Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Data , Toegang waarborgen

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gulano

BerichtGeplaatst: Wo Feb 07, 2007 2:36 pm    Onderwerp: Data , Toegang waarborgen Reageren met citaat

Beste fedora gebruikers,

Ik heb een webserver ge´nstalleerd waarop ik belangrijke gegevens zal bewaren. Opleidingen, gebruikers etc.

Vraag:

Wat is de beste configuratie die ik mij kan bedenken om de toegang tot data ten behoeve van gebruikers (die op mijn harde schijf is opgeslagen) altijd te waarborgen?

De gebruikers moeten een cursus kunnen volgen en bij het uitvallen van mijn harde schijf moet dit snel opgevangen kunnen worden.

Zijn mirror mogelijkheden in linux mogelijk en waar kan ik deze informatie vinden?

Bijvoorbaat dank.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
klaasjan

BerichtGeplaatst: Do Feb 08, 2007 2:46 pm    Onderwerp: Re: Data , Toegang waarborgen Reageren met citaat

Gulano schreef:
Beste fedora gebruikers,

Ik heb een webserver ge´nstalleerd waarop ik belangrijke gegevens zal bewaren. Opleidingen, gebruikers etc.

Vraag:

Wat is de beste configuratie die ik mij kan bedenken om de toegang tot data ten behoeve van gebruikers (die op mijn harde schijf is opgeslagen) altijd te waarborgen?

De gebruikers moeten een cursus kunnen volgen en bij het uitvallen van mijn harde schijf moet dit snel opgevangen kunnen worden.

Zijn mirror mogelijkheden in linux mogelijk en waar kan ik deze informatie vinden?

Bijvoorbaat dank.

No offence, maar het lijkt me dat wanneer je productie gegevens gaat gebruiken op je server je het best ook met een professionele systeembeheerder (of beheerpartij) kan gaan praten. Hier zal ongetwijfeld een prijskaartje aan hangen, maar als die machine geen cursussen, maar spam staat te serveren ben je nog nergens.

Als je je eigen systeembeheer vaardigheden op peil wil brengen zou ik beginnen met een Red Hat Linux of Fedora specifiek boek te halen en daar rustig doorheen te werken totdat je weet wat je doet en je zelf een goed gevoel hebt dat je gegevens veilig zijn.
Je zal zien dat harde schijf crashes veel minder vaak voorkomen dan andere (menselijke) fouten die mogelijk veel vervelender resultaten hebben.

Een mirror zet je in 5 minuten op tijdens de systeem installatie btw. Achteraf is te doen, maar een stuk lastiger.
Terug naar boven
Menno

BerichtGeplaatst: Do Feb 08, 2007 9:40 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Heeft Klaasjan een goed punt in.
Ik denk ook dat je het beste eerst eens een goed boek kunt kopen en daarna op een computer thuis een Raid systeem op te zetten.

Mocht dit allemaal lukken, dan kun je het bijv. inzetten voor je opleidingen en dergelijke.
Daarnaast, bedenk ook dat de server nog zo goed kan werken en een uptime hebben van 100%, kijk ook naar je internet/netwerk-verbinding. Aangezien dat ook een kwetsbaar punt is.
Dus bezuinig zeker niet op de hardware (server) en infrastructuur (netwerk, router, internetverbinding). Want je kunt wel een 20 mbit ADSL verbinding kopen voor 20 euro, maar als je verbinding plat ligt, heb je geen enkele garantie dat het probleem binnen enkele uren (of dagen/weken) opgelost zal zijn.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: