Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Dual Boot

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Beginners
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Leo B
Gast

BerichtGeplaatst: Ma Mei 02, 2005 7:05 pm    Onderwerp: Dual Boot Reageren met citaat

Hoi beste mensen,

Sinds kort weer (na een paar jaar) een poging gewaagd om Linux als tweede OS te gebruiken. De machines worden echter ook door anderen gebruikt en die willen gewoon XP.

Mijn probleem is als volgt: Ik probeer het keuzescherm voor XP of Fedora wat langer in beeld te krijgen. Echter als ik als root intyp: /boot/grub/grub.conf krijg ik als reactie: Toegang geweigerd. Ik moet nog een heleboel ontdekken, en daar wil ik best de tijd voor nemen, maar eerst wil ik dit kleine probleempje oplossen zodat ik van mijn huisgenoten niet teveel zure gezichten krijg.

Hoe komt het dat de toegang geweigerd wordt als root?
Terug naar boven
Worado

BerichtGeplaatst: Ma Mei 02, 2005 8:16 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

als je het bestandje wil bewerken type je in "gedit /boot/grub/grub.conf"
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
Leo B
Gast

BerichtGeplaatst: Ma Mei 02, 2005 10:18 pm    Onderwerp: Dual Boot Reageren met citaat

Hoi

Meteen enthousiast geprobeerd... Helaas
zie hieronder

[leo@localhost ~]$ su -
Password:
[root@localhost ~]# gedit/boot/grub/grub.conf
-bash: gedit/boot/grub/grub.conf: Onbekend bestand of map
[root@localhost ~]#

Doe ik toch wat fout?

Leo
Terug naar boven
Worado

BerichtGeplaatst: Ma Mei 02, 2005 11:10 pm    Onderwerp: Re: Dual Boot Reageren met citaat

Leo B schreef:
Hoi

Meteen enthousiast geprobeerd... Helaas
zie hieronder

[leo@localhost ~]$ su -
Password:
[root@localhost ~]# gedit /boot/grub/grub.conf
-bash: gedit/boot/grub/grub.conf: Onbekend bestand of map
[root@localhost ~]#

Doe ik toch wat fout?

Leo

Dat dus. Er moet een spatie na gedit. Gedit is een soort van kladblok voor GNOME. Daarmee kun je grub.conf bewerken. Alleen doordat je die slash aan gedit hebt vastgeplakt lijkt het net of je een map probeert te openen. Dat is niet het geval. Je wilt het programma Gedit opstarten met als geopend bestand grub.conf.
Terug naar boven
Leo B
Gast

BerichtGeplaatst: Di Mei 03, 2005 5:16 pm    Onderwerp: Dual Boot Reageren met citaat

Hoi Worado

Het werkt! (Ik kan je nauwelijks vertellen wat voor een opluchting het is om te zien dat het werkt na zoveel van die frustrerende foutmeldingen) Ik heb de tijd van 5 seconden naar een comfortabele 15 seconden gezet.

Nieuwsgierenderwijs heb ik nog wel een vraag over het onderstaande:

[leo@localhost ~]$ su -
Password:
I/O warning : failed to load external entity "/root/.gnome2/gedit-metadata.xml"
[root@localhost ~]#

Wat betekent: I/O warning : failed to load external entity "/root/.gnome2/gedit-metadata.xml" ?

En een heel andere vraag die ik heb is: Is er een prettig en begrijpbaar Nederlandstalig boek waar ik die basiskennis over hoe de Linuxtaal in elkaar zit kan vinden.

Want nu wil ik Thunderbird gaan installeren enz enzo en als ik al over een spatie struikel, dan moet ik eerst wat aan mijn basiskennis gaan doen. Anders moet ik steeds stomme vragen stellen.

In ieder geval Worado, hardstikke bedankt voor je tip.

Vriendelijke groet

Leo B
Terug naar boven
Worado

BerichtGeplaatst: Di Mei 03, 2005 6:16 pm    Onderwerp: Re: Dual Boot Reageren met citaat

Leo B schreef:
Hoi Worado

Het werkt! (Ik kan je nauwelijks vertellen wat voor een opluchting het is om te zien dat het werkt na zoveel van die frustrerende foutmeldingen) Ik heb de tijd van 5 seconden naar een comfortabele 15 seconden gezet.

Nieuwsgierenderwijs heb ik nog wel een vraag over het onderstaande:

[leo@localhost ~]$ su -
Password:
I/O warning : failed to load external entity "/<a href="http://www.fedora-linux.nl/basis/#root">root</a>/.gnome2/gedit-metadata.xml"
[root@localhost ~]#

Wat betekent: I/O warning : failed to load external entity "/<a href="http://www.fedora-linux.nl/basis/#root">root</a>/.gnome2/gedit-metadata.xml" ?

En een heel andere vraag die ik heb is: Is er een prettig en begrijpbaar Nederlandstalig boek waar ik die basiskennis over hoe de Linuxtaal in elkaar zit kan vinden.

Want nu wil ik Thunderbird gaan installeren enz enzo en als ik al over een spatie struikel, dan moet ik eerst wat aan mijn basiskennis gaan doen. Anders moet ik steeds stomme vragen stellen.

In ieder geval Worado, hardstikke bedankt voor je tip.

Vriendelijke groet

Leo B

Die meldingen die je kreeg, daar zal jij als "leek" weinig aan hebben. Dat is namelijk GTK debug-informatie.

Een basisboek is er en zelfs gratis als PDF te downloaden. Ik zal de link voor je opzoeken. Het is wel een gedateerde handleiding, maar de basis blijft gelijk.

Deze pagina biedt ook het een en ander aan basisinformatie.
Terug naar boven
Leo B
Gast

BerichtGeplaatst: Di Mei 03, 2005 11:24 pm    Onderwerp: Dual Boot Reageren met citaat

Beste Worado,

Ik zou het enorm op prijs stellen als je dat PDF document voor mij zou willen opsnorren. Ik hou me enorm aanbevolen. Wat is er wat ik (in return) voor de Linuxgemeenschap terug zou kunnen doen.

Leo B Laughing
Terug naar boven
Worado

BerichtGeplaatst: Wo Mei 04, 2005 9:58 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Helaas kon ik het PDF-je niet meer vinden op het web. Gelukkig had ik hem nog thuis op de harde schijf staan. Op het moment van schrijven wordt hij geŁpload, maar zodra hij klaar is kun je hem downloaden via de volgende link:

http://download.worado.com/cursus_linux.pdf

En wat je terug kan geven aan de gemeenschap... ik zou het niet weten. Ik denk dat het beste is om de kennis die je ermee vergaard weer te delen met de linux gemeenschap om anderen te helpen.
Terug naar boven
Gast

BerichtGeplaatst: Wo Mei 04, 2005 12:31 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Dank

ik ga het lezen.

Leo B
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Beginners Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: