Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

acer aspire one
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bianca

BerichtGeplaatst: Wo Jun 03, 2009 2:17 pm    Onderwerp: acer aspire one Reageren met citaat

ik heb nog even een vraagje over die acer ondanks dat er al heel wat over geschreven is op het forum
ik zou graag willen dat hij snellere prestaties levert met f10 wat ik er momenteel er op heb staan maar ik kan nergens vinden hoe je dat moet doen
hij heeft momenteel een ramgeheugen van 512 mb ik heb ergens gelezen dat dat maximaal uitbreidbaar is tot 1,5 gb daar zal die al wel een stuk sneller mee worden
alleen hoe je de harde schijf kan uitbreiden kan ik nergens vinden , ik vraag me dan ook af of dat wel mogelijk is want de huidige 8 gb die er nu inzit voldoet niet echt met fedora 10 lijkt wel of tie steeds trager word
ook over de ingebouwde videokaart kan ik nergens wat vinden
ps.. de wat duurdere asus minilaptops hebben al gauw 160 tot 250 gb harde schijf dus dan lijkt het me sterk dat deze niet uitbreidbaar is
weet iemand mischien raad??

gr bianca
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
NikkiMassa

BerichtGeplaatst: Za Jun 06, 2009 7:04 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

even stom hoor, maar is dat niet gewoon een kwestie van bijkopen er in de juiste slots pluggen en dan mounten?
Terug naar boven
bianca

BerichtGeplaatst: Ma Jun 08, 2009 8:23 pm    Onderwerp: acer aspire one Reageren met citaat

nou zo makkelijk gaat het dus niet echt
het gaat niet zo makkelijk als met een gewone pc
ik denk dat dan het hele apparaat uit elkaar moet om bij de slots te kunnen komen
Terug naar boven
NikkiMassa

BerichtGeplaatst: Di Jun 09, 2009 10:15 am    Onderwerp: Reageren met citaat

volgens mij moet de onderkant er dan af (had ff niet bedacht dat t n laptop betreft). Waarom niet naar je computerwinkel om dat te vragen?
Terug naar boven
bianca

BerichtGeplaatst: Di Jun 09, 2009 1:15 pm    Onderwerp: acer aspire one Reageren met citaat

ja kan ik mischien beter doen, want als ik er zelf mee ga klooien vervalt me garantie
ik had na computerland gebeld maar die zeggen dat het een hele klus is om hardware in dat laptoppie te vervangen
harde schijf gaat dus niet zal het moeten doen met 8gb, het kan wel aan de buitenkant een sd kaartje plaatsen zeiden ze daar bij computerland
de grootste is iets van 30 gb geloof ik
nou het werkgeheugen kan je dus maximaal uitbreiden naar 1.5 gb omdat de laptop anders te heet gaat worden
videokaart is helaas niks aan te veranderen

gr bianca
Terug naar boven
bianca

BerichtGeplaatst: Di Jun 09, 2009 1:24 pm    Onderwerp: acer aspire one Reageren met citaat

andere laptops kun je wel je harde schijf uitbreiden of vervangen maar bij deze dus niet
vind ik toch wel slecht van acer
ook al omdat er orginineel linpus linux opstond wat maar een halfbakken progamma was en sterk verouderd bleek

gr bianca
Terug naar boven
meine

BerichtGeplaatst: Di Jun 30, 2009 8:46 pm    Onderwerp: Re: acer aspire one Reageren met citaat

bianca schreef:
andere laptops kun je wel je harde schijf uitbreiden of vervangen maar bij deze dus niet

het lijkt alsof je de 512Mb met 8G versie hebt...

ik heb zelf bewust voor deze hele lichte AA1 gekozen. geen draaiende delen (minder kwetsbaar) snel en lichtgewicht. een grotere machine met dito beeldscherm heb ik al. mijn AA1 is voor even na het eten in de tuin, in de trein etc. net een notitieblokje, maar dan op stroom.

ik heb linpus nog steeds draaien, maar kom langzaam tegen de grens van het goede aan. oa de slechte terugkoppeling met de gebruiker is vervelend, je weet niet waar ie mee bezig is. verder zijn verschillende standaard apps niet zomaar te installeren. ook standaard instellingen zoals mijn sig onder mails zijn gewoon iedere keer weg :-(

ik bekijk af en toe Moblin, maar die is nog niet volwassen en de user interface is bewust anders en niet altijd even zoals je van een compu gewend bent of wilt hebben. mn vervelend is dat zonder navigatiebalk of app open je alleen een standaard achtergrond ziet -- ik weet dan even niet meer waar ik ben... mooie variant is de linpus lite versie met moblin core. heeft maw de snelheid van de speciaal gemaakte netbook core, met naar keuze grote knoppen (snel thuis) of XFCE/GNOME interface. is alleen nog niet beschikbaar.

heb ook F10 XFCE via USB geprobeerd en vind dat erg goed draaien. SD slot wordt herkend en alle apps, wifi etc draaien snel en zonder problemen. op het aspireone forum http://www.aspireoneuser.com/forum/ is een apart deel voor Fedora gebruikers op de AA1. enige punt is de startup tijd, die is beduidend langer dan met linpus, maar schijnt tot ca 18 sec terug te brengen te zijn door onnodige services uit te schakelen. op de Fedora webstite is een pagina met hoe je eea kan optimaliseren https://fedoraproject.org/wiki/Acer_Aspire_One

grootste ergenis van linpus is wat mij betreft dat ie er met 50 tot 30% batterijduur resterend opeens mee ophoudt. echt waardeloos. heb F10XFCE idle laten draaien en die bleef draaien tot de accu leeg was. na opladen was linpus met nog 50% resterend (idle draaiend) opeens verdwenen...

ik heb nog niet het lef en de tijd gehad om eea echt te installeren, maar volgens mij is het wel een goede oplossing. ben met F10XFCE op USB ook niet tegen geheugenbeperkingen aangelopen. BTW mijn normale compu (acer laptop met 1,7 Mhz) draait op F10 en geeft ook geen problemen met 512Mb RAM. laat je maw niet te makkelijk verleiden om je hardware uit te breiden, maar probeer eerst eens kleinere apps.

voordelen IMHO van F10 XFCE op een AA1 zijn:
goed en stabiel systeem
alle mooie eigenschappen van een standaard grote distro (duidelijke menu's en opdrachten, 4 beeldschermen, ect
normaal beheer via root en su opdrachten mogelijk (is bij linpus of bijv ubuntu erg goed verstopt)
voldoende standaard apps via toevoegen software voor web, openoffice etc
alles werkt out of the box of met minimale aanpassingen

nadeel? misschien de wat langere startup, maar of dat nou echt een ramp is dat je AA1 er 15 seconden langer over doet...
F10XFCE heeft niet van die mooie grote plaatjes waar je een app mee kan starten... door het onderste panel met web, writer, bestandsbeheer groter te maken (rechter muisknop, eigenschappen) en automatisch te laten verbergen bereik je eigenlijk het zelfde...

tot zover, hopelijk heb je er iets aan.

groetjes, Meine

AA1 110 512M 8G SSD
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
NikkiMassa

BerichtGeplaatst: Wo Jul 01, 2009 3:24 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

mijn laptop is mijn hoofdcomputer, heb dus speciaal gelet op ram, snelheid en videokaart (cuda compatible!).
Terug naar boven
bianca

BerichtGeplaatst: Ma Jul 06, 2009 12:01 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

ik heb nu fedora 11 met gnome draaien op die laptop en inderdaad hij heeft 512 mb ram en 8 gb harde schijf
fedora 10 was zeer traag maar fedora 11 daareentegen is supersnel op die laptop(acer aspire one)

alle toepassingen zijn ook snel met f11

alleen wil plotseling naar de laatste update firefox niet meer opstarten!!!

weet niet waar het aan ligt

andere browsers doen het wel zoals epiphany of conquror

gr bianca
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Ma Jul 06, 2009 10:18 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

wat zegtie als je em vanuit console start?
Terug naar boven
sciurius

BerichtGeplaatst: Di Jul 07, 2009 9:07 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Zie de andere thread.
http://fedora-linux.nl/forum/viewtopic.php?t=4219
Terug naar boven
meine

BerichtGeplaatst: Wo Jul 15, 2009 8:55 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

bianca schreef:
ik heb nu fedora 11 met gnome draaien

ik heb afgelopen WE F11 XFCE geinstalleerd en het is echt geweldig! complete fedora met eigelijk alles erop en eraan op mijn aspire.one (A110 ssd 8G). accu heeft nu op 100% bijna 3 uur en de WiFi doet het inderdaad beter dan in F10.

voor de installatie heb ik http://jorge.fbarr.net/2009/06/11/fedora-11-on-the-acer-aspire-one/ gevolgd. alleen het journaling deel nog niet gedaan omdat de handleiding bij F10 tot problemen leidde...

scrollen is nog even wennen, heb gsynaptics geinstalleerd, maar die onthoudt niet echt alle instellingen.

bianca, bedankt voor de aanwijzing om F11 te installeren!

BTW Firefox 3.5 doet het bij mij gewoon zonder kuren. misschien omdat ik F11 direct vanaf USB heb geinstalleerd?

Meine
Terug naar boven
NikkiMassa

BerichtGeplaatst: Vr Jul 17, 2009 11:06 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb de link nog niet bekeken hoor, maar ik heb een knopje om de muis-pad uit te schakelen als je bv lekker wil typen. Het knopje werkt niet onder mijn f10 (wel onder vista). Weet iemand hoe ik dat werkend krijg? (compaq presario notebook)
Nikki
Terug naar boven
sciurius

BerichtGeplaatst: Vr Jul 17, 2009 12:50 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik vrees het ergste voor je...
Als je een synaptics touchpad hebt: kijk eens naar synclient.
Terug naar boven
NikkiMassa

BerichtGeplaatst: Di Jul 21, 2009 3:42 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

pfffffff idd een onmogelijke zoektocht. Heb het voor de grap eens bij HP neer gelegd, kijken hoe ze reageren Razz
Er is veel te vinden over dit onderwerp, maar alleen hoe je de touchpad kan uitschakelen zonder het bijbehorende knopje.
- zorg dat xorg-x11-drv-synaptics geinstalleerd is
- kopieer /usr/share/hal/fdi/policy/20thirdparty/10-synaptics.fdi naar /etc/hal/fdi/policy/
- voeg regel toe aan de nieuwe 10-synaptics.fdi file: <merge>On</merge> direct na de uitgecommenteerde regels
reboot (zucht)
installeer en run gsynaptics (miss reboot tussendoor?) en ja hoor aanvinken naar hartelust.
Maar das nog steeds geen touchpad lock knopje...
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: