 kbs omdat ik anders te grote verschillen krijg dat vind ik n beetje jammer

ik ga in ieder geval mp3gain proberen

bedankt

bianca
Terug naar boven
bianca

BerichtGeplaatst: Di Mrt 23, 2010 9:41 am    Onderwerp: Reageren met citaat

mp3gain stond al geinstalleerd, maar ik kan het nergens terugvinden

weet jij waar ik dat kan terugvinden dan?

of werkt dit vanuit een terminal?

bianca
Terug naar boven
sciurius

BerichtGeplaatst: Di Mrt 23, 2010 12:31 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

bianca schreef:
dat is duidelijk, ik zal mp3gain is proberen, want ik heb inderdaad lang niet alles gelijk kwa volume en zo
dit komt omdat de ene plaat of bandje harder of zachter klinkt dan de ander, en ik wil het ook graag op een beetje een gelijkwaardig niveau hebben

Precies de bedoeling van mp3gain. Ik gebruik de -a optie van mp3gain zodat per album alle tracks dezelfde relatieve luidheid behouden.
Citaat:
1 ding is zeker, de muziek die ik nieuw opneem en wegzet met 320kbs zijn aanzienlijk beter van kwaliteit als met 128 kbs.

Ja, als je dat niet zou kunnen horen ligt het wel aan je oren. Maar je zou 192 als compromis kunnen proberen. Als je geen verschil hoort tussen 192 en 320 scheelt dat een boel aan diskruimte.
Terug naar boven
sciurius

BerichtGeplaatst: Di Mrt 23, 2010 12:36 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

mp3gain is inderdaad een command line programma.
Je opent een terminal window, en dan ($ is de prompt):
Code:
$ cd folder-album1-van artiest1
$ mp3gain -a *.mp3
$ cd folder-album2-van artiest1
$ mp3gain -a *.mp3

Enzovoorts.
Let op dat je dit per album doet (zie de beschrijving van de -a optie).
Succes. Heel wat sneller dan resampelen via audacity of mplayer of wat dan ook Smile .
En met mp3gain -u kun je de wijzigingen weer ongedaan maken.
Terug naar boven
bianca

BerichtGeplaatst: Di Mrt 23, 2010 5:36 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

bedankt voor je geweldige tip, ik ben er nu mee bezig en het werkt fantastisch!!!

ik heb me complete muziekmap eronder zitten, en nu zie ik pas goed de verschillen in decibels voobij komen

als ik kijk naar de muziek van dit moment staan toch vaak op zo`n 109 decibel, bij mij staan ze gemiddeld op zo`n 86 decibel

ik heb er zelfs een paar ondekt die onder de 80 stonden

ik heb mp3gain ingesteld op 100 db dan moet hij bij de meeste maar zo`n 9 decibel verhogen, en bij sommige liedjes een paar decibellen eraf

nogmaals bedankt

bianca

Laatst aangepast door bianca op Di Mrt 23, 2010 5:47 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
bianca

BerichtGeplaatst: Di Mrt 23, 2010 5:45 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

ik heb nog wel 1 vraagje voor jou, is het dan volgens jou dan genoeg dat ik de muziek die ik nu opneem en exporteer met audacity om dat te doen met 192kbs??

zodat ik niet weer verschillen ga krijgen?

of moet ik ze naar bewerken met audacity dan ook weer bewerken mer mp3gain??

bianca
Terug naar boven
sciurius

BerichtGeplaatst: Di Mrt 23, 2010 8:04 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

De gain staat los van de bitrate.
Dus: a) ja, het rippen op 192 kbps zou normaalgesproken voldoende moeten zijn.
En: b) ja, na het rippen met mp3gain de gain bijstellen. Jij kiest voor 100db.
Ik hoop dat je ook aan de -a optie hebt gedacht?
Terug naar boven
bianca

BerichtGeplaatst: Di Mrt 23, 2010 9:05 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

ja ik heb alles goed bekeken hoe het werkt en wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn

is allemaal niet zo moeilijk als je door hebt wat de bedoeling is

bianca
Terug naar boven
bianca

BerichtGeplaatst: Di Mrt 23, 2010 9:13 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

er bestaat trouwens ook een grafische versie van mp3gain, genaamd easymp3gain he?

ik zag dat toen ik ff een beetje aan het spitten was hoe het werkt, maar ik heb alleen een versie voor suselinux en fedora 9 kunnen vinden

ik heb onder fedora 12 zitten zoeken, maar die versie mag blijkbaar niet meegeleverd worden om licentie redenen.

is dat zo?

en waarom is er dan nog wel een fedora 9 versie?

ik zag ook iets accgain of zoiets, blijkt bijna t zelfde te werken

maar hoe zit t nou met die licenties??

ik ben dik tevreden met deze versie hoor want hij werkt erg goed, maar was gewoon ff nieuwsgierig

bianca
Terug naar boven
sciurius

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 24, 2010 10:21 am    Onderwerp: Reageren met citaat

bianca schreef:
er bestaat trouwens ook een grafische versie van mp3gain, genaamd easymp3gain he?

Was mij niet bekend. Nooit nodig gehad Smile .
Citaat:
ik heb onder fedora 12 zitten zoeken, maar die versie mag blijkbaar niet meegeleverd worden om licentie redenen.

Lijkt me sterk. Het is een front-end. De potientieel controversiŽle code zit in mp3gain zelf, en die wordt wel standaard meegeleverd.
Ik denk eerder dat nog niemand eraan heeft gedacht deze applicatie aan de fedora repository toe te voegen.
Citaat:
ik zag ook iets accgain of zoiets, blijkt bijna t zelfde te werken

Lijkt me een gain equalizer voor ACC files, net zoals mp3gain dit doet voor MP3 files.
Citaat:
maar hoe zit t nou met die licenties?

Eerlijk gezegd geen idee. Ik heb mer daar altijd verre van gehouden.
Wat ik wel weet (uit eigen ervaring) is dat Fedora hoge eisen stelt aan de licenties van programma's die ze opnemen. Vandaar de aanvulling vanuit rpmfusion.
Terug naar boven
bianca

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 24, 2010 12:28 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

nou hij was wel degelijk beschikbaar voor fedora , want voor fedora 9 was hij er ook, alleen na fedora 9 is er dus niks meer te vinden

maakt mij niet uit voor mij werkt t via de commandline goed

bianca
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Overig Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: