Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

3d versnelling
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bianca

BerichtGeplaatst: Za Nov 21, 2009 4:03 pm    Onderwerp: 3d versnelling Reageren met citaat

het lukt mij nog steeds niet om 3d versnelling onder f12 te installeren, omdat de nvidiadrivers niet beschikbaar zijn

ze zitten wel in de testrepos, maar als ik die probeer te gebruiken, dan wil X niet meer opstarten

de nouveaudriver wekt niet echt goed want ik kan bijna geen enkel spel spelen

hoe moet ik dit oplossen?

bianca
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nickname55

BerichtGeplaatst: Za Nov 21, 2009 6:56 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Euhm... niet. Gewoon geduldig wachten Laughing
Terug naar boven
bianca

BerichtGeplaatst: Za Nov 21, 2009 10:18 pm    Onderwerp: 3d versnelling Reageren met citaat

ja zit niet anders op waarschijnlijk , mijn processor gebruikt enorm veel energie, daar bedoel ik mee dat ik continu die aanjager aan hoor staan(ik heb een HP PAVILJOEN PC) die ik vorig jaar heb aangeschaft

ik heb wel de nodige dingen verbouwd zoals meerdere harde schijven en een betere videokaart( nvidia geforce 9600gt)

maar dat die aanjager continu door blijft gaan lijkt mij niet goed voor me pc heb ik met F11 geen last van

ik heb even zitten spitten op het internet en de reden is (waarschijnlijk) dat me videokaart niet (goed) is geconfigureerd en dat kan wel kloppen natuurlijk want hij werkt ook niet goed natuurlijk

ik kan gelukkig nog terug naar F11 maar ja ik zou ook wel willen dat F12 OOK DOET WAT IK MET F11 kan, maar ja geduld is in dit geval een schone zaak dan he?

gr bianca
Terug naar boven
Gul Dukat

BerichtGeplaatst: Zo Nov 22, 2009 10:00 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Die drivers staan ook alleen in de test-repos, omdat er een aantal stappen handmatig dient te worden uitgevoerd. Wil je toch met alle geweld de driver van Nvidia gebruiken, dan kun je de volgende howto doornemen: http://rpmfusion.org/Howto/nVidia
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
bianca

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2009 9:23 am    Onderwerp: 3d versnelling Reageren met citaat

die howto had ik al doorgenomen, maar daar schiet ik niet veel mee op

ik heb die stappen gedaan maar nog steeds geen 3d versnelling

bianca
Terug naar boven
bianca

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2009 9:43 am    Onderwerp: 3d versnelling Reageren met citaat

wat ik me afvraag, is het mischien makkelijker om een ati radeon kaart te installeren in me pc?

ik weet niet hoe de ondersteuning daar voor is natuurlijk

en ik weet niet of hij werkende is te krijgen met f12

bianca
Terug naar boven
Gul Dukat

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2009 10:23 am    Onderwerp: Re: 3d versnelling Reageren met citaat

bianca schreef:
wat ik me afvraag, is het mischien makkelijker om een ati radeon kaart te installeren in me pc?

ik weet niet hoe de ondersteuning daar voor is natuurlijk

en ik weet niet of hij werkende is te krijgen met f12

bianca

Die howto is heel erg duidelijk en makkelijk te volgen. Je dient alleen goed te lezen en geen nVidia kaartje te hebben die ouder is dan de GeForce 6, aangezien de driver van nVidia niet compatibel is met de xorg-x11-server die F12 gebruikt. Op mijn pc met een nVidia-kaartje, werkt het in ider geval perfect.

En ja hoor, je kunt idd makkelijk een ATI Radeon kaartje in je pc installeren. Maar als je daarvoor drivers wilt installeren, dan loop je vooralsnog wel tegen een probleem aan. Iets wat je toch tegen zou moeten komen, als je een beetje moeite had genomen, om op internet het 1 en ander uit te zoeken. De drivers voor de ATI-kaartjes staan nl. nog niet in de repos, omdat ze niet compatibel zijn met de X-server die F12 gebruikt.
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2009 10:47 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Idd, er zijn geen drivers voor Ati in Fedora. Versie 11 ook al niet, kdacht in 10 al niet meer. Maar de open source drivers zijn redelijk goed, alleen jammer dat er nergens een stie is waar echt duidelijk zwart op wit vermeld staat welke kaart wel en welke niet werkt. Ik heb een onbaord Ati chip, 2D prima, maar geen 3D. Ik heb al meerdere malen overwogen om voor 50 euro ff een andere te gaan halen, gewoon een Ati, maar ik durf eigenlijk niet zo, bang dat ik ben dat ik met een kaart thuis kom waarvan dan vervolgens blijkt dat net die niet werkt. Jammer ook dat je nergens in forum topics vind waar ervaringen met videokaarten uitgewisseld worden. En dan bedoel ik niet hoe ze werkend te krijgen zijn, maar of ze gewoon na installatie uit zich zelf direct werken. Zonder ingewikkeld gedoe. Of anders uit aparte repo met eenvoudig pakketje installeren werken. Ingewikkeld gaan zitten hacken heb ik geen zin is. Die tijd is voorbij.
Terug naar boven
bianca

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2009 11:08 am    Onderwerp: 3d versnelling Reageren met citaat

ja over die ati radeon kaarten had ik ook gelezen dat er op dit moment geen support voor bestaat

ik ga dus ook niet zomaar een videokaart aanschaffen waarvan ik niet zeker weet of hij gaat werken

ik heb er nu een geforce nvidia 9600gt inzitten werkte perfect met f11 en supersnel

wat gel dukat schreef dat je kaart geforce 6 en nieuwer moet zijn , dat heb ik allemaal gelezen, maar hoe weet ik dan waar deze kaart onder valt? ik snap er geen bal van!

als ik de drivers installer vanaf bv www.atrpms.net wil X dus prompt niet meer opstarten terwijl ik de zelfde drivers pak die onder f11 wel werken

ik vind het allemaal wel erg ingewikkeld worden op deze manier

wat is dan volgens jullie wel een goede videokaart die met f12 makkelijk werkende is te krijgen, als ik me nvidiakaart niet aan de gang krijg?

bianca
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2009 1:27 pm    Onderwerp: Re: 3d versnelling Reageren met citaat

bianca schreef:
als ik de drivers installeer vanaf bv www.atrpms.net wil X dus prompt niet meer opstarten terwijl ik de zelfde drivers pak die onder f11 wel werken

ik vind het allemaal wel erg ingewikkeld worden op deze manier
Volgens mij maak je het zelf ingewikkeld, die driver kan dan wel goed werken onder F11, jij hebt F11 niet, jij hebt F12. Dan moet je niet de driver voor F11 gaan zitten installeren. Als die zou werken had tie allang in de repo's voor F12 gestaan Laughing

Mijn Windows pc heeft een Ati Radeon 9600 Pro. Ik heb hier vorig jaar eens een OpenSUSE live cd in geprobeerd, daar had ik zonder iets te hoeven doen gelijk 3D. De kubus deed het prima Smile Maar goed ... helaas kan ik die kaart niet overzetten in mn Linux pc, die heeft een ander slot. Crying or Very sad
Terug naar boven
bianca

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2009 2:09 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

nee ik bedoel dat ik daar de drivers pak die in die repo zitten voor fedora 12, de versies zijn hetzelfde als voor f11

kijk maar op www.atrpms.net, daar staan ze gewoon alleen ze werken niet

bianca
Terug naar boven
Gul Dukat

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2009 3:04 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

bianca schreef:
nee ik bedoel dat ik daar de drivers pak die in die repo zitten voor fedora 12, de versies zijn hetzelfde als voor f11

kijk maar op www.atrpms.net, daar staan ze gewoon alleen ze werken niet

bianca

Pfff, je dient helemaal geen drivers te gebruiken van www.atrpms.net te gebruiken. Jij bent repoos door elkaar aan het gooien, repos die over het algemeen niet met elkaar samenwerken. Je maakt het jezelf zo vreselijk moeilijk, omdat je niet goed leest. Je dient ten alle tijde de compabiliteit met nouveau te behouen. En dat kan op 2 manieren, ten eerste kun je handmatig je initrd maken en ten tweede een command-line toevoegen aan je kernel. En dit staat allemaal uitvoerig in die howto beschreven. Volgens mij heb je geen van beide opties geprobeerd, want daarom wil je X-server niet meer opstarten.
Terug naar boven
bianca

BerichtGeplaatst: Wo Nov 25, 2009 2:00 pm    Onderwerp: 3d versnelling Reageren met citaat

ik heb die howto geprobeerd maar het gaat dus niet lukken omdat hij de juiste kernel-versie niet kan vinden

bij die nvidia-driver hoort een nieuwere kernel, maar die is dus nog niet beschikbaar

bianca
Terug naar boven
bianca

BerichtGeplaatst: Wo Nov 25, 2009 5:48 pm    Onderwerp: 3d versnelling Reageren met citaat

nou ik heb fedora 11 ook nog op me pc staan ik heb 2 grote harde schijven, dus ik blijf voorlopig ff lekker daar bij

ik heb even schoon genoeg van die problemen met fedora 12

ik heb met eerdere versies ook wel eens problemen gehad met het instellen van iets maar nog nooit zo lastig als met f12

ik heb fedora 12 er voorlopig maar weer afgegooid tot ik weet hoe die problemen op te lossen

ik heb overigens ook mandriva 2010 geprobeerd maar ook daar krijg ik me videokaart niet aan de gang , terwijl ik me kan herinneren met installaties uit het verleden dat mandriva die drivers altijd automatisch installeerde
maar nu dus ook niet meer

ik kan me niet voorstellen dat ik aan een nieuwe videokaart toeben

deze vorig jaar nieuw gekocht!

GEFORCE NVIDIA 9600 GT

ik hoop nog op wijs advies anders vrees ik dat ik op deze installatie ga stranden of toch tijd voor een nieuwe pc???

bianca
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Wo Nov 25, 2009 7:00 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Gesloten drivers voor een videokaart is gewoon een probleem. Die fabrikant maakt een werkende driver ... als ze dat goed doen, dan werkt dat vervolgens prachtig. Echter de tijd staat niet stil. De ontwikkeling van de grafische omgeving gaat door, er komen steeds weer nieuwe versies van verschillende onderdelen welke door distrobouwers vervolgens verschillend ge´mplementeerd worden. Er zijn vele verschillende distro's en van sommige komt er elk half jaar een nieuwe versie uit. Dat kost die fabrikanten tuurlijk veel te veel om bij elke nieuwe versie van een distro de drivers aan te passen.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: