Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Paar vraagjes over insallatie

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Installatie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nickname55

BerichtGeplaatst: Ma Mei 02, 2005 8:14 pm    Onderwerp: Paar vraagjes over insallatie Reageren met citaat

Ik ben zojuist bezig geweest met installatie van Fedora Core 3 vanaf 4 cd's maar dit mislukte. Verschillende keren geprobeert. Eerst gewoon, daarna met resolutie=800x600 maar toch ging het fout. Wat ging er fout? Ik kreeg steeds zwart scherm met lijnen, net alsin windows als je een oude 15 inch monitor aansluit op een pc waar de resolutie op 1024x768 staat.
In de text modus ging et wel goed, maar toen klaagde die opeens over te wijnig schijfruimte. Logisch, de hdisk was maar 816 mb groot, een oudje om ff te testen Wink En een lading errors kwam dr achteraan, dus pc maar ff uitgezet.

ff de pc: intel mobo met pentium 800 mhz processor en 128 mb intern en onboard videokaart van intel.

een paar vraagjes:
ik las net in de readme file op de cd:
Code:
This section lists the memory required to install Fedora Core 3.

Minimum for text-mode: 64MB

Minimum for graphical: 192MB

Kan dit et probleem zijn dat de installatie bij mij steeds op nix uit liep? Er staat maar 128 mb in, en er zou dus min 192 mb in moeten staan. Zo ja in de text modus zou het dus wel moeten lukken, maar als dat dan lukt, kan ik dan wel na instalatie linux gewoon draaien op 128 mb?

Of is de videokaart et probleem en moet ik halverwege drivers installeren?

bij voorbaad dank
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Di Mei 03, 2005 7:22 am    Onderwerp: Reageren met citaat

192 MB is inderdaad het minimum aangeraden MB, maar je kunt met wat lichtere desktop-omgevingen (XFCE, installeer maar mee!) wel grafisch werken.

Misschien is de installatie te zwaar, dus probeer Fedora eens in de textmode te installeren. DAt kan je doen door de installatie te starten met het commando 'linux text'. _ALS_ het aan je videokaart ligt kan je achteraf nog wel de drivers installeren denk ik.

Wat voor een videokaart heb je?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
Nickname55

BerichtGeplaatst: Di Mei 03, 2005 7:58 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Thijs schreef:
192 MB is inderdaad het minimum aangeraden MB, maar je kunt met wat lichtere desktop-omgevingen (XFCE, installeer maar mee!) wel grafisch werken.

Misschien is de installatie te zwaar, dus probeer Fedora eens in de textmode te installeren. DAt kan je doen door de installatie te starten met het commando 'linux text'. _ALS_ het aan je videokaart ligt kan je achteraf nog wel de drivers installeren denk ik.

Wat voor een videokaart heb je?

Mooi thanx voor reactie Very Happy Over de videokaart: Linux zegt op een gegeven moment 'Probing videokaart: Intel 815'. En verder over het beeldscherm, in eerste instantie heb ik op deze pc eeen 15 inch monitor aangeloten, een oudje. Deze werd niet herkent. Hij zei zoiets als 'Probing monitor: onbekent'. Toen dat tijdens de installtie dus niet goed ging, heb mn andere monitor ff gebruikt, een HP v72. Die werd wel goed herkent. Overigens een geweldige beeldbuis vind ik zelf... maar dat doet er ff niet toe Wink Maar dat haalde niet uit.

Zou het voor Linux wat uitmaken dat ik die 15 inch monitor gebruik? Kan ik misschien beter die hp gebruiken? Rolling Eyes Eigenlijk heb ik die hp op een andere pc staan, maar dan zet ik er misschien wel een KVM-switch tussen. Wink

Ik zal XFCE mee installeren

Edit: En mijn Mustek ScanExpress 6000P zou ook moeten werken Laughing
http://www.sane-project.org/lists/sane-mfgs-cvs.html#Z-MUSTEK
Terug naar boven
Xtinct

BerichtGeplaatst: Di Mei 03, 2005 10:20 am    Onderwerp: Re: Paar vraagjes over insallatie Reageren met citaat

Nickname55 schreef:
Ik ben zojuist bezig geweest met installatie van Fedora Core 3 vanaf 4 cd's maar dit mislukte. Verschillende keren geprobeert. Eerst gewoon, daarna met resolutie=800x600 maar toch ging het fout. Wat ging er fout? Ik kreeg steeds zwart scherm met lijnen, net alsin windows als je een oude 15 inch monitor aansluit op een pc waar de resolutie op 1024x768 staat.
In de text modus ging et wel goed, maar toen klaagde die opeens over te wijnig schijfruimte. Logisch, de hdisk was maar 816 mb groot, een oudje om ff te testen Wink En een lading errors kwam dr achteraan, dus pc maar ff uitgezet.

ff de pc: intel mobo met pentium 800 mhz processor en 128 mb intern en onboard videokaart van intel.

een paar vraagjes:
ik las net in de readme file op de cd:
Code:
This section lists the memory required to install Fedora Core 3.

Minimum for text-mode: 64MB

Minimum for graphical: 192MB

Kan dit et probleem zijn dat de installatie bij mij steeds op nix uit liep? Er staat maar 128 mb in, en er zou dus min 192 mb in moeten staan. Zo ja in de text modus zou het dus wel moeten lukken, maar als dat dan lukt, kan ik dan wel na instalatie linux gewoon draaien op 128 mb?

Of is de videokaart et probleem en moet ik halverwege drivers installeren?

bij voorbaad dank

De minumum aantal MB's heeft puur te maken met de installatie zelf, niets met fedora zelf.
Tijdens de installatie wordt er namelijk een ramdrive aangemaakt, waarnaar de installatiesoftware wordt gekopieerd, voor de grafische installatie moet een grotere ramdrive worden aangemaakt dan voor de tekst modus.

Kortom alleen je installatie loopt in tekstmodus, je uiteindelijke fedora niet, maar zoals Thijs al zei, gebruik met 128mb de desktop-omgeving XFCE.

Succes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Nickname55

BerichtGeplaatst: Di Mei 03, 2005 7:25 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Thanx voor hulp, de installatie loopt lekker, al bij cd 2. zodaleijk zal cd 3 er wel in moeten denk ik Smile

Zoals ik al zei, ik heb getest op een 815MB harde schijf. Ik dacht ik kijk wel hoever ik kom. Maar vanmiddag begonnen met het echte werk. De orginele harde schijf van de kast, is een 20 gig. Stond WinME op. Deze geformateerd, en met de installatie Linux begonnen. En dit ging nu helemaal goed, in de text modus. Ik kreeg nu ook meer vragen dan dat ik gister kreeg bijvoorbeeld over het IP en over de pc naam. XFCE heb ik ook aan geklikt, overigens de spelletjes uit geklikt en FTP weer aangeklikt Wink
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Di Mei 03, 2005 7:57 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Euhm... nu foutje bij eerste keer opstarten. Hij zegt 'Unanble to resolve label=/boot'. En daarna in he nederlands er achteraan schijfcontrole in mislukt of iets dergelijks. Wie weet de oplossing...? Rolling Eyes

Edit: ff een linkje: http://forums.fedoraforum.org/forum/showthread.php?t=43232&highlight=unable+resolve Volgens mij is dit zo ongeveer het zelfde. Maar wil ff iemand hierbij dan wat toelichting geven? Hoe te handelen? Bij voorbaad dank Embarassed
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Wo Mei 04, 2005 7:34 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Tja ... al ik dan die foutmelding krijg bij opstarten, krijg ik daarna de kans om mn paswoord in te voegen. Dan kom ik in de shell. Als ik dan vervolgens 'fsck' invoer, krijg ik reactie, met 'WARNING' enz. en realy want to contineu? Toen heb ik maar geannuleerd. Maar verlogens zei hij check aborted, en volgende regel die foutmeling die ik met opstarten dus ook kreeg, om precies te zijn deze:
fsck.ext3: Unable to resolve 'Label=/boot'.
Maar... ik heb geannuleerd omdat ik niet precies wist wat et voor gevolgen zou hebben, wat fsck precies doet. Kan iemand ff toelichten?
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Do Mei 05, 2005 11:40 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Nou ... probleem is opgelost, maar je wilt niet weten hoe.

Ik heb em helemaal opnieuw geinstaleerd, maar toen kreeg ik na nieuwe installtie weer dezelfde foutmelding. Toen heb ik gerset en eerst eens in de BIOS de datum en tijd goed gezet, ik wist dat daar niets van klopte. Jaartal stond op 2099. En bij opstarten zei linux dat ook dat er van de BIOS tijd niets vanklopte en dat hij deze niet kon gebruiken voor systeem tijd. Was bij eerste instal zo, en nu zag ik et weer staan. Maar daar maakte hij verder geen foutmelding van verder. Et was meer een 'gewone' mededeling. Maar nu dacht ik die zal ik eens ff goed zetten. En daarna bootie die prima.

In ieder geval bedankt voor hulp.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Installatie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: