Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

highlighten in een .pdf

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Tips & Tricks
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
NikkiMassa

BerichtGeplaatst: Do Feb 28, 2008 6:32 pm    Onderwerp: highlighten in een .pdf Reageren met citaat

Hallo,

Ik wilde graag wat dingen highlighten in een pdf document. Ik kwam er achter dat dat niet wil in envince, kpdf (ik ben een KDE gebruiker), KGostview, noem het maar. Ik ben daarom eens gaan speuren op internet en ik heb een prachtig ding gevonden. Hier is wat ik gedaan heb, misschan dat iemand hier iets aan heeft.
Ikke: F8, KDE

Het programma waar het om gaat is PDF-Xchange-Viewer. Het is een XP programma, je kunt het hier halen.
Je hebt dus ook Wine nodig. Lang leve Fedora, het enige wat je hoeft te doen is (uiteraard als superuser):
Code:
yum install wine

Vervolgens ga je naar de plek waar je PDFXVwer.zip hebt neer gezet. Die pak je uit waar je maar wilt. Dan doe je (daar):
Code:
chmod +x PDFXVwer.exe
wine PDFXVwer.exe

Nu krijg je de installatiewizard van PDFXVwer. Je kan steeds 'next' kliken, de default instellingen voldoen prima (ik heb er voor gekozen het programma niet als default voor het openen van een pdf in te stellen). Eenmaal klaar, het programma afsluiten cq. niet opstarten. Dit programma heeft namelijk een nadeel: je kunt niet met file -> open een bestand openen, want dan bevriest Wine. Dat zou betekenen dat je het programma steeds moet aanroepen met
Code:
wine "C:\Program Files\Tracker Software\PDF-XChange Viewer\pdf-viewer\PDFXCview.exe" jeDocument.pdf

Nogal omslachtig! Gelukkig is er een scriptje voor, dat ik hier vond.
Code:
#!/bin/bash

# PDF-XChange-Viewer crashes wine when File->Open is used.
# Command line argument filenames work, though.
# However they may only point to files in the current working directory.

PDFXVIEWER="C:\Program Files\Tracker Software\PDF-XChange Viewer\pdf-viewer\PDFXCview.exe"

if (($# != 1)); then
echo "usage: $0 filename"
exit 1
fi

cd `dirname "$1"`
wine "$PDFXVIEWER" `basename "$1"`

Je opent hiervoor (als superuser) een editor, bv Kwrite, en je slaat het op als pdfx.sh of pdfxchangeview.sh of wat je maar wilt. Waar? bv in /usr/local/bin. Vergeet het hierna niet executable te maken (chmod +x pdfx.sh)!

Nu open je je document als volgt:
Code:
pdfx.sh /Pad/Naar/Je/Document.pdf

Veel plezier met highlighten en andere pdfxchangeviewer tooltjes!

Commentaar, tips, aanvullingen etc. welkom natuurlijk.

Groetjes, Nikki
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Tips & Tricks Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: