Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

dual boot met fc7 en vista op 64 bit

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Fedora discussie's
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
meverhagen

BerichtGeplaatst: Zo Jun 10, 2007 9:21 am    Onderwerp: dual boot met fc7 en vista op 64 bit Reageren met citaat

Vista versus fc7 64 bit

Op een laptop, een 64bit acer aspire met 1 gig en nvidia heb ik een dual boot gemaakt met vista en fc7.

De eerste keer booten heeft een paar uur geduurd. Ik heb de installer van vista zijn werk laten doen, het duurde wel lang, maar toen stond er een werkende versie van vista op. Vervolgens heb ik gimp, openoffice, blender, wings en dozijn andere open source programma's erop gezet. En de meeste die draaiden. Behalve sribus (grumbels) en server software.
Dual boot maken ging vrij gemakkelijk. IK heb de het tweede windows volume op de harde schijf gehalveerd, de install cd van fc7 in de dvd speler gedaan. En deze installlatie duurde ook jammer genoeg weer een paar uur. Na de desktop installatie nog apache en scribus eropgezet.
En toen werkte de dual boot. Ik heb voor niets de grub bootloader aangepast, vista stond er al in als other.
Na het rebooten verscheen gdm alleen niet. Een selinux bug. Grumbels (6x, hele dikke min). Selinux uitgezet en toen deed fc7 het na nog een keer rebooten.

Overdenkingen:

Over het algemeen lijken beide het wel goed te doen.

- Er draait veel meer software op fc7 dan op vista, vista heeft al snel dat er een pop up tevoorschijnt komt die zegt dat ie het niet kan installeren.
- Beide hebben een lange installatie tijd, vista had daar kunnen scoren als het meteen had gewerkt als ik de laptop had aangezet maar kennelijk vonden ze een fabrieksimage op de harde schijf genoeg.
- Op vista staat een coole config tool voor de nvidia kaart. Op fc7 is alleen een heel eenvoudige te vinden, tot nu toe zien de 3d applicaties zoals secondlife er op vista iets beter uit, sommige van de geacanceerde nvidia mogelijkheden worden kennelijk wel door vista gebruikt maar niet door fc7. De 3d applicaties draaien wel veel sneller onder fc7, dat is merkbaar in de framerates die zijn onder fc7 merkbaar hoger. Misschien is een coole config tool toch niet handig.
- Vista heeft vrij veel last van irritante popups. En die popups herhalen zich ook nog.
- Fc7 presteert beter dan vista, met snellere opstart tijden van software zoals gimp,blender en openoffice, hogere framerates in second life. Waarschijnlijk omdat fc7 veel beter het beschikbare geheugen gebruikt en het niet verspilt aan programma's die zinloze popups tevoorschijnt laten komen.
- Beide systemen kunnen gelukkig normaal Nederlands, met vista is het jammer genoeg niet mogelijk om een andere taal in te stellen. De keuze die je bij vista tijdens de installatie maakt is volgens de handleiding een definitieve.

Over het algemeen heeft vista goed uitziende configtools voor de hardware. Dat is cool en zegt ook bling maar als de instellingen goed staan verander ik ze waarschijnlijk niet meer.
Dat vista iets betere graphics uit de nivia kaart haalt dan fc7 is een plus voor vista. We hebben het dan over iets wat vertex shader en avatar vertex program heet. Ik hoop alleen niet dat dit teveel ten koste gaat van het geheugen gebruik.

Fc7 draait over het algemeen beter dan vista met de open source. De config tools voor de hardware zien er beter uit in vista. Crashes lijken op beide systemen weinig voor te komen. (second life is bij mij al op fc7 en op vista gecrashed ... )

De dual boot is helemaal cool, ik kan iedereen die een nieuwe pc koopt waar vista al op staat in de vorm van een fabrieksimage er gelijk dual boot van te maken.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Fedora discussie's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: