Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Fedora Core 9

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Software
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Spider4u

BerichtGeplaatst: Zo Mei 18, 2008 12:37 pm    Onderwerp: Fedora Core 9 Reageren met citaat

Wordt de Nvidia 7600 GS videokaart goed ondersteunt en zijn er goede drivers voor onder Fedora?

Ik heb onder Ubuntu 7.04 en 7.10 last gehad van restricted drivers.
Ik kreeg mijn Nvidia 7600 GS kaart niet goed aan het draaien onder Ubuntu en heb daarom toen maar besloten niet verder te gaan met Ubuntu en de hele handel maar weer verwijderd.

Nu is mijn vraag of iemand onder Fedora ook deze problemen kent of in zijn geheel niet.
In het laatste geval is de stap snel gemaakt naar FC9!

René
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Gul Dukat

BerichtGeplaatst: Zo Mei 18, 2008 1:14 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

De videokaart die jij noemt wordt ondersteund door de open-source drivers die standaard bij F9 geinstalleerd worden. Een installatie zal dan ook geen problemen opleveren.
Wil je echter gebruiken van 3D, bv. voor het spelen van games e.d., dan heb je een probleem. Met de installatie van de closed-source drivers van zowel Ati als nVidia heb je echter een probleem. Beide fabrikanten leveren vooralsnog geen drivers die de bij Feodra 9 geleverde Xorg-server versie 1.5 ondersteunen. Installatie van die drivers, resulteren in het niet booten van je grafische omgeving. Zoals het er nu naar uit ziet, zijn de fabrikanten ATi en nVidia vooralsnog niet van plan, een driver uit te brengen die deze Xorg-server onderstuend. Zeker niet op de korte termijn. Wil je toch gebruik maken van de drivers, dan zou ik voorlopig bij F8 blijven of een keuze maken voor een andere distro.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
Spider4u

BerichtGeplaatst: Zo Mei 18, 2008 1:33 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Gul Dukat schreef:
Zoals het er nu naar uit ziet, zijn de fabrikanten ATi en nVidia vooralsnog niet van plan, een driver uit te brengen die deze Xorg-server onderstuend. Zeker niet op de korte termijn. Wil je toch gebruik maken van de drivers, dan zou ik voorlopig bij F8 blijven of een keuze maken voor een andere distro.

Weet jij zo een distributie waar ik geen problemen met mijn drivers van mijn NVidia kaart krijg?

Er zijn zoveel distributies, dat ik zo geen keus kan maken welke ik wel zou moeten hebben.
Terug naar boven
Gul Dukat

BerichtGeplaatst: Zo Mei 18, 2008 3:26 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Tja, ik denk dat je mijn reaktie niet goed hebt gelezen om eerlijk te zijn. F9 ondersteund jouw videokaart wel, als jij echter om wat voor reden gebruik wil of moet maken van de closed-source drivers van nVidia, dan heb je momenteel een probleem met F9. Wil je toch graag Fedora gebruiken, dan zou je kunnen overwegen om niet de closed-source drivers te installeren, of om F8 te gebruiken. Welke specifieke eigenschappen van F9 bewegen jou ertoe om F9 te gaan gebruiken?

Overigens heb ik een zelfde kaartje in 1 van mijn pcs zitten, en i.c.m. de closed-source drivers van nVidia werkt onder vrijwel iedere distro zonder problemen. Ik heb hier zonder problemen Ubuntu, Mandriva, openSuse en Fedora op kunnen draaien i.c.m. de closed-source drivers. Welke specifieke problemen je met Ubuntu hebt gehad, daar ga ik hier niet op in, het lijkt me verstandiger dat je daarvoor een Ubuntu-forum voor raadpleegt.

Laatst aangepast door Gul Dukat op Zo Mei 18, 2008 3:55 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Spider4u

BerichtGeplaatst: Zo Mei 18, 2008 3:47 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Gul Dukat schreef:
Tja, ik denk dat je mijn reaktie niet goed hebt gelezen om eerlijk te zijn. F9 ondersteund jouw videokaart wel, als jij echter om wat voor reden gebruik wil of moet maken van de closed-source drivers van nVidia, dan heb je momenteel een probleem met F9. Wil je toch graag Fedora gebruiken, dan zou je kunnen overwegen om niet de closed-source drivers te installeren, of om F8 te gebruiken. Welke specifieke eigenschappen van F9 bewegen jou ertoe om F9 te gaan gebruiken?

Overigens heb ik een zelfde kaartje in 1 van mijn pcs zitten, en i.c.m. de closed-source drivers van nVidia werkt onder vrijwel iedere distro zonder problemen. Ik heb hier zonder problemen Ubuntu, Mandriva, openSuse en Fedora op kunnen draaien i.c.m. de closed-source drivers. Welke specifieke problemen je met Ubuntu hebt gehad, daar ga ik hier niet op in, het lijkt me verstandiger dat je daarvoor een Ubuntu-fourm voor raadpleegt.

Ik heb je reactie wel goed gelezen, maar ik wil natuurlijk wel de laatste distributie hebben. Je blijft natuurlijk niet met een oud OS werken.

En van die closed-source drivers heb ik geen weet van gehad.....
Misschien dat er dan toch een lichtpuntje is......
En ik wil mijn kaart ook in kunnen zetten voor 3D en Games.

Misschien toch nog even een keer uitproberen!
Tis altijd het proberen waard, verder is Ubuntu een fijne distributie.

René
Terug naar boven
Gul Dukat

BerichtGeplaatst: Zo Mei 18, 2008 4:00 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ubuntu is natuurlijk een fijne distro en ik begrijp heel goed dat je je pc ook voor games e.d. wilt kunnen gebruiken. Ik zou in jouw geval zeer zeker eens kijken naar Ubuntu 8.04 LTS. Nu weet ik niet precies welke problemen je precies ondervond met Ubuntu in het verleden, maar probeer je eens te wenden tot 2 hele fijne Ubuntu-gerichte fora in Nederland, mocht je problemen hebben:
http://ubuntu-forums.nl/
http://forum.ubuntu-nl.org/
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Vr Mei 23, 2008 7:42 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Jah zeg! Dit topic heeft als titel "Fedora 9". Gaan jullie het hier beetje over Ubuntu hebben... Shocked Ik heb hem net geďnstaleerd, Fedora 9 uiteraard, hij draait lekker. Very Happy Alleen mn onboard videokaart werd niet ondersteund. Altijd jammer, geen beeld, heb dus met een live cd even kleine aanpassing gemaakt in mn xorg.conf en nu doet alles het prima.
Terug naar boven
Spider4u

BerichtGeplaatst: Vr Mei 23, 2008 8:04 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Nickname55 schreef:
Jah zeg! Dit topic heeft als titel "Fedora 9". Gaan jullie het hier beetje over Ubuntu hebben... Shocked Ik heb hem net geďnstaleerd, Fedora 9 uiteraard, hij draait lekker. Very Happy Alleen mn onboard videokaart werd niet ondersteund. Altijd jammer, geen beeld, heb dus met een live cd even kleine aanpassing gemaakt in mn xorg.conf en nu doet alles het prima.

Heb je toevallig ook een Nvidia kaart?
Bij mij wordt onder Fedore Core 9 zowel mijn monitor als mijn NVidia 7600 GS niet herkend.

René
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Za Mei 24, 2008 7:24 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Spider4u schreef:
Nickname55 schreef:

Heb je toevallig ook een Nvidia kaart?
Bij mij wordt onder Fedore Core 9 zowel mijn monitor als mijn NVidia 7600 GS niet herkend.

René
Nee, een onboard ATI. Om precies te zijn een Radeon Xpress 200 met RS400 chip. Werkt standaard niet na installatie. Was in F8 ook al zo. Als ik in xorg.conf file de option 'DRI' 'no' toevoeg(zie hier: http://fedora-linux.nl/forum/viewtopic.php?p=17386#17386), werkt het wel. Dit houd feitelijk in dat 3D versnelling niet geprobeerd / gebruikt word.

Overigens heb je zojuist toch weer SELinux gedisabled Rolling Eyes Ik hou er niet van als ik vage systeem meldingen zie als ik mn USB stick ontkoppel Evil or Very Mad

Ik ga de Java plugin proberen, als ik het goed heb maakt Fedora 9 gebruik van Java van Sun. Benieuwd oftie standaard werkt in Firefox Wink

Edit: werkt nog niet helemaal zoals verwacht Sad
Terug naar boven
Spider4u

BerichtGeplaatst: Za Mei 24, 2008 9:30 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik draai nu onder Mandriva Linux One 2008, werkt als een speer!
Het is de enige distro die bij mij wel werkt!
Bij de volgende distro's werkt het bij mij niet:
Ubuntu 7.04 en 7.10
Fedora Core 9
Freespire v2.08

René
Terug naar boven
NikkiMassa

BerichtGeplaatst: Zo Mei 25, 2008 1:53 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ow, maar ik wil wel eens een nieuwe kaart en dan eentje die CUDA ondersteund. Moet dat natuurlijk wel werken met Fedora want ik heb geen zin in een nieuwe distro (dat is overigens luiigheid).

Had ik hier niet eens een keer beloofd thuis geen CUDA te gaan doen? Eh...
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Software Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: