Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Fedora tekortkomingetjes (tov Ubuntu)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Fedora discussie's
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Slike

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2005 12:38 am    Onderwerp: Fedora tekortkomingetjes (tov Ubuntu) Reageren met citaat

Ik vind het ergens wel jammer dat een kwaliteitsdistributie als Fedora er toch niet in slaagt om ondertussen ondersteunde draadloze netwerkkaarten out-of-the-box te ondersteunen. Dé nieuwkomer onder de distributies het laatste jaar, Ubuntu, heeft aangetoond dat het dus wel kan, daar werkt de Intel Pro Wireless 2100 && 2200 onmiddellijk.

In het verleden heb ik (op Fedora-vlak alleen dan) ook nog alle andere FC's gedraaid, maar ik was in het bijzonder tevreden over FC2 (heb ik ook het langst gedraaid). Op dat moment had Intel dacht ik de specificaties voor die wireless kaartjes nog niet vrijgegeven, of was men er nog maar heel pas mee begonnen, dus gebruikte ik ndiswrapper (en moest ook een kernel gebruiken van linuxant...wegens kernel stack standaard fedora kernel te klein...).
FC3 heeft hier nooit goed gewerkt (ene kernel panic na andere).
FC4 kwam heel onlangs uit...het knaagde om het toch nog eens te proberen, de distro nog eens een kans te geven...

Ik ben van het principe dat je zo snel mogelijk productief moet kunnen zijn met een OS en dat bovendien het OS zeer toegankelijk is voor iedereen. Op dit moment heb ik (als Gnome-liefhebber) dus 2 favoriete distributies, die samen eigenlijk wel eens de perfectie zouden kunnen vormen Wink

Mijn persoonlijke belangrijkste pro's/cons over beide distro's:

Fedora
+ Eenvoudige installatie dankzij Anaconda, wat vooral de drempel naar nieuwe gebruikers toe verlaagt en vertrouwen wekt.
+ Oog voor detail (grub, bootupscreen, gnome look&feel,...)
+ Nieuwste van de nieuwste software
- Wireless werkt niet meteen....daar sta je dan....
- Vrij veel moeite (eerder gezien door de ogen van de complete beginneling) om multimediasupport te verkrijgen (zeker vergeleken met Mandrake of SuSE).
- Kleiner softwareaanbod (vergeleken met Debian-collectie dan...), moeilijker softwaremanagement (hoewel dankzij yum en zo daar ook wel meer en meer vorderingen in komen).

Ubuntu
+ Sublieme configuratie van bij het begin (werkend wifi, power-opties laptop, hibernation,....)
+ apt/synaptic heel makkelijk + grote Debian softwarecollectie
+ bijhorend updategemak
+ nieuwe software
- Installer (heel goed te doen, en werkt naar behoren, maar minder aanlokkelijk voor een absolute beginner)
- Bepaalde (minder belangrijke) afwerkingselementen afwezig (vb: basic grub, geen bootupscreen).

Conclusie:
Als ik iemand die Linux wil proberen een distributie moet aanraden, dan wint Ubuntu zonder enige twijfel.

Wou dit graag even kwijt. Kan misschien nuttig zijn voor medewerkers aan Fedora Core die instaan voor gebruiksvriendelijkheid en zo.

Groeten,
Slike
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Worado

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2005 6:41 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat zijn ook een aantal dingen waar ik mee zit bij Fedora Core. Het feit is dat ik Fedora Core 4 een grote verbetering vindt t.o.v. zijn voorgangers. Ook viel het me op dat er meer out-of-the-box werkt bij Ubuntu. Maar je moet ook weten dat Fedora is gemaakt vanuit het standpunt dat er geen software/drivers/etc. in mogen komen die eventuele juridische problemen met zich mee kunnen brengen.
Verder heb jij het hier over slechts één netwerkchipje. Mijn PRISM54 Wireless Adapter werkte gewoon direct na installatie, alleen ik gebruik hem niet.
Verder leer je meer door zelf ook wat te doen, dus aan jouw nadeel kleeft ook weer een voordeel.

Jij bent ook niet enige met een IWP2100/2200 die niet meteen werkt. Een minuutje google geeft al heel wat info hierover.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
Slike

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2005 9:35 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Worado schreef:
Dat zijn ook een aantal dingen waar ik mee zit bij Fedora Core. Het feit is dat ik Fedora Core 4 een grote verbetering vindt t.o.v. zijn voorgangers. Ook viel het me op dat er meer out-of-the-box werkt bij Ubuntu. Maar je moet ook weten dat Fedora is gemaakt vanuit het standpunt dat er geen software/drivers/etc. in mogen komen die eventuele juridische problemen met zich mee kunnen brengen.

Akkoord, akkoord... Dit komt natuurlijk de algemene gebruiksvriendelijkheid niet ten goede. En er zijn distributies genoeg die wel "vanzelf" meer ondersteunen, dus een deel van de potentiele gebruikers gaat weg...

Worado schreef:
Verder heb jij het hier over slechts één netwerkchipje. Mijn PRISM54 Wireless Adapter werkte gewoon direct na installatie, alleen ik gebruik hem niet.

Ik heb het inderdaad maar over 1 kaartje, maar wel eentje waar men rekening mee mag houden, er zijn duizende laptops verkocht met dat specifieke chipje in, gedurende zo wat gans 2003.

Worado schreef:
Verder leer je meer door zelf ook wat te doen, dus aan jouw nadeel kleeft ook weer een voordeel.

Inderdaad, helemaal mee eens. Heb in het verleden nog met veel hardware (met succes) "gevochten", bijvoorbeeld om mijn niet-ondersteunde usb adsl-modem van vroeger aan de praat te krijgen. En heb toen inderdaad veel geleerd.
Maar alles evolueert, dat netwerkkaartje behoort tot ondersteunde Linux-hardware en toch knelt het schoentje nog. Wetende dat er distributies zijn die alles meteen perfect doen heb ik het er absoluut niet meer voor over om nog te moeten prutsen aan dergelijke zaken, gaat in tegen de vooruitgang en tegen mijn principe dat het een streefdoel moet zijn om een OS zo te ontwerpen dat het in alle omstandigheden na installatie zo productief mogelijk is.

Worado schreef:
Jij bent ook niet enige met een IWP2100/2200 die niet meteen werkt. Een minuutje google geeft al heel wat info hierover.

Weet ik. Google leverde vooral algemene resultaten of resultaten voor de vorige Fedora Core releases. Ik was van de goede hoop dat ze daar eindelijk wat aan gedaan zouden hebben, blijkbaar niet.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2005 10:15 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Ondersteuning van de IPV2100/2200 heeft een tijd op de wensenlijst van Fedora Core 5 gestaan, maar het is er weer afgehaald: "ipw2100/2200 wireless support: problematic firmware license".

Maar binnenkort wordt de Fedora Foundation opgericht, Red Hat krijgt dan aanzienlijk minder invloed op het Fedora Project. Het Fedora Project kan dan zelf een nieuwe koers bepalen. Misschien komt er dan wel ondersteuning bij voor dergelijke hardware, en mp3 etc.

Citaat:
- Wireless werkt niet meteen....daar sta je dan....

Dat probleem heb ik ook met m'n US Robotics 5416. Ik moet altijd de kernel van linuxant installeren, omdat anders de bijbehorende drivers niet werken. Op dit moment is er nog geen kernel van linuxant beschikbaar voor FC4, dus ik werk nu met FC4 met een kernel van FC3 Wink
[/quote]
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Fedora discussie's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: