Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

instabiel? / installeren

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Beginners
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jww

BerichtGeplaatst: Zo Mei 08, 2005 10:39 am    Onderwerp: instabiel? / installeren Reageren met citaat

Hallo,

Gisteren heb ik voor het eerst een linux besturingssysteem ge-installeerd.
Ik heb wel al redelijk veel gelezen over dit systeem maar zit toch met een paar vragen die waarschijnlijk voor velen op dit forum belachelijk klinken maar ik stel ze toch maar.
Op diverse forums staat dat linux (ik heb fedora core 3 geinstalleerd) een heel stabiel os is. Ik heb echter het volgende probleem. Het gebeurd regelmatig dat tijdens de sessie alles bevriest, de muisaanwijzing beweegt niet ,meer de pc reageerd op geen een toets meer en de enige manier om eruit te komen is de pc uitschakelen en opnieuw opstarten. Dit komt het meest voor als ik up2date uitvoer. Heeft iemand een verklaring?
Zou opnieuw installeren een optie zijn?

Als 2e een vraag die alleen een newbie kan stellen:Hoe installeer ik programma's? Ik weet dat je met command's moet werken bij "uitvoeren" maar als ik bv zo iets simpels als een flash-player wil installeren dan lukt dit al niet. Bij de flash-player zit een readme waar precies instaat wat ik moet intypen, maar ik krijg (terwijl ik mijn admin password vanuit het programma menu (rode hoed) heb ingevoerd) telkens een foutmelding. Vervolgens dacht ik dan installeer ik yum (had ik ook ergens gelezen en je moet toch ergens beginnen?!), maar dit liep weer fout omdat python weer miste op het systeem, ik python weer gedownload en deze krijg ik weer niet geinstalleerd. Kortom een warrig verhaal waarschijnlijk doe ik iets gigantisch verkeerd.

1 positief ding is te melden, ik ben online en kan op internet. ZELF GEDAAN!! applaus!
Serieus, ik zou het enorm op prijs stellen als iemand mij zou willen helpen dmv antwoorden. AUB geen snelkoppelingen naar andere Url's want die heb ik waarschijnlijk al gelezen

Vr. Gr. J.W. Wassenaar
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Worado

BerichtGeplaatst: Zo Mei 08, 2005 12:38 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

1.) Up2date is niet bepaald snel. Mijn computer bevriest ook altijd bij het gebruik van dit update programma. Meestal lijkt het alsof je PC niks meer doet, maar het feit is dat up2date bezig is met downloaden/updaten. Dit ligt dus gewoon aan up2date. Voor updaten kun je beter yum gebruiken, zie punt 2.
2.) Niet alleen voor updaten maar ook voor het installeren van software is yum veel geschikter dan up2date.
http://www.fedora-linux.nl/docs/uptodateblijven.php Die gids helpt je opweg met yum.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
jww

BerichtGeplaatst: Ma Mei 09, 2005 8:01 pm    Onderwerp: Installatie yum Reageren met citaat

@Worado
Dank voor je reactie,

Up2date is inmiddels goed gegaan en ik heb ook geen vastlopers meer (dit alleen als ik onder root ingelogd ben overigens).
Ik zit nog wel steeds met het installatie probleem. Ik had al gezegd dat het installeren van de flash-player niet lukte. Installeren met Yum zou makkelijker gaan. Nu is het probleem hoe installeer ik Yum. Ik krijg tijdens de installatie van het bestand yum-2.3.0-1.noarch.rpm de volgende foutmelding:onvindbaar pakket:python(abi).

Heeft iemand hier een oplossing voor of wat tips. Want voorlopig spreek ik die computers taal nog niet!.

Alvast bedankt, J.W. Wassenaar
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Worado

BerichtGeplaatst: Ma Mei 09, 2005 8:35 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Yum wordt standaard al meegeleverd met deze linux distributie. Op de hoofdsite, fedora-linux.nl kun je meer informatie vinden over hoe het werkt.

Wil je een grafische interface, dan raad ik je aan te kijken naar Yum Extender. Gewoon met Google zoeken, en je hebt het zo. Overigens kun je ook de search functie van dit forum gebruiken, want het linkje naar dit programma staat in meerdere topics.

En computertaal is gewoon door mensen verzonnen Wink Razz
Terug naar boven
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Di Mei 10, 2005 4:22 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Worado schreef:

Rolling Eyes
Dus ik zou Chinees moeten kunnen Wink ?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
Worado

BerichtGeplaatst: Di Mei 10, 2005 4:52 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Thijs schreef:
Worado schreef:

Rolling Eyes
Dus ik zou Chinees moeten kunnen Wink ?

Als je een beetje moeite doet... JA Twisted Evil Razz
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Beginners Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: