Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

linux thuisnetwerk met intenet en printen?

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
meine

BerichtGeplaatst: Di Apr 14, 2009 11:04 pm    Onderwerp: linux thuisnetwerk met intenet en printen? Reageren met citaat

hoi,

ik ben twee maanden geleden van xp overgestapt op Fedora 10 -- wat een opluchting :-)))

wil nu alleen meer, heb de volgende hardware:

laptop met Fedora 10
    laptop met Fedora Core 2 (oude Dell Latitude CxJ traag, vandaar die oude distro uit het zelfde bouwjaar)
    HP all-in-one PCS 1610 hangt met USB aan de FC2
    via Linksys WRT54GL zijn de laptops wired aan elkaar en aan internet gehangen

ik wil nu dat
    de F10 via de FC2 kan printen (belangrijkste)
    beide machines standaard bij elkaars hd kunnen

is hier ergens een handleiding voor?

tot nu toe vind ik alleen stukken om een linux en een widdows machine te koppelen. dit is me met mijn aspireone (linpus) en xp gelukt mbv
Code:
sudo mount -t cifs //[fileshare IP address]/[fileshare name] [foldername]
, maar linux-linux krijg ik het niet voor mekaar...

groet, meine
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
sciurius

BerichtGeplaatst: Wo Apr 15, 2009 10:08 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zou je willen adviseren om het pakket webmin te installeren. Daarmee kun je op een gebruiksvriendelijke manier via je web browser (https://localhost:10000) allerlei systeemzaken regelen, zoals het sharen van disks (NFS). Printen wordt verzorgd door CUPS, die heeft een eigen web-interface (http://localhost:631).
HTH.
Terug naar boven
meine

BerichtGeplaatst: Di Mei 19, 2009 10:59 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

sciurius schreef:
Ik zou je willen adviseren om het pakket webmin te installeren.

webmin is inderdaad een hele mooie tool, het aantal zaken dat je kan regelen is alleen een beetje uitgebreid...

ik heb op beide machines eea gedeeld (/home in NFS Exports), hosts benoemd (locaal IP-adres en hostnames in Netwerk Configuratie - Host Adressen) maar kan de andere computer niet bereiken... (scannen voor servers levert niets op). mbv ping zie ik wel dat de andere computer er is.

kan iemand aangeven wat ik precies in webmin moet activeren en hoe?

BVD, meine
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Do Mei 21, 2009 9:49 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Euhm... firewall, heb je daar aan gedacht? Ik raad je aan om die niet via Webmin te configureren, is namelijk nogal ingewikkeld. Makkelijker is het om het gewoon in Fedora zelf te doen. Ff in menu opzoeken bij beheer > firewall.

http://lh6.ggpht.com/_pnrGUYCSQYE/ShXA266pTlI/AAAAAAAAAcY/dR9ksDQI4X8/Schermafdruk-Firewall-configuratie.png

Vinkje zetten voor "Samba" en dan kiezen voor "Toepassen". Lekker simpel.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
klaasjan

BerichtGeplaatst: Di Mei 26, 2009 9:29 am    Onderwerp: Re: linux thuisnetwerk met intenet en printen? Reageren met citaat

meine schreef:
laptop met Fedora Core 2 (oude Dell Latitude CxJ traag, vandaar die oude distro uit het zelfde bouwjaar)

Ik denk dat je laptop met Fedora 10 (of 11 - komt volgende week uit) alleen maar sneller gaat werken. In mijn beleving is elke nieuwe Fedora versie alleen maar sneller geworden in plaats van langzamer...

Citaat:

ik wil nu dat
de F10 via de FC2 kan printen (belangrijkste)

Fedora maakt gebruik van het Cups printer spooling systeem. Met de grafische tools kan je een printer op "shared" zetten en op de andere machine een "remote" printer toevoegen. Let er wel op dat je de Cups netwerkpoort open zet op een eventueel ingestelde firewall op de server machine.

Citaat:

beide machines standaard bij elkaars hd kunnen
is hier ergens een handleiding voor?

In dat geval heb je de keus tussen NFS, Samba en nog wat meer obscure protocollen.
NFS is voor een Linux-Linux systeem de makkelijkste (en meestal snelste) optie.
De TLDP NFS HOWTO geeft vrij uitvoerig aan waar je op moet letten en wat je allemaal kan instellen.

Als je voor Samba wil gaan ben je Windows compatible, maar moet je eerst Samba configureren. Voor zowel NFS als Samba servers heeft Fedora grafische configuratietools.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: