Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Vastloper HELP
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Beginners
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Leo B
Gast

BerichtGeplaatst: Vr Jun 03, 2005 5:02 pm    Onderwerp: Vastloper HELP Reageren met citaat

Hoi beste mensen, ik weet niet of het een bekend probleem is, maar ik zit ineens met het volgende:
In het midden van mijn scherm een schermpje met een rood kruisje en de tekst> De toepassing "gnome-panel" is onverwacht afgebroken.
U kunt de ontwikkelaars verwittigen van deze gebeurtenis om hen te helpen het probleem op te lossen, of u kunt de toepassing direct herstarten.
Daaronder de buttons Toepassing herstarten en X sluiten.

Als ik op herstarten druk krijg ik de melding dat er al een gnome panel actief is. Als ik op sluiten druk komt het bovengenoemde schermpje weer terug.

Ik heb al hard afgebroken (stroom eraf) maar als ik weer in dit account kom is het weer meteen mis. Is hier een oplossing voor, kan ik met een terminal een commando geven waardoor ik uit deze loop kom?

Shocked
Terug naar boven
Leo B
Gast

BerichtGeplaatst: Vr Jun 03, 2005 9:39 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoe kan ik in het terminalvesnter een commando geven dat alle processen stopt? (Anyone out there? - Ik zit nog steeds vast...)
Terug naar boven
Leo B
Gast

BerichtGeplaatst: Vr Jun 03, 2005 10:00 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb kill en killall opties geprobeerd, maar dan krijg ik steeds weer die vlakjes met waarschuwingen dat de gnome panel is vastgelopen in een eindeloze herhaling. Het geheel wordt niet netjes afgesloten. Confused
Terug naar boven
Menno

BerichtGeplaatst: Vr Jun 03, 2005 10:47 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zou je aanraden een nieuwe installatie uit te voeren en te bekijken of het probleem nog steeds voordoet.

Want het is erg lastig zoeken van hier uit.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Leo B
Gast

BerichtGeplaatst: Vr Jun 03, 2005 11:28 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Sputter sputter...... een nieuwe installatie....
Ik werk er nu maar een beetje omheen. Ik via de root desktop een nieuwe account (gebruiker) aangemaakt en die ben ik nu een beetje aan het inrichten, dus mijn directe malheur is een beetje over, maar toch zou ik graag nog een tip krijgen hoe ik in die andere account dat probleem kan 'KILLEN'

Het probleem doet zich namelijk alleen voor in die account. Er moet toch een elegantere manier zijn om het probleem op te lossen dan door te booten en een new install te doen...?
Terug naar boven
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Za Jun 04, 2005 9:21 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Leo B schreef:

Het probleem doet zich namelijk alleen voor in die account. Er moet toch een elegantere manier zijn om het probleem op te lossen dan door te booten en een new install te doen...?

Waarschijnlijk is het iets met de rechten. Open eens een root-terminal, en typ dan:
chown gebruiker /home/gebruiker
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
Leo B
Gast

BerichtGeplaatst: Za Jun 04, 2005 1:45 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoi Thijs
je schreef:
Citaat:
Waarschijnlijk is het iets met de rechten. Open eens een root-terminal, en typ dan:

als ik dat doe gebeurt er niets. Ik zie het volgende:

Citaat:
[root@localhost ~]# chown leo /home/leo
[root@localhost ~]#
Terug naar boven
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Za Jun 04, 2005 1:56 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat is ook de bedoeling Wink Werkt het nu nog niet normaal dan, het inloggen met die ene gebruiker ?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
Gast

BerichtGeplaatst: Za Jun 04, 2005 7:09 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Leo B schreef:
Hoi Thijs
je schreef:
Citaat:
Waarschijnlijk is het iets met de rechten. Open eens een <a href="http://www.fedora-linux.nl/basis/#root">root</a>-<a href="http://www.fedora-linux.nl/basis/#terminal">terminal</a>, en typ dan:

als ik dat doe gebeurt er niets. Ik zie het volgende:

Citaat:
[<a href="http://www.fedora-linux.nl/basis/#root">root</a>@localhost ~]# chown leo /home/leo
[<a href="http://www.fedora-linux.nl/basis/#root">root</a>@localhost ~]#

Ik heb ooit ook dit soort problemen gehad, en toen bleek het wel degelijk een permissie probleem te zijn.
Zeker als dit probleem zich niet bij alle gebruikers voordoet.
Bij het opstarten benadert gnome een bestand uit de volgende directorie:

Code:
/tmp/gconfd-gebruiker/lock/ior

Hier kan je ook checken of de rechten kloppen. (ls -l)

Ben benieuwd hoe het uiteindelijk is opgelost.

Marius
Terug naar boven
Leo B
Gast

BerichtGeplaatst: Za Jun 04, 2005 9:24 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoi Marius,

ik ben slechts enkele weken bezig met Linux en alhoewel ik inmiddels meer weet dan in het begin ben ik nog wel een onvervalste newbe Rolling Eyes

Mijn vraag is dus:
Hoe kom ik daar in de tmp etc etc en waar moet ik dan precies kijken?

Leo

(Ps, als ik het opgelost heb, dan zal ik het venzelfsprekend hier uit de doeken doen)
Terug naar boven
marius

BerichtGeplaatst: Zo Jun 05, 2005 9:44 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Leo B schreef:
Hoi Marius,

ik ben slechts enkele weken bezig met Linux en alhoewel ik inmiddels meer weet dan in het begin ben ik nog wel een onvervalste newbe Rolling Eyes

Mijn vraag is dus:
Hoe kom ik daar in de tmp etc etc en waar moet ik dan precies kijken?

Leo

(Ps, als ik het opgelost heb, dan zal ik het venzelfsprekend hier uit de doeken doen)

Open een terminal (rechts klikken op het bureaublad en terminalvenster openen).

Doe maar eens om te beginnen
$ cd /tmp
$ ls -l
dan zie je o.a. een regel die er ongeveer zo uit ziet.
drwx------ 3 marius marius 4096 jun 5 22:05 gconfd-marius
de eigenaar (rood) moet overeen komen met gconfd-gebruiker

doe dan:
$ cd gconfd-gebruiker (waar je de problemen mee hebt)
en doe je weer ls -l

etc, de gebruiker moet in deze bestanden ook de eigenaar zijn.

Ik weet niet of het hier in zit maar ik heb het zo bij mij een keer opgelost, maar ik heb toen zelf ook wel wat gevolgeld met home partities die ik gebackupt had en na een nieuwe installatie weer wilde gebruiken.

En zeker als je een nieuwe gebruiker aanmaakt en je hebt dan de problemen niet, lijkt het me wel een permissieprobleem.

Ik hoop dat je wat verder komt.

Marius

PS. Hier nog een handige link om je wat te verdiepen in wat basis commando's in bash (terminal) http://www.willempen.org/bash/
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Leo B
Gast

BerichtGeplaatst: Zo Jun 05, 2005 10:22 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoi Marius

Ik krijg dit:
Citaat:
-rw------- 1 leo leo 1116 jun 3 17:15 xses-leo.zSrT1R
[leo@localhost tmp]$ cd gconfd-leo
[leo@localhost gconfd-leo]$ ls -l
totaal 8
drwx------ 2 leo leo 4096 jun 5 23:13 lock
[leo@localhost gconfd-leo]$

Dus dat geeft nog niet meteen een oplossing.

Bedankt overigens voor de tip van de willempen site. Ik ga daar zeker even kijken.

[/quote]
Terug naar boven
marius

BerichtGeplaatst: Ma Jun 06, 2005 6:38 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Leo B schreef:
Hoi Marius

Ik krijg dit:
Citaat:
-rw------- 1 leo leo 1116 jun 3 17:15 xses-leo.zSrT1R
[leo@localhost tmp]$ cd gconfd-leo
[leo@localhost gconfd-leo]$ ls -l
totaal 8
drwx------ 2 leo leo 4096 jun 5 23:13 lock
[leo@localhost gconfd-leo]$

Dus dat geeft nog niet meteen een oplossing.

Bedankt overigens voor de tip van de willempen site. Ik ga daar zeker even kijken.
[/quote]

Ik denk dat ik je niet meer verder kan helpen. Wat je nog kan doen is met de exacte foutmelding op google linux zoeken http://www.google.nl/linux
en met het volgende commando kan je bestanden zoeken di e er wat mee te maken kunnen hebben en hier rondneuzen of permissies goed staan.
$ locate "gebruiker" | grep gconf
Ik lig er uit in iedergeval succes met je zoektocht

Marius
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Leo B
Gast

BerichtGeplaatst: Ma Jun 06, 2005 10:06 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoi Marius

Dank voor je aandacht. Ik denk dat ik de account binnenkort ga elimineren en daarna opnieuw inrichten. Blijft de vraag waarom van het ene op het andere moment zo'n conflict kan ontstaan.

Ik ben de Open Source toegedaan en derhalve wil ik eigenlijk niet dat in 'onze club' zulke dingen gebeuren....

Maar ik wacht met smart op FC 4 en dan kijk ik of de zaken beter opgelost zijn. Want uiteindelijk gaat het daarom, welke distro is het beste.... (en vrij en zo)
Terug naar boven
Menno

BerichtGeplaatst: Ma Jun 06, 2005 10:19 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Leo B schreef:
Hoi Marius

Dank voor je aandacht. Ik denk dat ik de account binnenkort ga elimineren en daarna opnieuw inrichten. Blijft de vraag waarom van het ene op het andere moment zo'n conflict kan ontstaan.

Ik ben de Open Source toegedaan en derhalve wil ik eigenlijk niet dat in 'onze club' zulke dingen gebeuren....

Maar ik wacht met smart op FC 4 en dan kijk ik of de zaken beter opgelost zijn. Want uiteindelijk gaat het daarom, welke distro is het beste.... (en vrij en zo)

Die laatst vraag, zal bij iedereen blijven bestaan en dat is juist het mooie aan linux.

Je kunt als beginner beginnen met bijv Linspire en daarna overstappen op Mandrake en zo doorgaan naar Fedora, Debian etc.

Maar wil je daar verder op in gaan, kun je het beste even zoeken naar een bestaand tpic hierover of een nieuw topic openen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Beginners Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: