Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Moederbord!
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Johnnoo

BerichtGeplaatst: Wo Nov 22, 2006 2:14 pm    Onderwerp: Moederbord! Reageren met citaat

Hoi ik heb een Asus P5p800s moederbord met een P4 op 3,2 Ghz en 1Gb intern geheugen.

Nu is mijn moederbord overleden door oververhitting en afgezien van het feit dat ik, ondanks dat het in de garantietermijn gebeurde, geen garantie kreeg, vroeg ik mij af of het installeren van Fedora Core 5 op enigerlij wijze bijgedragen kan hebben aan het verbranden vd chipset op mijn moederbord?

Ik wil nl. toch nog proberen om de garantie voor elkaar te krijgen daar ik vind dat het niet aan mij ligt dat de boel doorgebrand is.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
klaasjan

BerichtGeplaatst: Wo Nov 22, 2006 3:14 pm    Onderwerp: Re: Moederbord! Reageren met citaat

Johnnoo schreef:

Nu is mijn moederbord overleden door oververhitting en afgezien van het feit dat ik, ondanks dat het in de garantietermijn gebeurde, geen garantie kreeg, vroeg ik mij af of het installeren van Fedora Core 5 op enigerlij wijze bijgedragen kan hebben aan het verbranden vd chipset op mijn moederbord?

Weet je zeker dat het de chipset is? Er zitten meer dingen op een moederbord di kapot kunnen Wink. Voor zover ik weet zijn er momenteel geen bekende gevallen waarin Fedora of Linux in het algemeen hardware echt sloopt. Het is waarschijnlijker dat je een gewoon defect hebt.

Citaat:

Ik wil nl. toch nog proberen om de garantie voor elkaar te krijgen daar ik vind dat het niet aan mij ligt dat de boel doorgebrand is.

Tenzij je zelf hebt lopen knoeien met de koeling op het moederbord (ventilator verwisseld/uitgezet, actieve in passieve koeling veranderd) zou ik denken dat je daar gewoon recht op hebt. Het loont om er helemaal niet over te beginnen Wink
Terug naar boven
sciurius

BerichtGeplaatst: Wo Nov 22, 2006 8:40 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

De leverancier moet garantie geven, tenzij hij kan aantonen dat jij de zaak kapot hebt gemaakt. Bijvoorbeeld als er duidelijke sporen zijn van beschadiging of zo. Laat je niet te gemakkelijk afschepen.

Wel zou ik voor je volgende moederbord even in de gaten houden of de temperatuur binnen de perken blijft. Zie het "sensors" package.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Menno

BerichtGeplaatst: Do Nov 23, 2006 2:21 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Veel bedrijven proberen je altijd na 14 dagen ofzo door te sturen naar de fabrikant.
Dit is tegen de wet in, jij moet je product overhandigen bij de persoon/winkel waar je het gekocht hebt. Zij moeten dan verder voor jou de garantie regelen!

Daarnaast, zet altijd in je bios een maximale temperatuur aan, waarbij je mobo moet blijven werken. Komt deze erboven, dat je een signaal krijgt in de vorm van een melding op je scherm of middels piepjes via de interne speaker.
Daarbij, kun je dit vaak ook doen voor je ventilatoren. Mochten deze om welke reden dan ook stil komen te staan dan wordt je tijdig gewaarschuwd!
Terug naar boven
Johnnoo

BerichtGeplaatst: Vr Nov 24, 2006 12:01 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Volgens de winkel, waar ik hem gekocht heb. En waar ik natuurlijk voor garantie ben terug gegaan is het de chipset.

Hun hebben het moederbord voor garantie naar Asus doorgestuurd en die hebben het teruggestuurd met de mededeling dat geen garantie verleend wordt omdat je kunt zien dat het verbrand is??

Ik ben er nog ontstemd over.
De winkel en leverancier vh moederbord maken bij mij iig geen goede beurt. En als het even kan zal ik daar ook niet meer heengaan.
Terug naar boven
sciurius

BerichtGeplaatst: Vr Nov 24, 2006 2:12 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Volgens het nieuw burgelijk wetboek is de winkelier verplicht om garantie te geven. Afwijzen kan alleen indien verkeerd gebruik is aangetoond. In dit geval wanneer je er een soldeerbout hebt opgelegd, of het bord in de magnetron opgewarmd, of zo. Verbrand vanwege oververhitting van de chips kan vele oorzaken hebben, waaronder een heleboel hardwarematige (kapotte sensorchip of zo).

Schrijf anders een boze brief naar de consumentenbond.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
klaasjan

BerichtGeplaatst: Vr Nov 24, 2006 3:24 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Johnnoo schreef:
Volgens de winkel, waar ik hem gekocht heb. En waar ik natuurlijk voor garantie ben terug gegaan is het de chipset.

Hun hebben het moederbord voor garantie naar Asus doorgestuurd en die hebben het teruggestuurd met de mededeling dat geen garantie verleend wordt omdat je kunt zien dat het verbrand is??

Dat kan je ook zien bij de beruchte ontplofte laptop-accu's en ik geloof niet dat Sony er onderuit gekomen is met dat excuus Wink

Maar serieus: kunnen zij hard maken dat die verbrande chipset jouw schuld is? Mogelijk is de ventilator stukgegaan en het ding daardoor gesmolten. Is dan toch echt hun probleem zou ik denken.

Als je er overduidelijk zelf aan hebt zitten hobby-en is het natuurlijk een ander verhaal.

Citaat:

Ik ben er nog ontstemd over.
De winkel en leverancier vh moederbord maken bij mij iig geen goede beurt. En als het even kan zal ik daar ook niet meer heengaan.

En nu willen we natuurlijk allemaal weten welke winkel dat was...
Terug naar boven
Johnnoo

BerichtGeplaatst: Ma Dec 04, 2006 7:02 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

lijkt mij niet zo belangrijk welke winkel dat was.
wat ik wel nog steeds raar vind is dat als ik een tijd onder FC% bezig ben mijn CPU in temp oploopt tot een graad of 70 Celsius
en als ik dan een tijdje met WinXP aan de gang ga dat het systeem weer afkoelt tot zeg 50 celsius.

Het lijkt er dan toch op dat FC5 meer van mijn CPU vraagt dan windows? Is daar een verklaring voor?
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Ma Dec 04, 2006 7:54 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Johnnoo schreef:

wat ik wel nog steeds raar vind is dat als ik een tijd onder FC% bezig ben mijn CPU in temp oploopt tot een graad of 70 Celsius
en als ik dan een tijdje met WinXP aan de gang ga dat het systeem weer afkoelt tot zeg 50 celsius.

Kan je het "CPU frequency scaling" applet eens toevoegen aan je taakbalk? Dan kan je zien of je CPU snelheid automatisch wordt teruggeschaald wanneer je niets doet.
Terug naar boven
Johnnoo

BerichtGeplaatst: Ma Dec 04, 2006 8:03 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

de snelheid blijft 3199 maar dat lijkt moij logisch
wel kan je zien dat de activiteit zakt als ik minder aan het doen ben

maar vanochtend kwam er opeens een scherm in beeld dat zei dat de temperatuur te hoog was en ik was niks raars aan het doen en er zit juist een maand een grotere koeler op de cpu omdat de vorige mij te veel laaai maakte

de koeler is er door de winkel opgezet
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2006 9:05 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Johnnoo schreef:
de snelheid blijft 3199 maar dat lijkt moij logisch
wel kan je zien dat de activiteit zakt als ik minder aan het doen ben

Op nieuwere CPU's wordt normaal gesproken de frequentie naar beneden gehaald wanneer er weinig activiteit is. Als je CPU alleen op max snelheid blijft draaien is de warmteontwikkeling het hoogst. Dat zou natuurlijk niet tot oververhitting mogen leiden, maar zou wel verklaren dat WinXP "koeler" draait dan Linux.

Krijg je via dat frequency applet ook andere frequenties te zien als je erop klikt?

Wat voor koeler heb je geplaatst? Als je een exemplaar hebt met een "fanmate" of dergelijke regelaar is het waarschijnlijk beter die wat verder open te zetten als je temperatuur alarmen krijgt Wink
Terug naar boven
Johnnoo

BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2006 9:24 am    Onderwerp: Reageren met citaat

voor zover ik weet niet
ik ga het thuis nog wel even bekijken
ben nu op mijn werk en thuis staat de pc uit
Terug naar boven
Johnnoo

BerichtGeplaatst: Di Jul 17, 2007 9:18 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Net Fedora 7 ge´nstalleerd. Zelfde probleem CPU wordt loeiheet
CPU frequency scaling werkt niet op mijn cpu

Het lijkt wel of hij het hele spul continu op 100 % laat draaien ook in rust

Kan het zijn dat het spul niet compatible is met mijn hardware??

M.A.W. dat Fedora 7 niet geschikt is voor Asus P5p800s Moederbord met Intel P4 3,2 GHz processor

Waarschijnlijk is het moederbord alweer doorgebrand, kreeg net een belletje van mn vriendin dat PC niet meer opstarten wil!!
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Di Jul 17, 2007 9:31 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Johnnoo schreef:
Net Fedora 7 ge´nstalleerd. Zelfde probleem CPU wordt loeiheet
CPU frequency scaling werkt niet op mijn cpu

Scaling is niet bedoeld tegen oververhitting, maar tegen overbodig energieverbruik. Ook al staat je CPU op 100% belasting is het nog niet normaal dat die "loeiheet" wordt.
Het klinkt mij eerder als een probleem met de koeling (bv. verkeerde montage van de CPU fan, verkeerd aangebrachte koelpasta etc) of gepruts met ventilator voltages (heb je een fancontroller aangesloten?)

Citaat:

Het lijkt wel of hij het hele spul continu op 100 % laat draaien ook in rust
Kan het zijn dat het spul niet compatible is met mijn hardware??

Kan wel, maar ik heb jouw mainboard niet. Misschien kan je eens zoeken in de Fedora bug database of vragen op de internationale mailinglist...

Citaat:

Waarschijnlijk is het moederbord alweer doorgebrand, kreeg net een belletje van mn vriendin dat PC niet meer opstarten wil!!

Als je al een tweede mainboard hebt is het misschien de moeite waard de rest van de onderdelen eens door te lichten, in het bijzonder de voeding etc.
Terug naar boven
Johnnoo

BerichtGeplaatst: Di Jul 17, 2007 9:41 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Het rare is dat als ik een tijdje Windows Xp gebruik mijn pc totaal niet warm aanvoelt.
En zo gauw ik een half uurtje Fedora gebruik de bevenkant vd kast loeiheet wordt

Dan kan ik het moeilijk aan alleen de hardware wijten!!
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: