Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Western Digital Raptor X schijven mbt SATA RAID controller

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
zoekend

BerichtGeplaatst: Za Feb 24, 2007 1:21 pm    Onderwerp: Western Digital Raptor X schijven mbt SATA RAID controller Reageren met citaat

Hallo,
geen hw probleem maar een hw hdd vraag:

Heb hier 2x Western Digital's Raptor X http://www.westerndigital.com/en/products/products.asp?driveid=190&language=en hardeschijven.
Deze schijven zijn volgens verschillende reviews 'de hemel op aarde' betreffende hardeschijfkeus (SATA) op dit moment.
Zeker als je ze in een RAID opstelling zou zetten.
Het draait leuk maar om nu te spreken over 'the bomb' dat dan ook weer niet.
De schijven hebben zowel in raid0 als in raid1 hun werk gedaan.
Voor mijn gevoel komen ze nu niet tot hun recht en ik zoek de oorzaak nu wat bij de onboard sataraid controller, de Silicon Image 4723 Hardware RAID controller.

Ik zit nu met de volgende 3 vragen:

1. Is het een idee om opzoek te gaan naar een wat 'betere' losse kaart bijv. een adaptec/promise of 3ware sata raid kaart?
De 2 schijven kosten bij elkaar veel geld dus wil best ook nog wel investeren in een kaart als dit ook daadwerkelijk de performance van deze schijven gaat opkrikken. Onder de noemer van eruit krijgen wat erin zit.
Of vinden jullie het zo wie zo onzinnig?

2. Zo ja, welke kan ook goed overweg met linux cq fedora? It's a must.

3. Bij de wat duurdere kaarten hebben ze het steeds over hardware raid en bij de goedkopere laten ze dit woord weg.
Zijn deze kaarten sowieso niet allemaal hardwarematig of worden in sommige gevallen de RAID sets software matig afgehandeld en in leven gehouden?

Alvast bedankt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
zoekend

BerichtGeplaatst: Za Mrt 03, 2007 8:25 pm    Onderwerp: niemand Reageren met citaat

niemand Question
Terug naar boven
Menno

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2007 10:09 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Heb je al getest hoeveel snelheidswinst het gaat opleveren op je systeem om RAID 0 toe te passen?
Terug naar boven
zoekend

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2007 11:09 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Menno schreef:
Heb je al getest hoeveel snelheidswinst het gaat opleveren op je systeem om RAID 0 toe te passen?

Hoi Menno,
De indruk die ik krijg van deze schijven is gebasseerd op mijn gevoel.
Ik ben continue bezig met (andere)hardware en merk wel wat winst mbt andere pata/sata schijven of verschillende raid sets maar niet echt overdreven veel.
Als het moet dan sluit ik heel het zaakje weer aan op MS en haal er dan wat benchmark tooltjes bij die de snelheidwinsten zullen loggen.
Liever doe ik dit met FC alleen weet ik niet hoe ik dit moet aanpakken.
Bestaan er commands/tools die hdd snelheden testen & tevens loggen?
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2007 1:55 pm    Onderwerp: Re: Western Digital Raptor X schijven mbt SATA RAID controll Reageren met citaat

zoekend schreef:
Heb hier 2x Western Digital's Raptor X http://www.westerndigital.com/en/products/products.asp?driveid=190&language=en hardeschijven.
Deze schijven zijn volgens verschillende reviews 'de hemel op aarde' betreffende hardeschijfkeus (SATA) op dit moment.
Zeker als je ze in een RAID opstelling zou zetten.
Het draait leuk maar om nu te spreken over 'the bomb' dat dan ook weer niet.

Als je de "hemel op aarde" verwacht kan het natuurlijk alleen maar een teleurstelling worden.
De raptors hebben heel nette specificaties, maar echte winst pak je eigenlijk alleen als je ze "concurrent" gebruikt, dus er veel gelijktijdige acties op uitvoert zoals bv. in een druk gebruikte databaseserver. Voor desktop gebruik haal je een paar procent van je opstarttijd af, maar verwacht niet dat je systeem in een keer in 10% van de tijd opstart.

Bedenk wel dat RAID-1 alleen spiegelt over 2 schijven. Je wint daar dus niets aan snelheid. RAID-0 verdeelt de load over beide disks zodat je doorvoer in theorie verdubbelt, maar heeft geen enkele invloed op de zoektijden naar een specifiek stuk data.

Citaat:

1. Is het een idee om opzoek te gaan naar een wat 'betere' losse kaart bijv. een adaptec/promise of 3ware sata raid kaart?
De 2 schijven kosten bij elkaar veel geld dus wil best ook nog wel investeren in een kaart als dit ook daadwerkelijk de performance van deze schijven gaat opkrikken. Onder de noemer van eruit krijgen wat erin zit.
Of vinden jullie het zo wie zo onzinnig?

Voor 2 disks is een aparte controller vrijwel altijd overkill.

Citaat:

3. Bij de wat duurdere kaarten hebben ze het steeds over hardware raid en bij de goedkopere laten ze dit woord weg.
Zijn deze kaarten sowieso niet allemaal hardwarematig of worden in sommige gevallen de RAID sets software matig afgehandeld en in leven gehouden?

Praktisch alle on-board controllers doen software RAID in de (windows) driver. Fedora herkent tegenwoordig een aantal van deze configuraties en gebruikt de Linux drivers voor software RAID om de disks op dezelfde manier als de windows drivers aan te spreken.
Als je nou eens in je log-bestanden gaat kijken hoe die disks aangestuurd worden valt er misschien nog iets zinnigs te zeggen over hoe optimaal het allemaal ingeregeld is.
Terug naar boven
zoekend

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2007 3:02 pm    Onderwerp: Re: Western Digital Raptor X schijven mbt SATA RAID controll Reageren met citaat

klaasjan schreef:

Praktisch alle on-board controllers doen software RAID

Hoi klaasjan,
bedankt voor jouw antwoord terug..Zeer duidelijk!
Heb alleen nog een klein vraagje mbt dat stuk software RAID:
Hoe werkt dit precies?Een hardware RAID is niets anders dan dat de processen worden gedaan door de chipset op de controller zelf en een software raid leunt dit op kracht van het systeem zelf?
maw: Hardware RAID ontlast de cpu/systeembronnen alleen?
Of zit het verhaal wat complexer in elkaar?
Terug naar boven
Menno

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2007 3:28 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Komt het wel op neer ja!
Want zo heb je bijv voor TV kaarten ook softwarematige MPEG decoders en hardwarematige.

Over het algemeen is hardware raid, mpeg decoder etc sneller dan software matig. Verschil bij huis-tuin-keuken pc's zul je eigenlijk vrijwel niet merken in snelheid.
Terug naar boven
zoekend

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2007 3:34 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Menno schreef:
Komt het wel op neer ja!
Want zo heb je bijv voor TV kaarten ook softwarematige MPEG decoders en hardwarematige.

Over het algemeen is hardware raid, mpeg decoder etc sneller dan software matig. Verschil bij huis-tuin-keuken pc's zul je eigenlijk vrijwel niet merken in snelheid.

Hoi menno, bedankt voor de info Wink
Heb alleen nog wel een lopende vraag aan je openstaan,
misschien kun je me daar nog mee helpen?
Alvast bedankt.
Citaat:
Hoi Menno,
De indruk die ik krijg van deze schijven is gebasseerd op mijn gevoel.
Ik ben continue bezig met (andere)hardware en merk wel wat winst mbt andere pata/sata schijven of verschillende raid sets maar niet echt overdreven veel.
Als het moet dan sluit ik heel het zaakje weer aan op MS en haal er dan wat benchmark tooltjes bij die de snelheidwinsten zullen loggen.
Liever doe ik dit met FC alleen weet ik niet hoe ik dit moet aanpakken.
Bestaan er commands/tools die hdd snelheden testen & tevens loggen?
Terug naar boven
Menno

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2007 3:42 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Programma om de snelheid te meten onder linux weet ik zo helaas niet.
Denk dat je hiervoor toch eens google zou moeten raadplegen.
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2007 4:56 pm    Onderwerp: Re: Western Digital Raptor X schijven mbt SATA RAID controll Reageren met citaat

zoekend schreef:

Heb alleen nog een klein vraagje mbt dat stuk software RAID:
Hoe werkt dit precies?Een hardware RAID is niets anders dan dat de processen worden gedaan door de chipset op de controller zelf en een software raid leunt dit op kracht van het systeem zelf?
maw: Hardware RAID ontlast de cpu/systeembronnen alleen?
Of zit het verhaal wat complexer in elkaar?

Hardware-RAID betekent dat alle RAID functionaliteit overgenomen wordt door de controller. Het besturingssysteem "praat" alleen maar met de controller en heeft geen zicht op wat er aan de RAID controller hangt (behalve wat de controller aangeeft).
Bij software RAID regelt het besturingssysteem zelf het verdelen van de data over verschillende schijven.

Je hebt een aantal verschillende RAID-soorten. De eenvoudige vormen 0 en 1 (striping en mirroring) kunnen zonder noemenswaardige systeembelasting in software worden gedaan. Voor RAID 5 moet per geschreven blok een parity blok berekend worden. Een hardware controller kan deze taak overnemen zodat de CPU dat niet hoeft te doen. Overigens zijn moderne CPU's zo snel dat ook dat geen noemenswaardig probleem hoeft te zijn.

Zoals met alles is er niet echt een "beste" oplossing. Voorstanders van software RAID vinden het prettig dat ze niet aan een specifiek merk/type controller vastzitten. Fans van hardware RAID vinden het prettiger dat het besturingssysteem geen invloed heeft op de RAID functionaliteit.

Voor thuisgebruik zou ik je aanraden om je geld ergens anders in te steken Wink
Terug naar boven
zoekend

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2007 5:23 pm    Onderwerp: Re: Western Digital Raptor X schijven mbt SATA RAID controll Reageren met citaat

klaasjan schreef:

Voor thuisgebruik zou ik je aanraden om je geld ergens anders in te steken Wink

Dan zal ik dat maar eens doen Wink
topic gesloten.

thx allemaal
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: