Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Opstart probleem

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jnn1

BerichtGeplaatst: Za Mrt 15, 2008 2:10 pm    Onderwerp: Opstart probleem Reageren met citaat

Hallo,
Ik ben een eeuwige beginner op het gebied van Linux-Fedora.
Ik had een tijdje geleden Fedora7 op een 80Gb harde schijf en WindowsXP op een tweede schijf in dualboot. Na een tijdje kreeg ik een probleem: kon niet meer op de Fedora schijf komen. Vraag: er staat nog belangrijke info op deze schijf (foto's van mijn overleden schoonzus) en ik zou die dolgraag recupereren. Ik heb nu alles losgekoppelt en alleen nog de schijf met Fedora aangesloten. Bij het opstarten zie ik dit:

Booting Fedora (2.6.23.1-10fc7)
root (hd1,0)
Error 25: Disk read error
Press any key to continue

Als ik dan op een toets druk zie ik dit:

Fedora (2.6.23.1-10.fc7)
Fedora (2.6.22.9-91.fc7)
Other

Geen van deze keuzes werken...

Is er nog hoop dat ik bej de gegeven kan en ze kan kopieeren?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Maurizio
MauRice

BerichtGeplaatst: Za Mrt 15, 2008 3:14 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Jnn1,

Het eenvoudigste in vanaf een Live-CD werken. MCNLive, Knoppix ed.
Daarmme kunt je de gegevens die je nodig heb overzetten op een USB-stik of iets dergelijks.

Ik neem aan dat de Fedora schijf als 'slave' zat in de orginele opstelling.
Nu heb je deze als 'master' gezet. In de opstart config zoekt nog altijd naar de 'slave' disk. Vandaar dat het niet wil opstarten. Aanpassen gaat ook mbv van een LiveCD of RescueCD. Misschien zal het ook gaan door deze als 'slave' te zetten zonder een master op dat IDE kanaal. Nu een mogenlijkheid. Probeer eens de opstliing. Master = CD/DVD-rom, slave = Fedora HD.

De eerste optie is ver weg noch het eenvoudigst en zeker van slagen.

Groetjes,
MauRice
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 16, 2008 1:48 pm    Onderwerp: Re: Opstart probleem Reageren met citaat

jnn1 schreef:
Hallo,
Ik ben een eeuwige beginner op het gebied van Linux-Fedora.
Ik had een tijdje geleden Fedora7 op een 80Gb harde schijf en WindowsXP op een tweede schijf in dualboot. Na een tijdje kreeg ik een probleem: kon niet meer op de Fedora schijf komen. Vraag: er staat nog belangrijke info op deze schijf (foto's van mijn overleden schoonzus) en ik zou die dolgraag recupereren. Ik heb nu alles losgekoppelt en alleen nog de schijf met Fedora aangesloten. Bij het opstarten zie ik dit:

Booting Fedora (2.6.23.1-10fc7)
root (hd1,0)
Error 25: Disk read error
Press any key to continue

Als het echt belangrijke gegevens voor je zijn zou ik een kenner in je buurt proberen te vinden in plaats van de gaan rommelen.

Maar daarnaast kan je proberen in de grub editor ("e" indrukken in het bootmenu) de root disk (hd1,0) te veranderen in (hd0,0). De schijf met Fedora is na het uitschakelen van je windows schijf waarschijnlijk de eerste in je systeem geworden voor het BIOS ipv. de tweede.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: