Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Backup tool

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Software
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
input

BerichtGeplaatst: Vr Apr 04, 2008 1:37 pm    Onderwerp: Backup tool Reageren met citaat

Welke backuptool kunnen jullie mij aanraden ?

Thanks
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
klaasjan

BerichtGeplaatst: Vr Apr 04, 2008 2:06 pm    Onderwerp: Re: Backup tool Reageren met citaat

input schreef:

Dat is een vraag die net zo moeilijk te beantwoorden is als "welke auto kan je mij aanraden".
Zoek je bepaalde functies als incrementele backups? Gaat het om 1Mb of 1Tb aan gegevens? Wil je kunnen splitsen over meerdere media (zoals een stapel DVD's)?
Als je zelf wat specifieker bent kan je waarschijnlijk interessantere reacties verwachten.
Terug naar boven
input

BerichtGeplaatst: Vr Apr 04, 2008 4:09 pm    Onderwerp: Re: Backup tool Reageren met citaat

klaasjan schreef:
input schreef:

Dat is een vraag die net zo moeilijk te beantwoorden is als "welke auto kan je mij aanraden".
Zoek je bepaalde functies als incrementele backups? Gaat het om 1Mb of 1Tb aan gegevens? Wil je kunnen splitsen over meerdere media (zoals een stapel DVD's)?
Als je zelf wat specifieker bent kan je waarschijnlijk interessantere reacties verwachten.

Ik gebruik Fedora voor thuis dus ik hoef geen grote backups te maken. Welke tools zijn er eigenlijk voor handen ?
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Vr Apr 04, 2008 6:01 pm    Onderwerp: Re: Backup tool Reageren met citaat

input schreef:
klaasjan schreef:
input schreef:

Ik gebruik Fedora voor thuis dus ik hoef geen grote backups te maken. Welke tools zijn er eigenlijk voor handen ?

Jah, maar wat wil je backupen? Je kunt bijv. simpel een map backupen met tar:
Code:
tar -cvzf /mnt/usbstick/mijnmap.tar.gz /home/gebruiker/

Zo kun je bijv je eigen map, waar ook al je instellingen in staan backuppen. Deze methode gebruik ik heel veel om onze website te backuppen. Als ik weer eens flink wat veranderd heb of zo, of ik ben juist van plan de boel weer eens lekker om te gooien, dan maak ik eerst ff backupje. Deze tar.gz kun je vervolgens gewoon grafisch bekijken met programmatje Archiefbeheer en de bestanden elke apart bekijken / terugzetten.

Wil je een backup maken van heel je systeem, dan kan dat ook met tar, maar iets minder simpel. Een draaiend systeem bevat namelijk verschillende "virtuele mappen" die niet echt zo op de harde schijf staan als dat je ze ziet. Beetje zinloos en ook gewoon fout om deze te backuppen. Er zijn bepaalde technieken om toch een backup te maken van een draaiend systeem, maar daar heb ik geen verstand van Rolling Eyes Pas heb ik een backup gemaakt met behulp van een live cd. Opgestart met een live cd kun je redenlijk eenvoudig 1 voor 1 de partities / volumes mounten die je hebben wil en de inhoud backuppen naar bijv een andere partitie die je dus ook eerst ff moet mounten Wink Maar goed, er zijn ook wel programmatjes die dat automatisch voor je regelen. Ik heb er in het verleden ook verschillende geprobeerd, maar ze bevielen me niet zo...

Echter ik weet niet hoe je er voor kunt zorgen dat een groot backup bestand in stukken van bijv. 700 MB komt te staan.
Terug naar boven
Franktwh

BerichtGeplaatst: Za Apr 05, 2008 8:23 am    Onderwerp: Reageren met citaat

kijk eens in "toepassingen > Software toevoegen/verwijderen" en zoek op "backup". tar is nogal ingewikkeld (niet grafisch). Kbackup hoort bij de KDE en neemt heel wat extra software mee bij installatie als je Gnome gebruikt. Het heeft een hele handige interface. Je klikt gewoon de mappen en bestanden aan die je wilt backuppen en die je niet wilt hebben zet je weer uit. Helaas maakt Kbackup zeer onhandige backups. Alle bestanden worden per stuk ingepakt en vervolgens met de gehele mappen struktuur opnieuw ingepakt. Bij het uitpakken met de gnome-archiefbeheerder krijg je alleen de mappenstructuur terug en ingepakte bestanden. Het is dus heel handig als je zo nu en dan een bestand wil terugzetten, maar als je een backup voor een schone installatie wilt maken doen raad ik je Kbackup niet aan. Zo zijn er allerlei argumenten de bedenken die van belang zijn voor de keuze van de wijze waarop je een backup maakt. Wat is er bijvoorbeeld mis met de gnome-archiefbeheerder? Hij is simpel en werkt. Je kunt alleen geen bestanden uitsluiten, je kunt hem ook niet "automatiseren". Bij mijn weten werkt hij alleen via bestandsbeheer.
Vervelend dat je met linux zo ontzetten veel kanten op kunt dat je je eigen wensen helder moet formuleren, maar dat is ook juist zo leuk aan linux.

Succes met je zoektocht.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
input

BerichtGeplaatst: Za Apr 05, 2008 2:01 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb een Fedora 8 boek aangeschaft en daarin staat als backuptool File Roller beschreven.
Alleen komt File Roller niet voor in de pakketen. Ook met yum staat het er niet bij.

Ik moet dan ook nog met Google zoeken op File Roller.
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Za Apr 05, 2008 6:08 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

input schreef:
Ik heb een Fedora 8 boek aangeschaft en daarin staat als backuptool File Roller beschreven.
Alleen komt File Roller niet voor in de pakketen. Ook met yum staat het er niet bij.

Ik moet dan ook nog met Google zoeken op File Roller.

File Roller is Archiefbeheer van Gnome. Kijk eens bij Toepassingen > Hulpmiddelen > Archiefbeheer. In dat programma klik je bij Hulp op Info en zie daar File-roller 2.18.4 in mijn geval.
Citaat:
Helaas maakt Kbackup zeer onhandige backups. Alle bestanden worden per stuk ingepakt en vervolgens met de gehele mappen struktuur opnieuw ingepakt. Bij het uitpakken met de gnome-archiefbeheerder krijg je alleen de mappenstructuur terug en ingepakte bestanden.

Kbackup nog nooit geprobeerd, maar als ik het zo lees hef ik nooit te proberen ook... Als ik dan onze website zou backuppen en ik wil hem later in zn geheel terugzetten, moet ik na terug zettten nog heel veel ... erg veel ... losse archiefjes één voor één met de hand uitpakken? Waarom heeft men dit zo gemaakt? Rolling Eyes Dan kan het wel een handige interface bevatten, maar op zo'n manier hebbie dr niet zoveel aan Shocked
Terug naar boven
Franktwh

BerichtGeplaatst: Za Apr 05, 2008 6:31 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

@Nickname55: daar ben ik tot mijn grote schade dus ook achter gekomen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Software Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: