Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Afsluiten van desktop (Gnome) lukt niet

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Software
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jakenl

BerichtGeplaatst: Di Jul 10, 2007 9:53 am    Onderwerp: Afsluiten van desktop (Gnome) lukt niet Reageren met citaat

Wanneer ik de laatste weken mijn systeem wil afsluiten, dan doe ik dat via de normale (grafische) manier vanuit mijn Gnome windowmanager. Op de vraag of je naar Hiberate, Restart etc. wil, kies ik dan uiteraard Shut down.

Op dat moment verdwijnen alle iconen van het bureaublad en de taakbalk en een logische volgende stap zou zijn dat het bureaublad zelf ook verdwijnt.
Dit gebeurt echter niet. De muis blijft gewoon werken en het lege bureaublad en taakbalk blijven aanwezig.

Het enige wat nog overblijft, is een hardwarematige reset.

Hoe kan ik achterhalen waar de bottle neck ergens zit?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
sciurius

BerichtGeplaatst: Di Jul 10, 2007 1:33 pm    Onderwerp: Re: Afsluiten van desktop (Gnome) lukt niet Reageren met citaat

jakenl schreef:
Hoe kan ik achterhalen waar de bottle neck ergens zit?

Kijk eens in de systeem logfiles (/var/log/...) of daar meldingen van problemen staan.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
klaasjan

BerichtGeplaatst: Wo Jul 11, 2007 7:55 am    Onderwerp: Re: Afsluiten van desktop (Gnome) lukt niet Reageren met citaat

jakenl schreef:

Control-alt-backspace is de combinatie om een X server keihard af te sluiten. Ik heb het probleem gezien op Fedora 7, maar na recente updates niet meer gezien.
Heb je toevallig een Radeon r300 (dus een 9600-x850) videokaart?
Terug naar boven
jakenl

BerichtGeplaatst: Wo Jul 11, 2007 8:12 pm    Onderwerp: Re: Afsluiten van desktop (Gnome) lukt niet Reageren met citaat

klaasjan schreef:
jakenl schreef:

Control-alt-backspace is de combinatie om een X server keihard af te sluiten. Ik heb het probleem gezien op Fedora 7, maar na recente updates niet meer gezien.
Heb je toevallig een Radeon r300 (dus een 9600-x850) videokaart?

Nee, ik heb een (oude) Nvidia FX5600 kaart in het systeem zitten.

Ctrl-Alt-Backspace werkt ook niet. Er gebeurt gewoonweg niets meer, alleen de muis-aanwijzer kan nog over het scherm bewogen worden.

Welke logbestanden zou ik moeten bekijken? Er staan er nogal wat, maar na ze allemaal geopend te hebben, kan ik nou niet zeggen dat er ergens een foutmelding op het tijdstip van afsluiten/vastlopen staat.
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Do Jul 12, 2007 8:05 am    Onderwerp: Re: Afsluiten van desktop (Gnome) lukt niet Reageren met citaat

jakenl schreef:

Welke logbestanden zou ik moeten bekijken? Er staan er nogal wat, maar na ze allemaal geopend te hebben, kan ik nou niet zeggen dat er ergens een foutmelding op het tijdstip van afsluiten/vastlopen staat.

De beste gok is /var/log/messages voor kernel spullen en /var/log/Xorg.0.log voor X-gerelateerde zaken.
Maar als je crashes hebt door buggy drivers is de kans groot dat het systeem geen kans meer heeft nog iets te loggen.
Het is zowiezo de moeite waard zeker te weten of je alle updates hebt.
Terug naar boven
jakenl

BerichtGeplaatst: Vr Jul 20, 2007 10:47 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Een dag na mijn laatste post over dit onderwerp werkte alles weer naar behoren (dacht ik), maar de klacht is weer terug.

Op een keer waren de menubalken, die boven elk programma staan, verdwenen. Aangezien de 'desktop effects' op 'enabled' staan, dacht ik dit te kunnen oplossen door Compiz uit en weer aan te zetten. Op het moment van aanklikken van 'disable' stond alles weer muurvast.

Het lijkt er dus op dat Compiz <> Nvidia < > Gnome ergens een conflict veroorzaken.

Het systeem is overigens helemaal up-to-date. Zou een uninstall/install van Compiz helpen?
Terug naar boven
jakenl

BerichtGeplaatst: Ma Jul 23, 2007 9:10 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Compiz is definitief de oorzaak van vastlopen. Wanneer ik het probeer uit te zetten, loopt de desktop compleet vast. Na een harde reset is compiz WEL uitgeschakelt en sluit de desktop weer prima af.

Ik heb nu de NVidia drivers + compiz verwijderd.
Is het verstandig om i.p.v. Compiz Beryl te installeren of is dat nog minder stabiel?
Terug naar boven
sciurius

BerichtGeplaatst: Ma Jul 23, 2007 9:49 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Waarom wil je perse Compiz? Die desktop-effects zijn echt de moeite niet.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
jakenl

BerichtGeplaatst: Ma Jul 23, 2007 11:11 am    Onderwerp: Reageren met citaat

sciurius schreef:
Waarom wil je perse Compiz? Die desktop-effects zijn echt de moeite niet.

OK, ik geef toe dat het een beetje spielerij is, maar toch gebruik ik de functie van het 'doorzichtig maken' nogal eens wanneer ik bijv. info van een website moet overtypen in een terminal window.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Software Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: