Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Van Fedora naar Mac

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Fedora discussie's
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
NikkiMassa

BerichtGeplaatst: Do Nov 04, 2010 2:52 pm    Onderwerp: Van Fedora naar Mac Reageren met citaat

Mn nieuwe MacLaptop is binnen. Het is de 'standard issue' bij ons op het werk, dus ik moet er ook aan geloven. Nee, neem dan de Windows laptops, dan zou ik er acuut toch Fedora opgezet hebben...

Mac dus. Een hele gelikte 13 inch MacBook met OSX 10.6.4 er op en een mooie grote Samsung beeldscherm er bij naast. Ja, ik wil wel een MacBeeldscherm, maar anders dan de MacFlurry Stroopwafel is die onbetaalbaar. De baas ziet me aankomen. Mijn collega heeft, anders dan de meeste anderen, een MacToetsenbord en MacMuis. Het toetsenbord is een klein draadloos gevalletje wat aldus iedreen die het kent erg lekker typt. De muis is klein en plat en heel erg ergonomisch onverantwoord. Maar wel heel mooi. Ook heeft hij een MacLastigvallen. Dat is een klein, plat aluminium doosje (ik schat zo'n 7 cm hoog, 2 cm breed en een paar mm plat) met een iPod achtig scrollwieltje dat je tijdens presentaties kan gebruiken om iets aan te wijzen of om van slide te verwisselen. Wanneer je dat niet gebruikt voor een presentatie, is het uitermate geschikt om mee op andere MacLaptops te wijzen en je collega's te pesten!

Ik zit er nu op te typen, aangezien mijn Fedora laptop na de laatste update grondig X niet meer wil gebruiken. En het is stevig wennen, zo'n Mac.

Zo moet ik opeens accepteren dat ik nieuwe applicaties (skype bijvoorbeeld, en Firefox want Safari doet niet aan undo close tab) in de ontzettend chaotische applicaties map moet zetten. Applicaties die ik veel gebruik (en die ik dus uiteraard ook met de muis naar de dock sleep) zitten verstopt tussen belachelijk stomme rotzooi zoals de GarageBand. Nee, daar zit ik op te wachten. Kijk, leuk zo'n PhotoBooth, maar verstop dat ding dan in een multimedia applicaties mapje zodat de echt nuttige dingen met 1 klik te vin den zijn mocht je ze niet willen docken. Of is dit nu een typische Mac-dag-1 opmerking?

Keyboard shortcuts. Terug naar de oude Unix dingen, denk Emacs. Maar daar was ik nu juist niet aan gewend. Dat wordt dus lezen. Want ik wil graag mijn ctrl backspace terug. En mijn alt-tab, ik wil niet steeds mijn handen van mijn toetsenbord verhuizen naar de laptop toetsenbord om de fn knop te bedienen met f3. Heet dit niet de... expose of zo?

En dan de terminal. Hij wil mijn .bashrc niet gebruiken (aaaaaliaaaas!!!) en als ik zeg source dan... tsja, dan exit hij gewoon. Leuk hoor!

Nou genoeg gezeurd. Het ziet er prachtig uit, beide de laptop zelf en de OS. Ik moest even zoeken maar het lijkt aardig intuitief. De Finder is nogal wennen, volgens mij kan die heel erg veel en moet ik het aloude filebrowser concept loslaten zoals ik dat van konqueror ken. De menubalk boven in beeld vind ik ook wel cool.

Ik ben benieuwd wanneer ik heimwee krijg naar Fedora!

Groetjes,
Nikki
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
klaasjan

BerichtGeplaatst: Do Nov 04, 2010 3:38 pm    Onderwerp: Re: Van Fedora naar Mac Reageren met citaat

NikkiMassa schreef:
Kijk, leuk zo'n PhotoBooth, maar verstop dat ding dan in een multimedia applicaties mapje zodat de echt nuttige dingen met 1 klik te vin den zijn mocht je ze niet willen docken. Of is dit nu een typische Mac-dag-1 opmerking?

Euhm, rechterklik op je dock pictogram -> remove/verwijderen en klaar toch?
Die appjes staan ook in de applications map. De standaard indeling van het dock is bedoeld voor winkeldemonstraties Wink

Als voormalig Linux gebruiker heb je neem ik aan ondertussen wel uitgevonden dat er een terminal applicatie in de hulpprogramma's map zit en dat het met X11 mogelijk is een hoop Linux apps op de Mac te draaien?

Ik gebruik zelf een Mac naast Fedora en vind beide systemen wel hun voor- en nadelen hebben. Voordeel van de Macs is wel dat hardware "gewoon" werkt voor zover ondersteund en als je geen pech hebt Wink en dat er wat meer (commerciele) software beschikbaar is, maar soms mis je net een handig tooltje ofzo wat je bij een Fedora distributie standaard en voor niks krijgt.
Terug naar boven
NikkiMassa

BerichtGeplaatst: Do Nov 04, 2010 4:06 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

ja... photobooth uit de dock gooien dat was leuk, er ontstond even een wolkje en toen was hij verdwenen.

Maar in de dock heb je ook een applicatie mapje en als je die opent is het zo'n chaos. Kan ik ongestraft de photobooth daar uit gooien, ik bedoel, wordt hij dan niet gedelete?
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Vr Nov 05, 2010 10:04 am    Onderwerp: Reageren met citaat

NikkiMassa schreef:
ja... photobooth uit de dock gooien dat was leuk, er ontstond even een wolkje en toen was hij verdwenen.

Maar in de dock heb je ook een applicatie mapje en als je die opent is het zo'n chaos. Kan ik ongestraft de photobooth daar uit gooien, ik bedoel, wordt hij dan niet gedelete?

Dan wordt hij inderdaad gedelete.
Als je minder zooi wil kan je weinig gebruikte applicaties wel in een andere map zetten (hoeft niet per se onder Applicaties).
Terug naar boven
NikkiMassa

BerichtGeplaatst: Ma Nov 08, 2010 7:03 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

dat lijkt me wel een goede optie.

Ja, heimwee...

Ik heb een externa hd, ntfs. In theorie moet mijn mac die kunnen lezen (en meer heb ik nu ook niet nodig) maar de disk, leesbaar en beschrijfbaar vanuit Fedora en Windows (en ik unmount altijd netjes), is volgens mijn mac kapot... Ondanks installatie van ntfs-3g op de mac.

De melding: the disk you inserted was not readable by this computer. Als ik dan op 'initialize' klik dan kan ik alleen 'verify disk' kiezen. Dat gaat niet goed, het enige dat hij mij te melden heeft is dat verifying niet lukt omdat de disk gerepareerd moet worden. Maar die optie is greyed out. En daarnaast, stel dat ik repair zou kiezen, wat gebeurt er dan met mijn data?

Misschien maar aansluiten bij een MacForum.

** update
urgh, TextWrangler herkent geen | voor regexp ipv / iiiiik wiiiiiil kaaaaate
Terug naar boven
bianca

BerichtGeplaatst: Za Nov 20, 2010 3:13 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

mischien een ppc versie van linux eropzetten??????

als je heimwee hebt ??

bianca
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Ma Nov 22, 2010 11:39 am    Onderwerp: Reageren met citaat

bianca schreef:
mischien een ppc versie van linux eropzetten??????

Gaat niet werken. Alle macs van na 2006 hebben een Intel processor. Fedora x86-64 zou op een recente macbook prima moeten werken. Wel met de bekende problemen met nVidia graphics chipset en mogelijk niet compatible wireless.
Terug naar boven
dinkyt

BerichtGeplaatst: Wo Dec 01, 2010 4:40 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Fedora (x64) werkt zonder problemen op een MacBook 13inch (7,1).
De Nvidia en broadcom drivers gewoon achteraf via de rpmfusion repo installeren. Alles werkt out of de box behalve de backlight van het toetsenbord niet.

Kijk hier eens
http://www.thelinuxdaily.com/2010/11/fedora-14-laughlin-on-macbook-aluminum-51-guide/

Is geen 7,1 versie maar kan je gebruiken. Trouwens alleen vanaf Fedora 14 Smile
Terug naar boven
NikkiMassa

BerichtGeplaatst: Wo Dec 01, 2010 10:33 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

hoe werkt het touchpad? Ik ben wel gecharmeerd van de functionaliteit zoals die nu op de macbook + OSX 10.6 is.
Terug naar boven
dinkyt

BerichtGeplaatst: Zo Dec 05, 2010 8:36 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

touchpad kan je gewoon instellen met systeem-voorkeuren-muis
- enable mouseclicks with touchpad
- scrollen met twee vingers.

de rest kan je altijd nog met handmatige configuratie aanpassen.

Trouwens twee dingen werken (nog) niet:
- nvidia-bl voor dimmen backlight is broken in fedora 14, is al een bug formulier over ingevuld.
- backlight keyboard werkt niet. Is een tool pommed voor, maar heb nog geen fedora rpm voor kunnen vinden.

Voor de rest werkt het als een speer, en ja .. het blijft natuurlijk een keuze. Werken met 'vrije' software of werken met 'commerciele, wij bepalen wat je mag gebruiken' software. Ik weet de beste keuze wel Smile
Terug naar boven
NikkiMassa

BerichtGeplaatst: Di Dec 07, 2010 7:15 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Hey, thx voor je uitleg. Kun je die touchpad config zo hacken dat je niet alleen dat scrollen met twee vingers hebt maar ook horizontaal scrollen met twee vingers, in- en uitzoomen met 2 vingers en al die vette shit met drie vingers of meer die ik okeej dan eigenlijk toch nooit gebruik?

Vraag ik me af of het volgende probleem ook optreed als je Linux op een MacBook zet: mijn collega's en ik hebben allemaal dezelfde MacBook en de meesten ervaren wel eens dat de op de usb poort(en) aangesloten toetsenbord en muis (non-Mac) soms opeens niet meer werken. De "oplossing" is dan de kabel er even uit te halen en opnieuw er in te steken...
Terug naar boven
dinkyt

BerichtGeplaatst: Zo Dec 12, 2010 11:12 am    Onderwerp: Reageren met citaat

de touchpad config kan denk ik wel worden aangepast zoals je wilt. Maar zoals je zegt ... ik gebruik het ook niet. Als je snel wil werken gebruik je toch een muis.
Ik heb zelf nog geen problemen gehad met externe muis die niet meer werkt. Heb zelf een medion muis, en die blijft gewoon werken via de USB poort. Dus de kabel eruit/erin heb ik hier nog nooit meegemaakt.

En ja of je nu OSX of Fedora wil gebruiken is een keuze die je zelf maakt. De keuze tussen gesloten of open. En die is voor mij niet moeilijk Wink
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Fedora discussie's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: