Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

hoe geschikt is fedora voor het gebruik op een basisschool?
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Software
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Studebaker-Hoch

BerichtGeplaatst: Vr Jun 22, 2007 11:17 pm    Onderwerp: hoe geschikt is fedora voor het gebruik op een basisschool? Reageren met citaat

op de basisschool van mn zoontje gaan ze nieuwe pc's kopen, ik denk dat het leuker is om fedora te draaien dan leren ze ook eens wat anders windows hebben ze thuis wel en het is volgens mij wat veiliger ook
het is alleen jammer dat linux zo een imago heeft dat het moeilijk is
dus je er niks mee kunt ik zou graag wat suggesties krijgen mischien helpen een paar goede tips om de school zover te krijgen
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
sciurius

BerichtGeplaatst: Za Jun 23, 2007 10:23 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja, hoewel Ubuntu ook erg vriendelijk staat aangeschreven.
Maar de crux is: wat willen ze ermee?
Browsen, e-mailen, tekstverwerken (office) -- geen enkel probleem.
Rare MSN dingetjes, games? Vergeet het maar.
En hou er ook rekening mee dat veel educatieve software exclusief onder windows draait.

Bottom line: technisch mag het geen probleem zijn, maar het beoogde gebruik is bepalend. Voorkom teleurstellingen, want dat werk de misvatting dat Linux onvriendelijk en moeilijk is alleen maar in de hand.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Studebaker-Hoch

BerichtGeplaatst: Za Jun 23, 2007 11:37 am    Onderwerp: Reageren met citaat

wat ik begrepen heb is dat ze niet willen dat er spelletjes gedaan worden en msn is ook verboden het gaat voornamelijk om internet en vergeleken met win 98 kan het alleen maar een enorme vooruitgang zijn denk ik dan
Terug naar boven
sciurius

BerichtGeplaatst: Za Jun 23, 2007 12:47 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Zeer zeker! Denk maar aan geen last van virussen...
Terug naar boven
kanarip

BerichtGeplaatst: Za Jun 23, 2007 12:56 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Spelletjes zat trouwens voor Linux, spelletjes zat ook binnen FOSS ;-)

Kunnen ze zich nog eens vermaken in de pauze
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken Yahoo Messenger MSN Messenger
djfoxy

BerichtGeplaatst: Ma Jun 25, 2007 12:45 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Alleen voor internet en tekstverwerking is linux een goed systeem.
Zelfs als je een redelijke systeembeheerder hebt kan je nog tot een aardig niveau educatieve software draaien.
Helaas niet alles idd.

Ik zou het gewoon proberen.
Installeer maar eens een test systeem en zet het neer.
Kijk dan wat de reactie is.

Waar je wel rekening mee dient te houden is dat scholen heel erg goedkoop aan microsoft software kunnen komen.
Dus dan is de vraag niet voor het financiele deel maar eerder hoeveel tijd kost het me om dit te beheren.
Terug naar boven
KoenvanderRijt

BerichtGeplaatst: Di Jul 24, 2007 10:59 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb een tijdje op een basisschool gewerkt en het punt is dat de nieuwere software veel client server windows is. Wat dus heel vervelend word in een fedora omgeving.

Vergeet niet dat MS veeeeel goedkoper is voor scholenen bepaalde instanties. Dus ik denk zelf hoewel ik natuurlijk linux fan ben dat Windows een betere oplossing is.

Die kinderen maakt het toch niet zoveel wat ze voor hun neus krijgen maar 99% krijgt in hun leven alleen maar met windows te maken hoe zonde het ook is. En overgang op opensource Desktop is voor mijn gevoel nog best ver weg.
Terug naar boven
Eejmans

BerichtGeplaatst: Di Dec 11, 2007 10:12 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Gewoon proberen inderdaad, al is het maar op een stand-alone systeem. Er zijn zat OSS alternatieven voor Microsoft software (denk aan OpenOffice, Firefox, Pidgin, etc.). Veel van deze applicaties draaien ook onder Windows overigens.

Met Wine kan een handige systeembeheerder ook wellicht enige MS progjes succesvol draaien.

Kinderen zouden eigenlijk moeten opgroeien met het besef dat er meer is dan Microsoft. Er zijn talloze (open-bron) applicaties beschikbaar die allerlei taken (tekstverwerken, mailen, tekenen, spelen, browsen, rekenen, etc) kunnen uitvoeren.

Maar goed, misschien makkelijker gezegd dan gedaan [ik ken de (software)situatie op basisscholen niet]...
Terug naar boven
sciurius

BerichtGeplaatst: Wo Dec 12, 2007 11:39 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Eejmans schreef:
Maar goed, misschien makkelijker gezegd dan gedaan [ik ken de (software)situatie op basisscholen niet]...
Ging het maar om mailen en tekstverwerken en zo...
Er is heel veel goede, educatieve software voor basisscholen die uitsluitend op Windows draait Sad
Terug naar boven
JTB

BerichtGeplaatst: Wo Dec 12, 2007 5:36 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

spelletjes gaan btw wel onder linux Smile met cedega en sommige ook met wine
Terug naar boven
sciurius

BerichtGeplaatst: Do Dec 13, 2007 10:13 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Op school moet je leren, geen spelletjes spelen.
Terug naar boven
jschutten

BerichtGeplaatst: Di Jan 08, 2008 5:01 pm    Onderwerp: Re: hoe geschikt is fedora voor het gebruik op een basisscho Reageren met citaat

Sindds fedora 8 word Linux al behoorlijk goed, ook voor scholen. Voor scholen maakt Microsoft de software VEEL goedkoper zodat de kinderen er mee werken, en niets anders meer willen gebruiken, kunnen ze later als ze groot zijn de hoofdprijs betalen. Maar in Linux kun je ook gewoon MSN'n, met aMSN. Spelletjes spelen gaat ook al goed, ik kan er tenminste Doom 3 en Quake 4 mee spelen. Een heleboel software voor Windblows kan prima draaien op Linux, maar dan samen met wine. En zo zijn er wel meer van die dingen wat prima wil onder Fedora 8.

Studebaker-Hoch schreef:
op de basisschool van mn zoontje gaan ze nieuwe pc's kopen, ik denk dat het leuker is om fedora te draaien dan leren ze ook eens wat anders windows hebben ze thuis wel en het is volgens mij wat veiliger ook
het is alleen jammer dat linux zo een imago heeft dat het moeilijk is
dus je er niks mee kunt ik zou graag wat suggesties krijgen mischien helpen een paar goede tips om de school zover te krijgen
Terug naar boven
Franktwh

BerichtGeplaatst: Do Jan 24, 2008 3:12 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

sciurius schreef:
Op school moet je leren, geen spelletjes spelen.

het is wellicht interessant om op zoek te gaan naar software voor het basisonderwijs die onder linux draait. Als dat een beetje compleet is (d.w.z. Alle vakken erin en alle groepen hebben er wat aan), kun je eens kijken of daar een soort pakket van te maken valt. Maar dan zou je het nog aan de man (of liever: school) moeten brengen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Nickname55

BerichtGeplaatst: Do Jan 24, 2008 6:39 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

KoenvanderRijt schreef:
Ik heb een tijdje op een basisschool gewerkt en het punt is dat de nieuwere software veel client server windows is. Wat dus heel vervelend word in een fedora omgeving.

Idd en dan zo dat de cliŽnt als hij wil printen eerst aan moet tonen dat hij een MS pc is, anders mag hij niet printen. Zomaar een voorbeeld. Dergelijke grappen maken het zeer moeilijk tot zowat onmogelijk om Linux succesvol in te zetten in een bestaand netwerk, waar iets van een MS server de dienst uitmaakt. Want jah, je wilt toch kunnen printen.
Terug naar boven
maqish

BerichtGeplaatst: Vr Jan 25, 2008 3:25 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

sorry hoor..

wij hebben hier ook een MS bedrijfsnetwerk. windows 200x server en printen tegen de MS printerserver is ook geen probleem. connecten met netwerk shares is ook geen probleem kolder dus dat dat moeilijk zou zijn.

nou werk ik wel met ubuntu, maar dat maakt in principe niet echt veel uit.

Het enige is dat sommige stukken software wellicht niet kunnen werken omdat deze windows only zijn, maar wat heb je meer nodig op een school dan wat je al kan met linux ????
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Software Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: