Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

server voor een klein bedrijf: indeling part. en dir.

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
S de Ruiter

BerichtGeplaatst: Zo Sep 02, 2007 10:35 am    Onderwerp: server voor een klein bedrijf: indeling part. en dir. Reageren met citaat

Hallo, ik heb een aantal vragen de in te delen partities en directories voor een klein bedrijfsnetwerk.

Mijn situatie:
PC 1: cliŽnt, desktop, 2400 mhz, 512 mb ram, 290 gb hd, windows XP
PC 2: cliŽnt, laptop, 1400 mhz, 512 mb ram, 60 gb hd, windows XP
PC 3: server & cliŽnt, server, AMD Athlon 64 X2 +4000, 1024 mb ram, IDE hd 250 gb, SATA 2 hd 2x 250 gb raid 1

PC 3 wil ik dus gaan gebruiken als server maar deze moet ook als cliŽnt kunnen fungeren voor mij zelf.

Nu wil ik op deze pc gaan gebruiken als webserver, opslag server voor de clients en voor mij zelf om op te kunnen werken.

Nu zit ik een beetje te dubben hoe ik de partities, directories en mountpoints moet gaan noemen en hoe groot deze moeten zijn.
Zelf zit ik te denken aan de volgende indeling, verbeter mij als ik iets fout doe.

IDE HD 250 gb
hda1: mount /, part ext3, grote .........gb (zal het niet weten hoeveel gb ik nodig heb).
hda2: mount /usr, part ext3, grote ..........gb (zal het niet weten hoeveel gb ik nodig heb).
hda3: mount /windows (reserve om evt windows op te kunnen zetten indien nodig), part ntfs, grote 200 gb
hda4: swap 2 gb

SATA HD 250 gb Raid 1
hdb1: mount ......????, part ext3???, grote 2 gb (deze partitie is voor de webserver)
hdb2: mount ......????, part ntfs????, grote 248 gb (deze partitie is voor de bestandserver)

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen op de juiste schijf configuratie te bepalen

BVD, Samm de Ruiter
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nickname55

BerichtGeplaatst: Zo Sep 02, 2007 11:02 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Al nagedacht over LVM? Volgende: waarom een aparte partitie voor de map usr? Ik zou het als volgt doen:
Op de eerste schijf eerst windows installeren op een 15 GB partitie, als je dat later doet, dan schopt deze je GRUB / MBR in de war. Installeren en dan niet meer naar omkijken.
Vervolgens komt daar de /boot partitie, 100 MB, vervolgens de LVM partitie, met daarin volume / van pak em beet 10 - 15 GB, een /home volume van 10 GB en een swap van 512 MB. Tja, wat wil je nog meer op deze eerste schijf zetten?

De tweede schijf (raid 1) is voor je data lijkt me zo, kan je heel creatief naar eigen believen indelen, eventueel ook alles in een LVM partitie, maar wat dan die 248 gb grote ntfs partitie daar te zoeken heeft, is mij een raadsel...
Terug naar boven
S de Ruiter

BerichtGeplaatst: Ma Sep 03, 2007 10:12 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

LVM, tja ik zag deze optie bij Disk Druid al staan maar wat LVM inhoud en wat je er mee kan weet ik niet, meer info hier over is van harte welkom.
Waarom een /usr, ik heb wel eens vernomen dat dit een evt recovery verbeterd.

De windows part wil ik eigenlijk wat groter houden min 40 gb ruimte zat op die schijf dus waarom niet, voorlopig denk ik geen windows nodig te hebben en alles af te kunnen met wine maar je weet maar nooit
Windows eerst installeren voor dat ik linux installeer, tja dit kost mij weer de aanschaf van een licentie die ik misschien nooit ga gebruiken (op de illegalen manier dan maar en een licentie kopen waarneer ik hem dan toch nodig heb).

Hda2 /boot ext3 ??? 200 mb (dan maar voor de zekerheid, toch schijfruimte zat)
hda3 /backup ext3 50 gb (laat ik hier dan maar een backup part maken ook wel handig)
Hda4 extended
Hda5 als / lvm of ext3 15gb (moet idd wel genoeg zijn aangezien mijn huidige redhat 8.0 pc op een 10gb schijf draait)
hda6 swap 512 mb (ik heb echter hier mijn vraagtekens bij omdat ik had begrepen dat de swap 2x je geheugen moest zijn, kan iemand dit nader toe lichten)
hda7 /extra ext3 rest van de GB's (om later nog wat mee te doen)

RAID 1
hdb1 ext3 / lvm voor de webserver dan 2gb, is hier geen speciale mountpoint voor?
Hdb2 /home ntfs / ext3 / lvm ?????????

Is dit mogelijk om de /home hier te zetten zodat ik de bestanden ook met windows kan delen.
IK had ntfs gedacht zodat de windows client's hier ook op hunnen wegschrijven, of is hier een betere oplossing voor???
Terug naar boven
sciurius

BerichtGeplaatst: Ma Sep 03, 2007 10:47 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Menno

BerichtGeplaatst: Di Sep 04, 2007 12:59 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Klinkt misschien afgezaagd, maar zou het niet verstandiger zijn om hiervoor hulp in te schakelen van een bedrijf waar je op kunt terugvallen?
Je geeft aan dat je de server als fileserver wilt gaan gebruiken, heb je al een idee hoe je backups wilt gaan maken?
Want het is allemaal leuk en aardig om "gratis" linux te gaan gebruiken, maar als er problemen ontstaan door gebrek aan kennis, dan ben je misschien nog veel duurder uit dan met een Windows licentie.

Bedenk dus goed hoe bedrijfskritisch de gegevens zijn die op deze server komen te staan en wie je kunt inschakelen mocht het niet meer werken.
Terug naar boven
S de Ruiter

BerichtGeplaatst: Di Sep 04, 2007 9:22 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

@sciurius, bedankt voor je uitleg en link over LVM.

@Menno, door een bedrijf een server laten maken zal kunnen maar ik probeer dit liever eerst zelf om de volgende redenen:
1 ik leer er wat van
2 het bespaar geld
3 op deze manier weet ik ook precies wat er draait

Ik denk het backuppen via een shell te gaan doen, iets van:
Code:

#!/bin/bash
#  backup
Backup_Dirs="/home"
Backup_Dest_Dir=/backup
Backup_Date=`date +%d%b%Y`
tar cvzf $Backup_Dest_Dir/$Backup_Date.tar.gz $Backup_Dirs &> /dev/null
echo "backup $Backup_Date is gemaakt"
exit

Wat betreft het gebruik van een andere windows server wil ik helemaal niet aan denken, ik vervang mijn oude windowserver niet voor niets voor linux.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: