Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Compaq presario notebook
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
NikkiMassa

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 13, 2009 12:03 pm    Onderwerp: Compaq presario notebook Reageren met citaat

Hoi allen,

Ik ga een notebook kopen en mijn oog is gevallen op de compaq presario cq60 of cq70 serie.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Ik ben naar computerzaken geweest om eens te kijken en heb uitgebreid op internet gekeken.

In een winkel heb ik Fedora 10 live kde kunnen booten op een CQ60-208ED. Helaas pindakaas, na booten van de cd en nadat de voortgangbalk klaar was kreeg ik een knipperende cursor, that's it... Ubuntu (8.10) live cd wilde wel maar vond de wireless niet.

Heeft iemand tips voor me of zo?

Alvast bedankt!

Deze notebooks:

In de CQ60 100 serie:
CQ60-110ED
AMD AthlonÖ X2 dual-core processor voor notebook pc's QL-60, 1,9 GHz, Level 2 cache 1 MB, 2 x 1024 MB, 250 GB SATA 5400-rpm
High speed 56K modem, Ge´ntegreerde Ethernet 10/100BT netwerkinterface, 802.11b/g WLAN
NVIDIA GeForce 8200M, Totaal tot 895 MB videogeheugen beschikbaar

CQ60-120ED
Intel« Pentium« dual-core Processor T3200, 2 GHz, Level 2 cache 1 MB, 2 x 1024 MB, 250 GB SATA 5400-rpm
High speed 56K modem, Ge´ntegreerde Ethernet 10/100BT netwerkinterface, 802.11b/g WLAN
Intel Graphics Media Accelerator 4500MHD, Totaal tot 765 MB videogeheugen beschikbaar

CQ60-130ED: AMD TurionÖ X2 dual-core mobiele processor RM-70, 2 GHz, Level 2 cache 1 MB, 1 x 1024 MB + 1 x 2048 MB, 320 GB SATA 5400-rpm
NVIDIA GeForce 8200M, Totaal tot 1407 MB videogeheugen beschikbaar

In de CQ70 200 serie:
CQ70-200ED
Intel« Celeron« Processor T1600, 1,66 GHz, Level 2 cache 1 MB, 1 x 1024 MB + 1 x 2048 MB, Ondersteunt tot 4 GB DDR2-geheugen, 250 GB SATA 5400-rpm
Intel Graphics Media Accelerator 4500MHD, Totaal tot 1277 MB videogeheugen beschikbaar

In de CQ60 200 serie:
CQ60-202ED
Intel« Pentium« Processor T3400, 2,16 GHz, Level 2 cache 1 MB, 2 x 1024 MB, Ondersteunt tot 4 GB DDR2-geheugen, 160 GB, SATA, 5400-rpm
Intel Graphics Media Accelerator 4500MHD, Totaal tot 765 MB videogeheugen beschikbaar

CQ60-204ED
AMD AthlonÖ X2 dual-core processor voor notebook pc's QL-62, 2 GHz, Level 2 cache 1 MB, 1 x 1024 MB + 1 x 2048 MB, Ondersteunt tot 4 GB DDR2-geheugen, 250 GB, SATA, 5400-rpm
NVIDIA GeForce 8200M, Totaal tot 1407 MB videogeheugen beschikbaar
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Maurizio
MauRice

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 15, 2009 4:19 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

NikkiMassa,

Een LiveCD meenemen en vragen of je deze mag afspelen is zeer gewenst. Eigenlijk om er achter te komen welke hardware er in zit.
Code:
/sbin/lspci

Vooral voor de WiFi -, Geluids - en VGA kaart.
De netwerk kaart geef in het algemeen geen probleem.
De modem kaart die zit er wel maar wie gebruik deze nog de dag vandaag.
Vooraf een lijstje maken wat goed werkt en ondersteund wordt door Linux.
Bij de Mandriva One LiveCD daar weet ik dat ze veel proprietary driver en firmware aan boord.
Broadcom WiFi gaan zover mij bekend met geen een LiveCD out-of-the-box werken. De benodigde firmware-bestanden zijn er niet en de Broadcom STA Linux dirver voor 4311, 4312, 4321 en 4322 ook niet. Zie ook: http://www.broadcom.com/support/802.11/linux_sta.php

Nu moet je voor je zelf gaan afvragen wat je er mee gaat doen.
De CPU upgrade zoals bij een Desktop dat gaat 123 zomaar niet.
Geheugen, als je 32bits systeem op zet is de grens 3 Gig. Weet je zeker dat er een 64bits systeem er op komt dan lig de grens wat er maximaal in kan.
De grote van je HD.
Nu is wel dat je extra geheugen en grotere HD plaatsen achteraf ook nog kan ....

Succes met de aankoop,
MauRice
Terug naar boven
NikkiMassa

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 20, 2009 4:16 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Het is deze geworden.
Ik heb m via internet (en geld bespaard) maar voor anderen: wat Maurizio zegt, als je de kans krijgt een live cd mee nemen en proberen.

Ben nu nog aan het knoeien met Vista (recovery cd branden, beetje rondneuzen, dat soort dingen), later zal ik met Fedora aan de slag gaan. Uiteraard zal ik dat hier bijhouden voor anderen.
Terug naar boven
Maurizio
MauRice

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 20, 2009 4:31 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

NikkiMassa,

Nouw...
Veel plezier met je nieuwe laptop.
Tot horens.

MvG,
MauRice
Terug naar boven
NikkiMassa

BerichtGeplaatst: Za Mrt 21, 2009 12:01 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Dankje, Maurice.

boot nu de fedora 10 kde live cd... (boot and verify)

Spreekt luidop (rammel, rammel van de cdrom)...

blauw scherm...

mooi plaatje met planeet en fedora logo met voortgangbalkje er onder... Is al verder dan die ik in de winkel probeerde: die gaf het op vˇˇr het blauwe scherm met een knipperende cursor op zwarte achtergrond.

Ja! Is compleet.

Muisgebeuren werkt. Internet (aan een draadje, dat wel, draadloos heb ik nog niet) heeftie gevonden. Ga ik ook even kijken of draadloos van de buren gezien wordt (de buren hebben het hunnen netjes beveiligd, dat wel).

***edit
Typ vanaf mn laptop...
Code:
[liveuser@localhost ~]$ /sbin/lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Cantiga Memory Controller Hub (rev 07)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation Cantiga PCI Express Graphics Port (rev 07)
00:1a.0 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #4 (rev 03)
00:1a.1 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #5 (rev 03)
00:1a.2 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #6 (rev 03)
00:1a.7 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB2 EHCI Controller #2 (rev 03)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) HD Audio Controller (rev 03)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 1 (rev 03)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 2 (rev 03)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #1 (rev 03)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #2 (rev 03)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #3 (rev 03)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB2 EHCI Controller #1 (rev 03)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev 93)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation ICH9M LPC Interface Controller (rev 03)
00:1f.2 SATA controller: Intel Corporation ICH9M/M-E SATA AHCI Controller (rev 03)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) SMBus Controller (rev 03)
00:1f.6 Signal processing controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) Thermal Subsystem (rev 03)
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation Device 06e8 (rev a1)
02:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8101E PCI Express Fast Ethernet controller (rev 02)
03:00.0 Ethernet controller: Atheros Communications Inc. AR242x 802.11abg Wireless PCI Express Adapter (rev 01)

eh... ik ga eerst maar eens mijn vista vertellen dat ik een groot stuk schijf van hem wil hebben. Dan kan ik fedora gaan installeren (ik wens een dual boot) en gaan knoeien met de wireless. Als iemand daar nog tips voor heeft, of andere dingen die ik zou moeten doen, dan hoor ik het graag.

Groetjes,
Nikki
Terug naar boven
Maurizio
MauRice

BerichtGeplaatst: Za Mrt 21, 2009 1:02 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

NikkiMassa,

Citaat:

03:00.0 Ethernet controller: Atheros Communications Inc. AR242x 802.11abg Wireless PCI Express Adapter (rev 01)

Als ik me niet vergist heb je voor de Atheros WiFi-kaarten de "madwifi" kernel-module nodig. http://madwifi.org/

Jammer dat vele links 'dood' zijn.

MvG,
MauRice
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Za Mrt 21, 2009 7:01 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Kun je die niet installeren vanuit rpm fusion repo?
Terug naar boven
NikkiMassa

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 25, 2009 7:08 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoi allen,

Voor hen die net zo veelvan windows weten als ik: in Vista, klik in het startmenu op 'computer' met de rechtermuisknop. Kies dan voor 'beheren' (of 'manage' dus). Kies daar voor schijfbeheer. In dit menu kun je Vista een deel van je harde schijf vrij laten maken. Ik heb dit gedaan maar ik vond het niet genoeg. Op een zeker moment houdt het op, Vista zal niet zomaar zichzelf verplaatsen. Ik dacht dus: dat is lief Vista, maar ik wil nog 100 GB meer van je hebben. Defragmenteren, opnieuw opstarten, opnieuw schrijfruimte proberen vrij te maken lukte niet, daar was ik niet geduldig genoeg voor. Gelukkig is er ook nog gparted. Daar heb ik december 2008 een livecd van gebrand en die heb ik geboot. Ik heb zonder problemen de gewenste schijfruimte vrij kunnen maken. Vista moest zichzelf wel herstellen en dit duurde lang maar het kwam helemaal goed.

Fedora 10 live cd geboot en geinstalleerd. Draait als een trein! Muisgebeuren wordt netjes herkend hoewel het uitknopje van de muispad niet werkt. Een muis aansluiten met usb gaat ook prima, wodt direct herkend.

Ook wireless wordt herkend. Rest mij nog het probleem dat ik een CA moet hebben om op school van het netwerk gebruik te kunnen maken en ik weet niet waar ik de CA (die weet ik wel te vinden dankzij de helpdesk) moet neerzetten. Suggesties welkom!
Ik kan wel zonder problemen inloggen op het wireless mobile netwerk op school maar dat is niet gewenst.

Ga ik nu mijn persoonlijke dingetjes instellen zoals codecs etc.

Groetjes, Nikki
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 25, 2009 7:44 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Huh CA?
Terug naar boven
NikkiMassa

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 25, 2009 9:16 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

CA

ehm, dat snap ik ook niet helemaal. Dit zegt je vast meer: om op school gebruik te maken van het wireless systeem moet je met windows gewoon het juiste netwerk aanklikken. Win zoekt dan zelf een of andere certificate van een of andere server, vraag me niet om details Razz. Deze certificate moet je zelf downloaden voor Ubuntu en dan in de map /etc/ssl/certs zetten. Maar waar moet ie voor fedora staan?

*** edit
hier

Desktop effects

Tip aan dozen zoals mijzelf: eerst nvidia driver installeren (yum install kmod-nvidia) en dan desktop effects enabelen anders krijg je een zwart scherm.
Terug naar boven
NikkiMassa

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 25, 2009 10:44 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Geluid werkte niet na de volgende commando's:
Code:
yum -y install wget
yum -y install pulseaudio-libs alsa-lib alsa-plugins-pulseaudio
yum install flash-plugin
yum install totem-mozplugin
yum install ntfs-3g

Gefixt met:
Code:
alsaunmute
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 25, 2009 11:18 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Hmmm... et kan zijn dat je nu in flash afbeeldingen geen geluid hebt. Dan moet je nog iets installeren. Welk pakketje staat hier op forum ergens in een ander topic.
Terug naar boven
NikkiMassa

BerichtGeplaatst: Za Mrt 28, 2009 12:49 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

ja, ik dat ook eens ergens gelezen. Is een om te doen als ik er tegenaan loop.
Terug naar boven
NikkiMassa

BerichtGeplaatst: Di Mrt 31, 2009 3:56 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat betreft de wireless.

Als je een netwerk kiest en probeert er op in te loggen moet er wel software op je computer staan om het certificaat te downloaden en / of het te gebruiken. Het certificaat wordt kennelijk met je windows installatie meegeleverd. Ik kon het downloaden. Verder moest ik openssl installeren en het certificaat in de map /etc/pki/tsl plaatsen. Wat betreft de extentie van het certificaat: ik heb maar gewoon het ding een paar keer gekopieerd met .cer, .crt en .pem en de wireless werk als een trein.

Maar nu ben ik helaas out of memory... Jaja programmeur in de dop het moet je toch een keer overkomen.
Terug naar boven
NikkiMassa

BerichtGeplaatst: Do Aug 13, 2009 9:21 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Hij is jammerlijk overleden...

Heel erg goed moment, daags voordat ik naar Engeland vertrok voor stage. Morgen maar even met de HP hier bellen dat ze m ophalen en repareren...

Eerst een enorme kernel panic, met attempted to kill init. Na reboot weer een kernel panic, ditmaal zonder enige poging init om te brengen. En toen niets meer. Hij doet de stroom er op: het aan-lampje brandt, de aan/uit knop brandt, de wireless aan/uitknop brandt, de touchpad aan/uitknop brandt, het cdlaatje wil open en dicht en de ventilator draait. En nee, verder niets, geen letter of cursor of wat dan ook op t scherm. Geen piepje zelfs... Volgens de helpdesk waarschijnlijk kapotte moederbord. Fijn!
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

Ga naar: