Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Dual Boot

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Software
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
marinus

BerichtGeplaatst: Zo Aug 22, 2010 9:24 am    Onderwerp: Dual Boot Reageren met citaat

Vraagje hier.

Kan ik fedora 13 laten dual boten met WinXp?
Ik lees namelijk op het web allerlei problemen?

groetjes.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen MSN Messenger
sciurius

BerichtGeplaatst: Zo Aug 22, 2010 12:54 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja hoor, geen enkel probleem.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
david

BerichtGeplaatst: Ma Aug 23, 2010 11:49 am    Onderwerp: Reageren met citaat

het makkelijkste is eerst windows installeren, daarna linux. linux herkent windows en zal automatisch een dual boot maken. als je omgekeerd installeerd dan moet je de dualboot handmatig instellen.

david
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
meine

BerichtGeplaatst: Di Aug 24, 2010 12:35 am    Onderwerp: Re: Dual Boot -- How2 Reageren met citaat

marinus schreef:
Kan ik fedora 13 laten dual boten met WinXp?

dat kan heel goed. ik draai zelf ook een dual boot F12 en XP (Acer Aspire 1640). wel is het handig voor installatie een paar dingen te bedenken en evt voor te bereiden:

het is goed om voor alle 'draaiende delen' een aparte partitie te hebben. voor xp en F13 een must, voor data optioneel.
op het net staan veel aanbevelingen om EERST xp te installeren en daarna pas Fedora. ik heb dat gewoon maar opgevolgd en nooit problemen gehad.

verder is belangrijk of je je bestanden zowel in Fedora als xp wil gebruiken? ik heb een aparte data-partitie gemaakt in xp-standaard dos/fat32 formaat (had ik al onder xp). fat32 kan zowel door xp als Linux gelezen worden, exp4 F13 standaard wordt door xp niet gezien.

maak altijd een backup van je data!!!

op veel xp machines staat een verborgen partitie van zo'n 5Gb met een reservekopie van xp. maak eerst een reservekopie naar CD (is meestal een aparte tool voor meegeleverd), dan kan je deze ruimte toevoegen aan één van de andere partities.

je kan F13 gemakkelijk aan een xp-machine toevoegen met een standaard F13 installatie voor dual boot (shrink existing os of zoiets). xp is alleen een Gb-vreter. om schijfruimte te besparen en xp snel genoeg te laten draaien is een verse xp-installatie eigenlijk de beste optie. eigenwijs blijf ik zelf xp sp2 draaien omdat onder windows alle updates verschrikkelijk veel schijfruimte vreten. een goed werkbare xp sp2 is 4,5 Gb, met sp3 en alle updates meer dan 9 zonder merkbaar toegevoegde functionatliteit (op straffe van dat usb-virus dan)...

als je de bestaande xp installatie wil gebruiken, verwijder dan eerst alle overbodige zaken (msn, outlook, webserver, internet caches, temp files, op laatste herstelpunt na alle andere, prullenbak leeg, etc) en defragmenteer deze partitie. JkDefrag werkt stukken grondiger dan de standaard xp defragmentatie-tool.

als je verwacht meer Fedora te gaan gebruiken dan xp is het het overwegen waard om geen standaard paketten onder xp te installeren. die vreten schijfruimte (alweer ;-). SumatraPDF werkt geweldig, Adobe is een enorme schijfvreter, zeker met alle updates... AbiWord voor windows is een goede vervanger voor MS Word, Pegasus Mail is kleiner dan Outlook (en minder leaky...).

GParted is een geweldige tool om partities te maken. is als LiveCD onder xp te maken mbv UNetbootin. hiermee kan je de partities voor een dual boot met aparte data partitie goed voorbereiden.

- backup maken van je data (vergeet Mijn Documenten van alle gebruikers niet!)
    - xp opruimen en defragmenteren als je deze installatie wil behouden
    - in xp aparte data partitie maken met een logische naam, xp systeem partitie ook een logische naam geven
    - in GParted of xp partitie-programma vrije ruimte maken voor Fedora installatie en deze niet als partitie markeren, maar als niet-gealloceerde vrije ruimte
    - [evt verse xp-installatie doen in de xp-partitie]
    - Fedora 13 installeren, kies optie voor installatie op beschikbare vrije ruimte

mijn Acer heeft de volgende verdeling van 60Gb die goed werkt:
    10 Gb xp
    20 Gb Fedora
    30 Gb data

het systeem kan niet meer dan vier partities aan. F13 maakt er zelf nog één bij tbv opstarten.

misschien is bovenstaande wat ingewikkeld (laat het dan gerust weten) misschien wist je het al (dan kan een ander het nu ook proberen)

mooie van deze setup is dat je zowel vanuit xp als vanuit Fedora bij je data kan. vanuit F13 kan je zelfs de xp-partitie benaderen (bijv om in F13 iets uit Mijn Documenten in xp te vissen) via Locaties-menu en root-password. enige nadeel is dat je de Linux rechten voor bestanden niet op de fat32 datapartitie kan gebruiken. met meerdere F13 accounts kan dat tot kleine problemen leiden, single user niet.

na installatie van F13 zal deze automatisch opstarten. om desgewenst xp na herstart te gebruiken moet je xp als systeem herkenbaar maken en ook nog de gewenste optie kunnen kiezen:

in F13 open Toepassingen -> Terminalvenster
[user@machine_naam ~]$ su -
Wachtwoord: root password geven
[root@machine_naam ~]# gedit /boot/grub/menu.lst

verander:
timeout=0 naar timeout=5 (geeft je 5 secs om na BIOS scherm een toets te drukken om in het keuzemenu voor je systemen te komen, andere waarde kan ook)

voeg onderaan het bestand de volgende regels toe als die er al niet staan:
title NAAM_XP_PARTITIE
rootnoverify (hd0,1)
chainloader +1

hierdoor komt je xp partitie ook in de keuzelijst tevoorschijn. het systeem dat bovenaan in de lijst staat wordt standaard gestart. updates van F13 komen altijd boven in de lijst te staan. als je standaard xp wil starten is daar wel een trucje voor, maar die ken ik niet. bovendien is de kans groot dat je al snel alleen maar met Fedora werkt :-)

succes!

Meine
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Software Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: