Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Eenvoudig NFS naast Samba draaien ...

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lutz

BerichtGeplaatst: Wo Jan 02, 2008 5:28 pm    Onderwerp: Eenvoudig NFS naast Samba draaien ... Reageren met citaat

Hoi,

ik heb eerst CentOS 5 grafisch geÔnstalleerd en met de Samba Server Configuration tool Samba geconfigureerd. Dan heb ik de runlevel geŽditeert en start alleen in tekst mode op. Dat werkt perfect. Windows gebruikers kunnens zich op de netwerk locatie aanmelden en van de Samba server gebruik maken. Nu wil ik vanuit een Ubuntu pc toegang hebben tot de shares, en dat werkt met de samba client niet zo fijn. Ik zou toch de shares vast moeten mounten. Ik ben er met googlen geen begrijpbare handleiding tegen gekomen hoe ik dat moet doen. Ik heb de services "nfs" en "nfslock" op de server aangezet.

Wat ik nu wil bereiken is dat ik vanuit een Linux pc via NFS hetzelfde share kan mounten als ik het met Sambaclient kan doen.

Maar hoe gaat het verder?

Ik heb er met googlen geen NFS voor Dummys gevonden....

alleen het NFS server configuration tool, maar wat moet ik daar invoeren?

Groeten,
....Lutz
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
klaasjan

BerichtGeplaatst: Do Jan 03, 2008 9:49 am    Onderwerp: Re: Eenvoudig NFS naast Samba draaien ... Reageren met citaat

Lutz schreef:

Ik heb er met googlen geen NFS voor Dummys gevonden....

Algemeen: http://tldp.org/HOWTO/NFS-HOWTO/index.html
Red Hat/Fedora specifieker: http://www.centos.org/docs/5/html/5.1/Deployment_Guide/ch-nfs.html

Overigens moet je opletten dat je bij het via verschillende servers delen van bestanden geen gedoe krijgt met locking en aanverwante zaken. Zeker als het voor een productieserver is zou ik er niet op gokken dat je geen vervelende interacties krijgt en het gewoon bij 1 protocol houden.

Met het Linux cifs (niet het oudere smbfs gebruiken!) bestandssysteem kan je Samba/Windows shares net zo makkelijk als NFS mounts koppelen.
Terug naar boven
Lutz

BerichtGeplaatst: Do Jan 03, 2008 10:57 am    Onderwerp: Re: Eenvoudig NFS naast Samba draaien ... Reageren met citaat

klaasjan schreef:

Met het Linux cifs (niet het oudere smbfs gebruiken!) bestandssysteem kan je Samba/Windows shares net zo makkelijk als NFS mounts koppelen.

Ik zie al dat ik wat meer moet vertellen wat ik wil doen. Mijn Samba server dient als grote opslagruimte en zorgt ervoor, dat mijn kinderen via de laptop ook bij hun bestanden (onder Windows) kunnen komen.

Onder Linux kan ik wel op de Samba server inloggen, maar ik moet de shares nog ergens mounten, en dat heb ik nog niet gedaan.

Een bijkomend probleem is dat de server niet altijd aan staat.

smbf en cifs zeggen mij niets. Ik heb onder CentOS gewoon Samba grafisch geconfigureert en zolang geprobeert totdat alles werkte. Dan nooit meer aankomen, dacht ik.

Hoe kom ik erachter hoe CentOS Samba heeft geconfigureert? Het zal natuurlijk veel makkelijker zijn om alles via een protocol te doen.

Groeten,
....Lutz
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Do Jan 03, 2008 1:15 pm    Onderwerp: Re: Eenvoudig NFS naast Samba draaien ... Reageren met citaat

Lutz schreef:
Onder Linux kan ik wel op de Samba server inloggen, maar ik moet de shares nog ergens mounten, en dat heb ik nog niet gedaan.

Je kan op 2 manieren koppelen met Samba/Windows shares:
- of je gebruikt de Gnome (of KDE) desktop "connect to server" functionaliteit waarmee je programma's die de betreffende desktop gebruiken gebruik kunnen maken van de gedeelde bestanden
- of je maakt een vaste "mount" aan in je /etc/fstab bestand waarmee je (al dan niet "on demand") bij je share kan onder een ingestelde directory.

Citaat:

Een bijkomend probleem is dat de server niet altijd aan staat.

Als dat een probleem is moet je 'm aan zetten Wink.

Citaat:

Hoe kom ik erachter hoe CentOS Samba heeft geconfigureert? Het zal natuurlijk veel makkelijker zijn om alles via een protocol te doen.

De grafische tooltjes schrijven gewoon een Samba configuratiebestand uit, maar aangezien het al werkt met je windows systemen neem ik aan dat dat wel goed zit.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: