Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

RSI preventie script

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Programmeren en scripten
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
NikkiMassa

BerichtGeplaatst: Vr Nov 13, 2009 3:07 pm    Onderwerp: RSI preventie script Reageren met citaat

Hoi allen,

Helaas ben ik ten prooi aan het vallen aan RSI. Nodige maatregelen zijn genomen maar om er 100% zeker van te zijn dat ik mijn micropauzes neem wil ik graag een RSI preventie tool die om de 3 minuten er voor zorgt dat ik 10 seconden niets kan doen.

Ik heb daarover het volgende idee.
Iedere 3 minuten wordt de screensaver aangezet, met een animatie of gewoon het zwarte scherm, de screensaver reageert niet op keystrokes (eventueel wel op muisbeweging) en gaat weer uit na 10 seconden zonder om een password te vragen. Deze tool moet ook gemakkelijk aan en uit gezet worden, ik kijk ook wel eens tv op mijn laptop Razz

Ik kan niet echt software vinden die dit voor mij kan doen dus dacht ik: waarom niet zelf een script schrijven die dit kan. Ik vond bijvoorbeeld 'xscreensaver' commando's maar hierbij blijft de gerunde screensaver op alle user activiteit reageren.

Iemand ideeen?

Het liefst Bash (maar niet tcsh Razz), Perl of natuurlijk een bestaande tool Wink

Thanx,

Nikki
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Maurizio
MauRice

BerichtGeplaatst: Zo Nov 15, 2009 8:20 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

NikkiMassa,

Nog niet van rsibreak gehoord. http://www.rsibreak.org/
Er is ook een RPM ervan.
Het is wel een KDE4 progje.

MvG,
MauRice
Terug naar boven
NikkiMassa

BerichtGeplaatst: Zo Nov 15, 2009 10:35 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Klinkt goed, ik ga m morgen meteen downloaden op het werk. Doet volgens mij precies wat ik zoek.
Terug naar boven
Basch

BerichtGeplaatst: Ma Jan 17, 2011 10:47 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Het programma wat aan al je eisen voldoet het "workrave". Het zit gewoon in de Fedora repo's. Werkt onder Gnome. Ik gebruik het puur om te zien hoeveel toetsaanslagen ik doe per dag Smile
Terug naar boven
sciurius

BerichtGeplaatst: Di Jan 18, 2011 8:12 am    Onderwerp: Re: RSI preventie script Reageren met citaat

Spijtig om te horen!

NikkiMassa schreef:
een RSI preventie tool die om de 3 minuten er voor zorgt dat ik 10 seconden niets kan doen.

Niet leuk als je een verkeerd commando hebt gegeven en 10 seconden moet wachten voordat je het kunt afbreken...

Stress, een slechte houding, verkeerde software (met veel muizen) spelen een grote rol in de ontwikkeling van RSI. Goed bureau, stoel (arbo dienst!), beeldscherm, bril (indien nodig) zetten meer zoden aan de dijk. Probeer ook eens een andere muis (duimmuis of zo), wissel de muis ook eens links/rechterhand.

Micropauzes is slechts een heel klein onderdeel van RSI preventie. En m.i. eerder stressveroorzakend...

Ik zit inmiddels al meer dan 35 jaar achter de computer, en veel, en heb met de eerdergenoemde maatregelen altijd RSI kunnen vermijden, hoewel ik er wel aanleg voor heb.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
NikkiMassa

BerichtGeplaatst: Zo Jan 23, 2011 5:16 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Het was natuurlijk al weer ruim een jaar geleden he Wink

Ik heb het als volgt opgelost. Ik heb eerst een poosje rust genomen, ik meen een week. Daarna ben ik op zoek gegaan naar de eerder genoemde RSI programma's. Ik werkte daar met Gnome en KDE. Workrave deed ten dele wat ik wilde, RSIbreak is iets uitgebreider.

Tegenwoordig let ik op mijn zithouding maar dat ik wat minder stress heb (diploma gehaald, leuke baan) dat helpt ook aanzienlijk. Ik heb nu dus een macje waar een groot beeldscherm (helaas geen macje Razz) aan hangt en een ruim bureau. Ik let op hoe lang ik achter het toetsenbord zit (usb en een muis natuurlijk, laptop is funest) en sta regelmatig op van mijn plek. Blijven bewegen, ook hoofd/nek, armen terwijl je zit.

Ik gebruik inmiddels dus ook geen rsi preventie programma meer, maar het heeft wel geholpen een gezonder ritme te creeeren.

sciurius schreef:
Niet leuk als je een verkeerd commando hebt gegeven en 10 seconden moet wachten voordat je het kunt afbreken...

Nog veel erger dat je een correct commando geeft zoals ls -lah en dan ruim 10 seconden moet wachten omdat een of andere oetlul niet snapt dat je niet zware jobs moet gaan draaien op de login node van een cluster...
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Programmeren en scripten Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: