Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Fedora 8 en de iPod Nano
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Overig
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
NikkiMassa

BerichtGeplaatst: Ma Dec 31, 2007 11:37 am    Onderwerp: Fedora 8 en de iPod Nano Reageren met citaat

Hello,

Heeft iemand hier ervaring met Fedora en de iPod Nano?

Ik durf onze iPod niet zo maar aan mn computer te hangen, door mijn geklungel met mounten en unmounten zijn er al twee usb sticks (beide flash) overleden. Ik zou het zonde vinden als dit kerstpakket (ja ja) ook onbuikbaar zou worden.

Ik ben daarom wat gaan speuren op internet. Ten eerste kwam ik gtkpod tegen. Hieruit begrijp ik dat je een programma moet hebben om ueberhaupt bij je iPod te kunnen komen. Hoe zit dat? Ik wordt niet echt wijs uit de website. En wat is dan libgpod? Dat is al geinstalleerd (gecheckt met yumex).

Verder lees ik allerlei enge dingen over de combinatie Linux - iPod: /.
Kennelijk heb ik pech en zal me tot XP moeten wenden om muziek op het ding te krijgen?

Kan iemand me hier iets over vertellen / ervaringen delen / doorverwijzen / etc., voordat ik het ding aan mn computer hang?

Technisch:
Mijn fedora is 8. De iPod is een 3de generatie Nano van 4 GB.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
sciurius

BerichtGeplaatst: Ma Dec 31, 2007 12:27 pm    Onderwerp: Re: Fedora 8 en de iPod Nano Reageren met citaat

NikkiMassa schreef:
door mijn geklungel met mounten en unmounten zijn er al twee usb sticks (beide flash) overleden
Knap, razend knap. Dat je de inhoud om zeep helpt kan ik nog indenken, maar de flash zelf opblazen?
Kun je niet meer opnieuw formatteren?

Verder zou je je eens kunnen wenden tot het RockBox team. Zij hebben een alternatief besturingssysteem voor MP3 spelers (waaronder de iPod). Misschien weten zij raad. In elk geval hoe je vanuit Linux de iPod kunt benaderen. En een Open Source besturingssysteem is altijd te verkiezen boven een proprietary systeem, nietwaar?
http://www.rockbox.org
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
david

BerichtGeplaatst: Ma Dec 31, 2007 5:53 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

hoi,

rockbox draait alleen op de 1e generatie nano. hier kan je zelfs linux op draaien. leuk om de kernel te zien booten, maar voor audio niet erg bruikbaar. de latere nano's zijn encrypted en werken (nog) niet.
gtkpod werkt inderdaad met de nano. amarok ondersteunt ook ipods , en die vind ik persoonlijk beter werken.
ik zou niet al te angstig zijn. met de pogingen linux ter instaleren op de ipod heb ik hem meermalen onbootbaar gekregen, maar er is altijd een manier om hem te herstellen.
Terug naar boven
sciurius

BerichtGeplaatst: Ma Dec 31, 2007 7:32 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Even uit nieuwsgierigheid: wat is er zo speciaal aan de iPod? De meeste mp3 spelers die ik ken gedragen zich als USB disk als je ze inplugt. En dan is het gemakkelijk.
Terug naar boven
rick

BerichtGeplaatst: Ma Dec 31, 2007 8:05 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

ik heb zelf ook een 2de generatie iPod nano, en die is ook niet aan de praat te krijgen onder linux.

Citaat:

Even uit nieuwsgierigheid: wat is er zo speciaal aan de iPod? De meeste mp3 spelers die ik ken gedragen zich als USB disk als je ze inplugt. En dan is het gemakkelijk.

de ipod heeft twee partities. de eerste partitie heeft een speciaal filesystem (voor mij niet bekend wat), en de tweede partitie is fat32 (als je hem voor windows "geprepareerd" hebt). op de eerste partitie staat de muziek, en op de tweede staat de genoemde usb-stick-ruimte. ook staan er een aantal configuratiebestanden Wink

dit is een stukje van mijn fdisk -l:

Code:

Disk /dev/sda: 4060 MB, 4060086272 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 123 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 2048 = 32901120 bytes

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1               1           3       96264    0  Empty
/dev/sda2               4         123     3855600    b  W95 FAT32

waarbij /dev/sda2 de usb-stick-ruimte is, en /dev/sda1 de 'rare'-muziekpartitie Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen MSN Messenger
sciurius

BerichtGeplaatst: Ma Dec 31, 2007 11:22 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

rick schreef:
op de eerste partitie staat de muziek, en op de tweede staat de genoemde usb-stick-ruimte.
Dan zou je maar een paar liedjes kwijt kunnen. Het is waarschijnlijker dat de muziek op de tweede, de grote, partitie staat.
Ik gok dat op de eerste partitie het besturingssysteem van de iPod staat.
Terug naar boven
david

BerichtGeplaatst: Di Jan 01, 2008 1:08 am    Onderwerp: Reageren met citaat

onder amarok en gtkpod werken de laatste generaties ipods toch gewoon volgens mij. het os op de eerste partitie is encrtypted, maar op de 2e partitie staat de db met songgegevens en de files zelf.
Terug naar boven
rick

BerichtGeplaatst: Di Jan 01, 2008 1:47 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:

Dan zou je maar een paar liedjes kwijt kunnen. Het is waarschijnlijker dat de muziek op de tweede, de grote, partitie staat.
Ik gok dat op de eerste partitie het besturingssysteem van de iPod staat.

tsja, dat zou idd ook kunnen Wink in een verborgen map wellicht Wink

maar het zou ook kunnen dat de eerste (kleine) partitie groeit met het aantal liedjes.
Terug naar boven
david

BerichtGeplaatst: Di Jan 01, 2008 12:11 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

misschien dat er in de latere ipods het e.e.a veranderd is , maar ik kan de fat32 partitie gewoon mounten en zie dan de diverse mappen met foto's en mp3's e.d.
de partities lijken me gewoon fixed size. het resizen van een partitie is niet iets wat zo maar snel on the fly uit te voeren is.
Terug naar boven
NikkiMassa

BerichtGeplaatst: Di Jan 01, 2008 12:48 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ten eerste natuurlijk: de beste wensen voor het nieuwe jaar!

Interessante reacties allemaal. Dank!
Zoals ik het begrijp is het redelijk veilig om gtkpod te installeren en dan het meegeleverde kabeltje tussen de nano en mn computer te steken?

Voor de duidelijkheid, ik wil er dus gewoon muziek opzetten of plaatjes of waar dat ding ook maar voor bedoeld is. Ik heb geen idee of hij win of mac ingesteld staat, ik denk dat als ik m aansluit dat ik daar vanzelf achter kom. Anders: vertelvertelvertel Razz Ik hoef verder ook niets moeilijks met de nano hoor, ik wil alleen dat ik er veilig muziek op kan zetten zonder dat ie stukgaat zoals die andere usb stickies van mij.
Verder, ik neem aan dat het opladen niets met Fedora van doen heeft maar gewoon via de usb aansluiting gaat?

Over die overleden usb sticks: dat is alweer een poos geleden maar ik kan me herinneren dat formatteren ook niet meer wilde, ook niet via XP. Maar misschien is het leuk om er weer eens opnieuw naar te kijken. Stuk lijken ze niet, er is geen rookwolkje uit gekomen (dat weten jullie toch? Hoe werkt zo'n ding? Nou, er zit een rookwolkje in en die doet al het werk. Als het rookwolkje er uit komt dan is het ding dus stuk. Laughing Wink)
Terug naar boven
sciurius

BerichtGeplaatst: Di Jan 01, 2008 1:22 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

NikkiMassa schreef:
Over die overleden usb sticks: dat is alweer een poos geleden maar ik kan me herinneren dat formatteren ook niet meer wilde, ook niet via XP. Maar misschien is het leuk om er weer eens opnieuw naar te kijken. Stuk lijken ze niet, er is geen rookwolkje uit gekomen
Ik heb een paar keer USB sticks gehad die het spontaan niet meer deden. Kreeg direct van de winkel een nieuwe, dat wel...
Terug naar boven
NikkiMassa

BerichtGeplaatst: Di Jan 01, 2008 5:40 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

kijk, zo hoort dat.
Zelf niet aan gedacht helaas...
Terug naar boven
david

BerichtGeplaatst: Di Jan 01, 2008 6:46 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

gewoon doen inderdaad. gtkpod verwijs je naar de locatie waar je ipod gemount is (/media/disk ofzo). opladen gaat gewoon via de stroom van je usb bus en staat los van het os op je computer
Terug naar boven
rick

BerichtGeplaatst: Di Jan 01, 2008 9:14 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Het is mij laatst ook gelukt om mijn iPod met gtkpod te kunnen lezen/beschrijven Wink

Wat ik wel eerst gedaan heb is een symlink van /media/ipod (hier issie door hal bij mij aangekoppeld, ik weet niet hoe/wat bij jou) naar /mnt/ipod (de locatie waar gtkpod standaard zoekt) gemaakt:

Code:

# ln -s /media/ipod /mnt/ipod

Toen gtkpod gestart, het juiste type/model ipod uit de lijst geselecteerd, en de pret kon beginnen Smile

Je moet als gewone gebruiker wel schrijfrechten op je ipod hebben Wink
Terug naar boven
NikkiMassa

BerichtGeplaatst: Do Jan 03, 2008 12:08 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

ehm, even uit het blote hoofd: ik heb de iPod aangesloten en toch maar amarok gebruikt. Ik heb deze howto gebruikt.
Ik kan muziek op de iPod zetten maar (ik was al gewaarschuwd op /.) de iPod herkent het niet en denkt dat er geen muziek op staat.
Ik heb eerst, zoals aangegeven op deze site, de hash naar de Sysinfo file gecopieerd, die ziet er nu zo uit:
Code:
[nikki@localhost ~]$ cat /media/IPOD/iPod_Control/Device/SysInfo
ModelNumStr: xA426
FirewireGuid: 0x000A27001A26F516

Ik moet er bij zeggen, dat omdat amarok mijn nano niet kent ik heb gekozen voor model nummer A426 omdat die er het meest op leek (4GB nano (silver)) euh die is ook zilverkleurig Razz mijn model is A1236.
Volgens de site moet het nu werken maar helaas, de iPod herkent de muziek nog steeds niet.
Dus ben ik verder gaan zoeken. Op verschillende plaatsen lees ik dat je dan libgpod 0.6.0 moet compilen en dan amarok opnieuw tegen de nieuwe libgpod compilen. Dat gaat mij een beetje boven mn pet, zonder een stap-voor-stap howto gaat mij dat niet lukken. Op bijvoorbeeld FedoraForum.org wordt er wel over gesproken maar ik snap eigenlijk niet zo goed wat ze aan het doen zijn (draadje).
Kan iemand mij helpen?

--edit
ik heb het ook met gtkpod geprobeerd: ipod aansluiten, wordt gemount, gtkpod opstarten, hij ziet de muziek die er op staat, synchroniseren, gtkpod afsluiten, ipod unmounten (met konqueror) en helaas... geen muziek Sad
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Overig Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: