Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

HELP...Nog een NEW-B met WLAN PROBLEEM (yum update veroorzaa
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Leendert

BerichtGeplaatst: Wo Dec 26, 2007 10:39 pm    Onderwerp: HELP...Nog een NEW-B met WLAN PROBLEEM (yum update veroorzaa Reageren met citaat

Onlangs zat ik BF2 te spelen, toen mn pc eropeens mee stopte...
Ik drukte hem uit en startte weer op.
Was windows totaal verdwenen. Ik proberen om windows weer te installeren, BIOS BOOT settings goed ingesteld, en ja hoor: PRESS ANY KEY TO BOOT FROM CD...
ik drukken...Jawel...Windows XP installatie...vraagt ie op gegeven moment om weer de cd in de cd-rom speler te doen. Ehm...daar zit ie in...Oke...opnieuw starten BIOS BOOT instellen en weer beginnen met windows installeren. Weer t zelfde liedje....

Toen hoorde ik van iemand dat je er ook linux op kan gooien, dat heeft voordelen , en nadelen. Goed...ik FC5 geinstalleerd. Helemaal aan t klooien om m'n onboard Ethernet WLAN kaart te installeren. Nou heb ik internet wel voor elkaar gekregen.
Maar als ik <yum> doe worden er allemaal updates geinstalleerd en gaat mn inet er weer af, en krijg ik t er ook niet weer op.
HELP...WAT MOET IK DOEN....???
((IK BEN EEN NEW-B QUA LINUX IN T ALGEMEEN))

Hieronder volgt een documentatie van wat ik gedaan heb:

Kernel geupdate mbv instructies van bestaande forumquotes
Huidige kernel versie (uname -r)
2.6.15-1.2054_FC5smp
toen heb ik vanaf CD-ROM de 12-linux-v1.0.40.4.tar.gz file
mbv Archiefbeheer (in graphics versie dus) uitgepakt in een map.
dit bestand is volgens de CDROM de linux driver voor mijn netwerkkaart.

vervolgens heb ik in de terminal in de src dir MAKE INSTALL getyped.
Hij begon toen van alles te installeren.

in de mappen van de ATL2 linuxdriver staan oa

drwxrwxr-x 3 Leendert Leendert 4096 dec 26 21:29 .
drwxrwxr-x 3 Leendert Leendert 4096 dec 26 21:32 ..
-rwxr-xr-x 1 Leendert Leendert 3773 mrt 6 2010 atl2.7
-rwxr-xr-x 1 Leendert Leendert 10369 mrt 6 2010 atl2.spec
-rwxr-xr-x 1 Leendert Leendert 18671 mrt 6 2010 copying
-rwxr-xr-x 1 Leendert Leendert 4773 mrt 6 2010 ldistrib.txt
-rwxr-xr-x 1 Leendert Leendert 7636 mrt 6 2010 readme
-rwxr-xr-x 1 Leendert Leendert 1362 mrt 6 2010 release_note.txt
drwxrwxr-x 3 Leendert Leendert 4096 dec 26 21:50 src

in de src map staan:

drwxrwxr-x 3 Leendert Leendert 4096 dec 26 21:50 .
drwxrwxr-x 3 Leendert Leendert 4096 dec 26 21:29 ..
-rwxr-xr-x 1 Leendert Leendert 12454 mrt 6 2010 at_ethtool.c
-rw-r--r-- 1 root root 131220 dec 26 21:50 at_ethtool.o
-rw-r--r-- 1 root root 18336 dec 26 21:50 .at_ethtool.o.cmd
-rwxr-xr-x 1 Leendert Leendert 3769 mrt 6 2010 at.h
-rwxr-xr-x 1 Leendert Leendert 26064 mrt 6 2010 at_hw.c
-rwxr-xr-x 1 Leendert Leendert 39934 mrt 6 2010 at_hw.h
-rw-r--r-- 1 root root 128540 dec 26 21:50 at_hw.o
-rw-r--r-- 1 root root 18286 dec 26 21:50 .at_hw.o.cmd
-rw-r--r-- 1 root root 1612 dec 26 21:50 atl2.7.gz
-rw-r--r-- 1 root root 731806 dec 26 21:50 atl2.ko
-rw-r--r-- 1 root root 270 dec 26 21:50 .atl2.ko.cmd
-rw-r--r-- 1 root root 3292 dec 26 21:40 atl2.mod.c
-rw-r--r-- 1 root root 45304 dec 26 21:40 atl2.mod.o
-rw-r--r-- 1 root root 11145 dec 26 21:40 .atl2.mod.o.cmd
-rw-r--r-- 1 root root 687659 dec 26 21:50 atl2.o
-rw-r--r-- 1 root root 450 dec 26 21:50 .atl2.o.cmd
-rwxr-xr-x 1 Leendert Leendert 64146 mrt 6 2010 at_main.c
-rw-r--r-- 1 root root 198404 dec 26 21:50 at_main.o
-rw-r--r-- 1 root root 18306 dec 26 21:50 .at_main.o.cmd
-rwxr-xr-x 1 Leendert Leendert 3420 mrt 6 2010 at_osdep.h
-rwxr-xr-x 1 Leendert Leendert 10790 mrt 6 2010 at_param.c
-rw-r--r-- 1 root root 127188 dec 26 21:50 at_param.o
-rw-r--r-- 1 root root 18316 dec 26 21:50 .at_param.o.cmd
-rwxr-xr-x 1 Leendert Leendert 5747 mrt 6 2010 kcompat.c
-rwxr-xr-x 1 Leendert Leendert 29462 mrt 6 2010 kcompat_ethtool.c
-rwxr-xr-x 1 Leendert Leendert 33720 mrt 6 2010 kcompat.h
-rw-r--r-- 1 root root 109544 dec 26 21:50 kcompat.o
-rw-r--r-- 1 root root 17803 dec 26 21:50 .kcompat.o.cmd
-rwxr-xr-x 1 Leendert Leendert 10193 mrt 6 2010 Makefile
-rw-r--r-- 1 Leendert Leendert 0 mrt 6 2010 Module.symvers
drwxr-xr-x 2 root root 4096 dec 26 21:40 .tmp_versions
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen MSN Messenger
Nickname55

BerichtGeplaatst: Wo Dec 26, 2007 10:59 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Is het een laptop? Zo ja welke? Aangezien je een 'onboard Ethernet WLAN kaart' hebt... Misschien is het verstandig om Fedora 8 te installeren. Eventueel eerst de live cd uit proberen. Fedora 8 is grofweg anderhalf jaar jonger en heeft betere ondersteuning voor het draadloze gebeuren. Daarnaast bevat Fedora 8 nu eenmaal meer en betere drivers voor van alles en nog wat.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Leendert

BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2007 6:11 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Nickname55 schreef:
Is het een laptop? Zo ja welke? Aangezien je een 'onboard Ethernet WLAN kaart' hebt... Misschien is het verstandig om Fedora 8 te installeren. Eventueel eerst de live cd uit proberen. Fedora 8 is grofweg anderhalf jaar jonger en heeft betere ondersteuning voor het draadloze gebeuren. Daarnaast bevat Fedora 8 nu eenmaal meer en betere drivers voor van alles en nog wat.

Ik heb een gewone pc. Moederboard Asus verdere kenmerken weet ik niet precies maar de install cd heet P5GC - MX/ I333 SERIES. Asus X series. Graphics integrated motherboard
Intel 945GC / ICH Chipset Support CD Rev.333.04. Verder moet ik Atl2 netwerkkaart op me moederboard hebben, daar is de linux-driver-install dir op de cd voor.

Zijn de kinderziektes er bij F8 al uit dan? (ik ben niet bekend mee, maar is toch laatste editie?) En zoja....Hoe en met welke commando's bouw je je linux dan op TOT drivers geinstalleerd zijn (in F8 dan)?

((Ben FC8 aan t downen, brand hem zo als DVD en ga dan installeren))
M'n uiteindelijke doel is Windows XP sp2 er weer op te krijgen...
Terug naar boven
Leendert

BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2007 10:41 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Okey. Fedora 8 geinstalled...
Hoe krijg ik m'n pc dan nu van 0 (nix/nada/noppes/schoon) naar gebruiksklaar?

Ik kan om te beginnen de kernel al niet updaten omdat ik het commando rpm -Uvh (filepath) nu niet kan runnen in terminal...
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2007 11:48 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Leendert schreef:
Okey. Fedora 8 geinstalled...
Hoe krijg ik m'n pc dan nu van 0 (nix/nada/noppes/schoon) naar gebruiksklaar?

Ik kan om te beginnen de kernel al niet updaten omdat ik het commando rpm -Uvh (filepath) nu niet kan runnen in terminal...

Euhm... wat kernel updaten? Heb je grafische omgeving ge´nstalleerd? Zo ja dan kun je in het menu een programma vinden waarmee je het systeem kunt updaten. Dan word alles ge-update, ook je kernel en ook je office programma om maar iets te noemen. Gewoon alles dus. Werk je liever in de terminal / console, doen dan: "yum update". Dit werkt hetzelfde als grafisch, alles word geupdate, ook je kernel, gewoon alles. Wat betreft drivers, die hoef je niet te installeren. Na installatie van Fedora is je pc meteen "gebruiksklaar".

Het word een ander verhaal als dan blijkt dat iets niet werkt. Daar heb ik in je laatste post nog niet over gehoord. Heb je goed beeld? Werkt je netwerk kaart nu?
Terug naar boven
Leendert

BerichtGeplaatst: Vr Dec 28, 2007 1:42 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Kijk. Ik heb F8 gewoon geinstalleerd volgens programma, alle pakketten e.d helemaal volgeklikt. Nu heb ik dus geen driver voor m'n onbaord Ethernet kaart.
Als ik de pakketupdater run, zegt ie dus ook dat ik geen internet verbinding heb en dat hij de softwarepakketten niet op kan halen. Met <yum> commando zelfde verhaal.

Ik zal dus eerst op een of andere manier m'n ethernetkaart moeten activeren voordat ik dat kan.

Verder gebruik ik de grafische versie, omdat ik niet bekend ben met de commando's...Nou weet ik niet waar ik mee moet beginnen..

:S

(Al moet ik zeggen dat linux (ondanks dat ik t niet helemaal begrijp) wel leuker is als windows...)

Razz
Terug naar boven
sciurius

BerichtGeplaatst: Vr Dec 28, 2007 1:38 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Leendert, ik hoor teveel dingen die me niet aanstaan.
Nog voor je het systeem goed en wel hebt ge´nstalleerd begin je al over kernel updates en driver cds. Dat is allemaal niet nodig.
Na een normale installatie ziet Linux vanzelf je netwerkkaart. Als dat niet het geval is bestaat de kans dat je een kaart hebt die niet wordt ondersteund. De kans daarop is klein, maar ik weet niet welke kaart je hebt.
Heb je vanuit het menu System > Administration > Network gekeken of er netwerkkaarten worden gezien?
Laat ook de uitvoer van /sbin/lspci eens zien.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Nickname55

BerichtGeplaatst: Vr Dec 28, 2007 1:50 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ok ik heb even ge-Googled op jou mobo, zoals je wellicht zelf ook al gedaan hebt. Er zijn meer mensen met hetzelfde probleem. Hier linkje van iemand van Ubuntu forum:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=510832

Hetzelfde probleem als jij hebt dus. Er is van jou netwerk kaart (nog) geen open source driver. Wel een closed source driver, die staat op de mobo cd of kun je downloaden, met andere pc dan op usb-stikje zetten enz. Die closed source driver zit niet standaard in Fedora verwerkt. Fedora en vele andere distro's gebruiken alleen open source software. Je kunt die closed source driver wel installeren, zoals jij de eerste keer ook gedaan hebt. Dat is niet zo simpel, met beetje geduld en een beetje ervaring met Linux goed te doen en het gaat ook prima werken. Maar voor iemand die net de eerst keer Linux installeerd is het gewoon grofweg waaaardeloos natuurlijk.

Daarnaast heb je het volgende probleem, waar jij ook tegenaan gelopen bent, als de kernel geupdate word, werkt het opeens niet meer. Moet je of de driver opnieuw installeren of hem verplaatsen, weet niet precies hoe dat werkt, of dat kan. Ze hebben het er volgend mij wel over daar op de Ubuntu forum. En ik kan je vertellen... er zijn van die periodes... dan vliegen de nieuwe kernels je om de oren, soms zowat elke week een nieuwe versie. Dus dat is natuurlijk niet fijn als je dan elke keer moet knutselen om je internet weer aan de gang te krijgen.

Als ik jou was, dan zou ik een losse netwerk kaart kopen, voor 10 tot 15 euro heb je er 1, geen geld zou ik zeggen. Beetje opletten bij aankoop dat tie wel werkt onder Linux, maar over het algemeen werken netwerk kaarten wel. Allen jij heb nu net pech dat die onboard niet gelijk werkt. Met de pc boer om de hoek kun je misschien wel afspreken dat alstie niet werkt, je hem dan kan ruilen.

Wat betreft beeld heb je wel een prachtig mobo, ik zag dat je een onboard Intel grafische chip hebt. Daarvan zijn er prima open source drivers die gewoon standaard in Fedora zitten. Ik hoor jou dan ook niet over het beeld. Het beeld is iets dat onder Linux nogal eens een probleem is. Ik heb een Ati onboard chip, die werkt wel met een open source driver, maar alleen 2D. Hardware matige versnelling / 3D werkt niet. En de closed source drivers zijn nogal buggy dus 3D zit er voorlopig nog niet in voor mij. Nou jah, 2D geeft ook gewoon prima beeld en ik ben er tevreden mee, maar met 3D ziet je desktop er toch net wat gelikter uit Razz Waarschijnlijk werkt 3D bij jou gewoon standaard. Wat dat betreft zou ik wel willen ruilen Laughing
Terug naar boven
Leendert

BerichtGeplaatst: Vr Dec 28, 2007 2:25 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

[root@localhost ~]# /sbin/lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 82945G/GZ/P/PL Memory Controller Hub (rev 02)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation 82945G/GZ/P/PL PCI Express Root Port (rev 02)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) High Definition Audio Controller (rev 01)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 1 (rev 01)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 2 (rev 01)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #1 (rev 01)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #2 (rev 01)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #3 (rev 01)
00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #4 (rev 01)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB2 EHCI Controller (rev 01)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 PCI Bridge (rev e1)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801GB/GR (ICH7 Family) LPC Interface Bridge (rev 01)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) IDE Controller (rev 01)
00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 82801GB/GR/GH (ICH7 Family) SATA IDE Controller (rev 01)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) SMBus Controller (rev 01)
02:00.0 Ethernet controller: Attansic Technology Corp. L2 100 Mbit Ethernet Adapter (rev a0)
04:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation GeForce 6500 (rev a1)
[root@localhost ~]#
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Vr Dec 28, 2007 6:27 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Hmmm... onderste int lijstje staat dat er hier toch een Nvidia chip inzit. Aangezien de ASUS site weer eens bijzonder traag / onbereikbaar was heb ik voor info over het mobo in Google ff snel "asus P5GC MX" ingetikt. Zo kwam ik bij http://www.ciao-shopping.nl/ASUS_P5GC_MX__745496#productdetail uit. Vandaar...
Terug naar boven
Leendert

BerichtGeplaatst: Zo Dec 30, 2007 7:34 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

ja, heb nu dus F8 geinstalleerd, en dan zie je hem de videochip automatisch herkennen. Na dat /sbin commando zie je de Attansic L2 Ethernet kaart ook in de lijst. Ik krijg hm alleen niet geactiveerd op me pc...

Verder heeft me pc ook problemen met het vinden van de Windows XP install cd. Dit terwijl m'n DVD-speler het gewoon doet, andere cd's opent ie ook.

Als ik dus de windows cd erin doe, en boot vanaf cd , zegt ie: bezig met detecteren hardware (ofzo), gaat ie naar zwart scherm en gaat het lampje van m'n DVD-ROM-speler uit. Dan gebeurt er niets meer.

Je kunt volgens mij WINDOWS XP gewoon niet installeren omdat WINDOWS van microsoft ROOT wil zijn, en LINUX FEDORA laat dat gewoon niet toe... Eigenlijk heb ik dus last van MACHObesturingsgevecht (qua Windows installatie). Windows en Linux schreeuwen allebei dat ze de grootste hebben en willen gewoon niet samenwerken, of begrijp ik dat verkeerd?

Groeten Len Razz
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Zo Dec 30, 2007 8:11 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Leendert schreef:
Attansic L2 Ethernet

Tja, maar er zitten geen drivers voor in Fedora want die zijn er niet, open source tenminste.

Leendert schreef:
Je kunt volgens mij WINDOWS XP gewoon niet installeren omdat WINDOWS van microsoft ROOT wil zijn, en LINUX FEDORA laat dat gewoon niet toe... Eigenlijk heb ik dus last van MACHObesturingsgevecht (qua Windows installatie). Windows en Linux schreeuwen allebei dat ze de grootste hebben en willen gewoon niet samenwerken, of begrijp ik dat verkeerd?

Groeten Len Razz

Onzin. Als jij de instal-cd van windows erin doet en je start hier mee op, moet je gewoon windows kunnen installeren. Ongeacht wat er op de harde schijf staat. Tijdens installatie vraagtie of je een partie wilt aanmaken, of je harde schijf wilt formateren of wat dan ook. Dat zou gewoon allemaal mogelijk moeten zijn. Dat er Linux of wat dan ook op de harde schijf staat speelt helemaal geen rol.

Dat dit niet lukt is puur een probleem van windows en heeft nix met Fedora te maken. Immers, het lukte toch ook al niet toen Fedora er heel nog niet op stond?

Leendert in zijn eerste post schreef:
Was windows totaal verdwenen. Ik proberen om windows weer te installeren, BIOS BOOT settings goed ingesteld, en ja hoor: PRESS ANY KEY TO BOOT FROM CD...
ik drukken...Jawel...Windows XP installatie...vraagt ie op gegeven moment om weer de cd in de cd-rom speler te doen. Ehm...daar zit ie in...Oke...opnieuw starten BIOS BOOT instellen en weer beginnen met windows installeren. Weer t zelfde liedje....

Helemaal aan het begin van de installatie kan je drivers inladen vanaf een floppy met F6. Dat zie je dan onderin het balkje. Kom je zover? Zie je zoiets voorbij komen? Of dit de oplossing is weet ik niet en welke drivers je moet inladen weet ik ook niet. Google eens met iets als "installatie windows xp jou mobo". Het gaat dan om drivers die op je mobo cd staan. Die moet je dan met andere pc vanaf cd op floppy kopiŰren. Heb je geen floppy drive? Zet er dan eerst maar een floppy drive in want voor zover ik weet is er geen andere mogelijkheid om drivers in te laden.
Terug naar boven
Leendert

BerichtGeplaatst: Wo Jan 02, 2008 11:21 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik doe die cd van windows erin.. boot van cd.. doe ik allemaal en nou ben ik ook geen idioot, maar het scherm springt op zwart nadat ie de hardware wilt controleren.

Dus weer online zoeken naar een oplossing, waarom windows niet wilt installeren nadat FC8 erop staat..

Las ergens dat het met de partities te maken kan hebben.. Oke.. dus HDD losgekoppeld voor de opstart van de pc, tijdens windows install weer vastgekoppeld, maar windows erkent de partities niet.. die ziet de HDD niet als erkend of iets dergelijks. En nu is het dus zo.. dat ik wel windows cd opstartbaar krijg, als ik de HDD eruit haal en er weer in-plug, maar nou ziet windows de HDD niet goed ofzo, en klaagt die dat ie niet kan installeren.

Anyways, ben nu weer FC8 erop aan het zetten, maar zou toch graag windows weer werkend willen krijgen.
Terug naar boven
Leendert

BerichtGeplaatst: Wo Jan 02, 2008 12:17 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

[Leendert@localhost ~]$ su -
Wachtwoord:
[root@localhost ~]# cd /home
[root@localhost home]# cd Leendert
[root@localhost Leendert]# cd Drivers
[root@localhost Drivers]# cd Atl2
[root@localhost Atl2]# cd src
[root@localhost src]# make install
Makefile:62: *** Linux kernel source not found. Gestopt.
[root@localhost src]# uname -r
2.6.23.1-42.fc8
[root@localhost src]# yum install kernel
Could not retrieve mirrorlist http://mirrors.fedoraproject.org/mirrorlist?repo=fedora-8&arch=i386 error was
[Errno 4] IOError: <urlopen>
Error: Cannot retrieve repository metadata (repomd.xml) for repository: fedora. Please verify its path and try again
[root@localhost src]# yum localinstall kernel
Setting up Local Package Process
Could not retrieve mirrorlist http://mirrors.fedoraproject.org/mirrorlist?repo=fedora-8&arch=i386 error was
[Errno 4] IOError: <urlopen>
Error: Cannot retrieve repository metadata (repomd.xml) for repository: fedora. Please verify its path and try again
[root@localhost src]#

Verder ben ik er nu ook achter dat er in de bios BOOT afdeling ook een Attansic Boot Agent zit. Die gaat automatisch zoeken naar verbinding, maar zal ik m dus wel eerst geinstalled moeten hebben. Ik krijg, zoals je hierboven ziet de foutmelding dat de linux kernel source niet gevonden is.

Nu heb ik FC8 vanaf dvd geinstalled. Wat is het commando wat ik moet geven om die kernel update ook vanaf DVD te doen?
Terug naar boven
sciurius

BerichtGeplaatst: Wo Jan 02, 2008 2:26 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Even op de DVD zoeken naar de rpm voor kernel-devel en die installeren met
Code:
rpm -ivh ...rpmnaam...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: