Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

trage BIOS

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kobus

BerichtGeplaatst: Zo Dec 17, 2006 5:50 pm    Onderwerp: trage BIOS Reageren met citaat

Hallo!

Ik heb onlangs 2 SATA-schijven aan mijn systeem toegevoegd. Deze worden wel herkend (zijn nog niet geformatteerd).
Maar nu start de BIOS van mijn moederbord heel erg traag op.
Het duurt ongeveer 3 minuten voordat de PC begint met Linux te laden; daarna werkt alles wel weer met normale snelheid.
Heeft iemand dit wel eens meegemaakt, en is er wat aan te doen?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
klaasjan

BerichtGeplaatst: Zo Dec 17, 2006 10:37 pm    Onderwerp: Re: trage BIOS Reageren met citaat

Kobus schreef:

Ik heb onlangs 2 SATA-schijven aan mijn systeem toegevoegd. Deze worden wel herkend (zijn nog niet geformatteerd).
Maar nu start de BIOS van mijn moederbord heel erg traag op.
Het duurt ongeveer 3 minuten voordat de PC begint met Linux te laden; daarna werkt alles wel weer met normale snelheid.
Heeft iemand dit wel eens meegemaakt, en is er wat aan te doen?

Misschien probeert je BIOS van die schijven op te starten en kan het niet zo goed overweg met een nog niet geformatteerde schijf?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Kobus

BerichtGeplaatst: Ma Dec 18, 2006 3:31 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoi!

Nee, dat is het niet; het opstarten ging ook al traag toen ik nog van de IDE-schijf opstartte. Zelfs al voordat ik de SATA-schijven had aangesloten! (Ik had toen al wel 1 van beide IDE-schijven er uitgehaald, en de andere op een andere voedingskabel aangesloten.)
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Ma Dec 18, 2006 4:00 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Kobus schreef:
Nee, dat is het niet; het opstarten ging ook al traag toen ik nog van de IDE-schijf opstartte. Zelfs al voordat ik de SATA-schijven had aangesloten! (Ik had toen al wel 1 van beide IDE-schijven er uitgehaald, en de andere op een andere voedingskabel aangesloten.)

Ja, eerst zeg je dat je systeem traag geworden is sinds je SATA disks hebt ingebouwd en nu zeg je dat het altijd al zo geweest is?

Als je dat trage starten een probleem vindt begin dan eens met je BIOS updaten naar de laatste versie, resetten van alle instellingen en start met een minimum aan insteekkaarten en aangesloten hardware en voeg dan een voor een toe (en herstart tussendoor zodat je het schuldige onderdeel kan vinden). Als je je voeding verdenkt check dan de spanning even op het betreffende BIOS scherm. Als je 12v bv. op 10,5 staat wordt het opstarten van disks al heel spannend...
Terug naar boven
Kobus

BerichtGeplaatst: Ma Dec 18, 2006 10:53 pm    Onderwerp: trage start Reageren met citaat

Hoi Klaasjan!

Sorry dat het wat verward overkomt. Maar het trage starten begon nadat ik de kast had geopend en 1 IDE disk had verwijderd. Ik was van plan de SATA schijven in te bouwen, maar had dat nog niet echt gedaan. Alleen de IDE disk in de kast verplaatst, vanwege te korte SATA-kabels.
Controle van de voedingsspanningen is een goede tip, al heb ik wel een kwaliteits-voeding (Zalman) en niet echt veel PCI kaarten (geluid + AGP-video)
Als de voeding in orde is, zal ik de BIOS misschien nog opnieuw flashen; er is nog geen nieuwere versie dan degene die ik heb.
Bedankt voor het meedenken! Very Happy
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Di Dec 19, 2006 9:13 am    Onderwerp: Re: trage start Reageren met citaat

Kobus schreef:

Sorry dat het wat verward overkomt. Maar het trage starten begon nadat ik de kast had geopend en 1 IDE disk had verwijderd. Ik was van plan de SATA schijven in te bouwen, maar had dat nog niet echt gedaan. Alleen de IDE disk in de kast verplaatst, vanwege te korte SATA-kabels.

In dat geval zou ik even checken of de schijfconfiguratie in het BIOS scherm wel verwijderd is. Zo niet kan het zijn dat het BIOS nog probeert de verwijderde schijf te zoeken en dat kan precies tot het gedrag leiden wat je beschrijft.
Terug naar boven
sciurius

BerichtGeplaatst: Di Dec 19, 2006 12:05 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Is het niet gewoon de automatische schijvendetectie die zo lang duurt? In dat geval even de entries van niet-gebruikte IDE slots op [None] zetten.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Kobus

BerichtGeplaatst: Vr Dec 22, 2006 7:15 am    Onderwerp: Bios niet traag meer! Reageren met citaat

Hoi Klaasjan en Sciurius!

Het heeft even geduurd voor ik weer achter mijn PC zat, maar jullie hadden de goede oplossing: ik heb in de BIOS de primaire slave op 'not connected' gezet, en nu start hij weer even snel op als vroeger!
Bedankt voor jullie heldere inzicht! Very Happy
Nu de volgende stap: FC5 installeren op de SATA RAID1 array. Het ziet er hoopvol uit: de live CD van FC5 herkende beide SATA schijven; het array ga ik met Disk Druid instellen. Ik houd jullie op de hoogte.
Terug naar boven
Gul Dukat

BerichtGeplaatst: Vr Dec 22, 2006 2:00 pm    Onderwerp: Re: Bios niet traag meer! Reageren met citaat

Kobus schreef:
Nu de volgende stap: FC5 installeren op de SATA RAID1 array. Het ziet er hoopvol uit: de live CD van FC5 herkende beide SATA schijven; het array ga ik met Disk Druid instellen. Ik houd jullie op de hoogte.

Wellicht dat FC6 een iets betere optie voor je is. FC6 is de meest recente uitgave van Fedora en heeft daardoor ook naar alle waarschijnlijkheid een betere hardware-detectie.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
Kobus

BerichtGeplaatst: Vr Dec 29, 2006 9:59 pm    Onderwerp: nieuwe SATA disks Reageren met citaat

Gul Dukat schreef:

Wellicht dat FC6 een iets betere optie voor je is. FC6 is de meest recente uitgave van Fedora en heeft daardoor ook naar alle waarschijnlijkheid een betere hardware-detectie.

Ik denk toch dat ik het voorlopig probeer met Core 5. Ik heb daar heel uitgebreide documentatie van in huis (de Fedora Linux Bible). Bij de eerste intstallatie-poging werd mijn hardware (videokaart, geluidskaart, monitor) goed herkend.
Ik begin terug te komen op het idee van RAID1. Het lukt op zich wel om het te installeren, maar:
1. Ik moet GRUB op mijn andere harddisk (hda) zetten. Dus kan ik die later niet zonder meer verwijderen of opnieuw gebruiken.
2. RAID1 beschermt me alleen tegen defecten in de hardware. Dat een nieuwe disk, van een goed merk (WD), die bovendien niet echt veel gebruikt wordt, kapot zal gaan is niet erg waarschijnlijk. De kans dat ik zelf iets verniel, bijv. door op de verkeerde manier installeren of verwijderen van packages, is veel groter...

Daarom denk ik nu aan het volgende scenario:
1 SATA disk voor Fedora + alle data, de andere voor een goed back-up-systeem. Onder Windows98 gebruikte ik 'Acronis True Image' waarmee ik een image van een complete partitie kon opslaan. Als er dan iets fout ging met nieuwe hard- of software kon ik eenvoudig een voorgaande image van de partitie terugzetten. Dat heeft me heel wat werk voor het opnieuw installeren van Windows bespaard! Weet iemand of zoiets ook voor Linux bestaat?
Terug naar boven
sciurius

BerichtGeplaatst: Vr Dec 29, 2006 10:26 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

GParted LiveCD?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Kobus

BerichtGeplaatst: Vr Dec 29, 2006 10:32 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

sciurius schreef:
GParted LiveCD?

Daar heb ik iets over gezien, ja. Kan ik proberen. Of misscien ook Gparted vanuit m'n Ubuntu distro op hda? Ik ga alles proberen! Had ik maar meer tijd.....
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: