Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Fedora core installatieproblemen
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Installatie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gerard
Gast

BerichtGeplaatst: Za Apr 23, 2005 7:24 pm    Onderwerp: Fedora core installatieproblemen Reageren met citaat

Hallo,
Ik kom bij de installatie van mijn pc'tje steeds dezelfde problemen tegen. Ongeacht de distributie welke ik tracht te installeren.

systeem; Amd 64 bit, socket 939 nforce4 moederbord.
Processor; amd 64 3000 winchester/ 1024 ram
2 sata hd 80 gig (beiden leeg)
Ati x600;mem 256//beeldscherm Philips 170B2 (tft).
Microsoft wireless destop.

Het volgende probleem; installatie gaat goed totdat het beeldscherm wordt ingesteld...hierna zwart scherm....Diverse oplossingen geprobeerd, niets helpt....uiteindelijk reeds 3 verschillende fedora core distris geprobeerd (en ook suse 9.2...dit terzijde)...aub...help...of is mijn systeem zo slecht dat dit ongeschikt is voor linux??

Waarschijnlijk allemaal stomme vragen maar ik ben nieuw met Linux en ben eigenlijk windows spuugzat.....

Bij voorbaat dank..Gerard (de wanhopige)
Terug naar boven
Worado

BerichtGeplaatst: Za Apr 23, 2005 10:56 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Kom je in de console terecht, of gebeurt er absoluut niks?

Heb je wel de juiste ISO's gedownload, want jij moet de x86_64 versie downloaden, dus niet de i386 versie.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
Gerard
Gast

BerichtGeplaatst: Zo Apr 24, 2005 12:00 pm    Onderwerp: vervolg uitleg problemen Reageren met citaat

Ik kan in tekstmode installeren...totdat x server opgestart wordt gaan de meeste dingen goed. Enkel in Kubuntu krijg ik een reeks foutmeldingen te zien.Daarna gaat installatie volledig verder.
In grafische mode installeren lukt niet.
De versies dat ik tot nu toe geprobeerd heb zijn;
Kubuntu kubuntu-5.04-install-amd64.iso
Blag blag 30000
Mandrake Mandrakelinux-10.1-Official-Download-CD1.i586.iso
Fedora FC_3 x86_64 (dvd)

Suse linux 9.2
Bij Suse heb ik het (per ongeluk 2 dagen draaiende gekregen) daarna terug zwart scherm. Deze 2 dagen echter overtuigde mij al van de goede potentie van een linux systeem.

Bij de overige distributies wordt gekeken of de media goed zijn....vervolgens een formatering, daarna pakketkeuze kunnen maken...bij het opnieuw opstarten .....zwart scherm....
Terug naar boven
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Zo Apr 24, 2005 12:17 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Het installeren van de ATI-drivers kan het probleem oplossen:
http://www.fedora-linux.nl/docs/ati-driver-installeren.php

- Thijs
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
DJBonkie

BerichtGeplaatst: Zo Apr 24, 2005 1:07 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Gerard,

als je nu is bij de boot dit invult

linux resolution 1024x768 ?
dat hielp bij mij namelijk ook...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Gerard
Gast

BerichtGeplaatst: Zo Apr 24, 2005 3:12 pm    Onderwerp: installatieproblemen Reageren met citaat

Hallo helpende handen,
Allereerst bedankt dat je me tracht te helpen...ook al ben ik nog even niet op het punt dat ik wil zijn hoor...
Maar wat heb ik al geprobeerd;

Heb het advies bij de eerste distri (blag blag)geprobeerd....dwz instellen resolutie bij boot. Jammer genoeg hielp het niet doordat het programma na diverse malen aangaf dat er iets mis ging met de videokaart.
Hierna in prompt (na inloggen) setup commando gegeven en hierdoor kwam ik in een tekstgeorienteerde omgeving om dingen te installeren.
Hierbij viel mij op dat er regelmatig de melding kwam dat ik een (zogenaamde)verkeerde toets had aangeslagen.....kan het zijn dat microsoft optical desctop problemen geeft?

Probeer dit nog even met kobuntu in de hoop dat het zal helpen of om te kijken of dit probleem blijft bestaan.

Jammer genoeg zal ik nu met grote vrees de andere mogelijkheid dienen te verwerken...namelijk de installatie van de driver manueel volgens de opgegeven link...Niet dat ik te lui of ondankbaar ben, maar voor een newby op linux gebied ziet het er nogal moeilijk uit....Maar ga het vandaag inderdaad proberen.....baat het niet, dan heb ik weer iets nieuws bijgeleerd op linux gebied....namelijk doorzettingsvermogen Laughing
Terug naar boven
Worado

BerichtGeplaatst: Zo Apr 24, 2005 5:33 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Waarschijnlijk als je "yum install ati-fglrx" intypt, worden de drivers ook ge´nstalleerd. Ik weet het niet meer zeker, maar volgens mij had ik ze met yum ge´nstalleerd.
Terug naar boven
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Zo Apr 24, 2005 6:49 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Worado schreef:
Waarschijnlijk als je "yum install ati-fglrx" intypt, worden de drivers ook ge´nstalleerd. Ik weet het niet meer zeker, maar volgens mij had ik ze met yum ge´nstalleerd.

Inderdaad. Is een wat makkelijkere manier dan van de site die ik je net gaf.
Hier de precieze commando's die je moet gebruiken voor installeren op de eenvoudige manier:
http://fedora-linux.nl/fedorafaq/#radeon
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
Gerard
Gast

BerichtGeplaatst: Zo Apr 24, 2005 9:44 pm    Onderwerp: installatie Reageren met citaat

en....nu ga ik waarschijnlijk heel dom klinken....
als ik de driver op een cd heb gebrand.....moet ik die dan eerst op mijn harde schijf zetten of werkt het simpelweg met het commando dat jullie laten zien.
en moet ik dan in een bijzondere modus opstarten...zo ja welke, zodat ik geen onbekende commando's opgeef...

Ik had in mijn enthousiasme getracht te verwerken via rpm commando's, maar op geen enkele manier haalde mijn computer deze van de cd's af..
kan natuurlijk ook aan de ati drivers liggen..maar denk eerlijk gezegd, toch dat het mijn schuld zal zijn....(onkunde linux)
Terug naar boven
Worado

BerichtGeplaatst: Zo Apr 24, 2005 10:04 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Het gaat allemaal veel makkelijker via yum. Je hoeft dan ÚÚn opdracht te geven en de handel wordt ge´nstalleerd. Volg de link die Thijs hierboven heeft gegeven. Dat zal veel makkelijker werken.
Terug naar boven
Gerard
Gast

BerichtGeplaatst: Zo Apr 24, 2005 10:22 pm    Onderwerp: installatie Reageren met citaat

hoi,

wou het nog even proberen aangezien het zo eenvoudig lijkt...nu echter , blijkt dat ik bij het herstarten in gnu grub version 0.95 terecht kom.
Hier probeer ik op alle manieren uit te raken zodat ik commando's kan geven.

want de commando's die hier getoond worden....aanvaard hij niet...

ik krijg dan ook steeds [grub>] te zien waarna ik mijn commando's moet intoetsen..en meestal krijg ik dan errors....

sorry dat ik blijf zeuren hoor.....
Maar voor vandaag stop ik even....
Terug naar boven
Worado

BerichtGeplaatst: Ma Apr 25, 2005 6:27 am    Onderwerp: Re: installatie Reageren met citaat

Gerard schreef:
(...)
sorry dat ik blijf zeuren hoor.....
Maar voor vandaag stop ik even....

Geeft niet, daar zijn we voor Wink

Waarschijnlijk heeft die grub> prompt een aantal redenen:
* De MBR (Master Boot Record) is beschadigd
* De /boot partitie is beschadigd
* Windows? heeft er iets mee te maken

De meest simpele optie is gewoon FC opnieuw op de PC zetten Smile
Terug naar boven
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Ma Apr 25, 2005 6:11 pm    Onderwerp: Re: installatie Reageren met citaat

Worado schreef:

Shocked

Daar ben ik het niet helemaal mee eens!
Het kan op deze manier hersteld worden:

1) Start je computer met de rescue-cd.
2) Als de rescue-cd gestart is, typ achtereenvolgens het volgende:
chroot /mnt/sysimage
grub-install /dev/hda
Als het goed is werkt GRUB nu weer !
Terug naar boven
Worado

BerichtGeplaatst: Ma Apr 25, 2005 6:21 pm    Onderwerp: Re: installatie Reageren met citaat

Thijs schreef:
Worado schreef:

Shocked

Daar ben ik het niet helemaal mee eens!
(...)

Iedereen zo z'n voorkeuren eej Wink
Terug naar boven
Gerard
Gast

BerichtGeplaatst: Di Apr 26, 2005 7:06 pm    Onderwerp: Installatieproblemen Reageren met citaat

Hallo iedereen....

Wou nog even uitleggen wat ik allemaal al geprobeerd heb....en daarna mijn conclusies vertellen.

Heb ondertussen al meer dan 15 keer, diverse distributies geinstalleerd.
Heb geprobeerd om via knoppix, de installatiebestandjes te installeren , om ze op deze wijze te kunnen ophalen ter gebruik voor upgrading. Heb het uiteindelijk ook met Mepis 3.3 geprobeerd.

Heb uiteindelijk geleerd hoe je programma's van de cd kan halen...
bleek uiteindelijk een bestandje te ontbreken voor het uitvoeren van Yum.
deze kon ik zogenaam via een public....ophalen...en ja hoor.....ook dat ging jammer genoeg niet (om een lang verhaal kort te maken).

Heb uiteindelijk suse 9.3 gekocht, met de hoop dat de nieuwe drivers het beter zouden doen...en inderdaad...ik heb 3 uur met suse kunnen werken.
Daarna bevroor mijn scherm en liep mijn hele systeem vast. Daarna kreeg ik terug het mooie zwarte scherm met een slapende monitor...sleap modus...
Diverse malen terug proberen te installeren....maar jammer genoeg niets.

Uiteindelijk (op proef) een nvidea kaartje gekocht (een goedkoop ding Xfx geforce 6200/128 ram) omdat ik over Nvidia positieve dingen gehoord heb. Echter , daardoor bleek diverse andere problemen naar boven te komen. Beeldscherm was ineens onbekend....en het beeld van fedorah core bevroor met vaag mi-kleurde oppervlakken...Dit was ook het geval met Suse...plotseling storingen in het beeld.

Mijn conclusie is dus nu; Ik wil linux nog altijd graag een kans geven, echter...misschien is het beter dat ik dit doe met hardware dat geen problemen veroorzaakt. Zo blijven sukkelen is geen oplossing..dit leverd alleen maar een verkeerd beeld van het programma...

Echter....dat neemt niet weg dat ik Úcht aangenaam verrast ben met de hulp welke mij plotseling is aangeboden...en dat ik Úcht mijn uiterste best heb gedaan om deze adviezen op te volgen.

En nu dat iedereen mij laf zal gaan vinden heb ik toch nog een brandende vraag welke mij kan verder helpen;

Welke videokaart leverd GEEN problemen op met linux (diverse distributies dus), en wordt beschouwd als een referentie voor linux....en aub...dan geen kaarten van 3-- a 400 euro . Dan ga ik die videokaart kopen en kan ik nu eens echt binding krijgen met Linux...en leren vanuit die situatie..

Ik hoop deze vraag een gelukkiger linux gebruiker kan realiseren, maar na 4 dagen installeren, wordt ik er toch een beetje moe van hoor....

Hopenlijk tot een snel antwoord...want dan kan ik morgen die kaart bestellen....
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Installatie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: