Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Wine

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Beginners
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
paniek

BerichtGeplaatst: Vr Apr 22, 2005 11:04 am    Onderwerp: Wine Reageren met citaat

Ik heb geprobeerd wine onder fedora te installeren. Na het volgen van de aanwijzingen in het howto file (make, make depend en configure etc.) krijg ik een melding over "het toewijzen van libraries" of zoiets. Mijn vragen zijn: wat zijn die libraries, wat doen ze en wat doe ik nu feitelijk als ik make en make depend intik.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Vr Apr 22, 2005 3:49 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Libraries zijn bibliotheken, oftewel bestanden waarin eigenschappen voor programma's staan beschreven.

Met ./configure kijk je of je de benodigde programma's (en libraries) op je computer hebt staan om de software (in dit geval Wine) te kunnen draaien. Als dat gedaan is moet je het commando 'make' intypen, 'make' zet de broncode om in binaire code, code die voor de computer te begrijpen is. Make install zet de gemaakte binaire code op de juiste plaats (daarom is voor 'make install' root-rechten nodig).

Het zelf compileren (met configure, make en maken install) is opzich niet de meest eenvoudige manier om software te installeren. Waarom doen als het makkelijk kan?
1) Download het goede pakket voor je computer (i386, i686 (=pentium 2 of hoger) of athlon):
http://www.winehq.com/site/download-rh
2) Open een Terminal en wordt root door 'su -' in te typen.
3) Ga naar de map waarin je de wine-rpm hebt opgeslagen:
cd /de/goede/map
4) Installeer de rpm:
rpm -ivh wine-<versie>-1fc3winehq.<architectuur>.rpm

En het moet werken Smile

- Thijs
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
Coffeepad

BerichtGeplaatst: Ma Apr 25, 2005 7:43 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Het kan nog makkelijker ....

Als je namelijk een .RPM download kan je kiezen deze met de installer te openen , en dus te installeren of deze op de harde schijf te bewaren.

Mocht je hem hebben opgeslagen dan kan je er ook eenvoudig op dubbelklikken en dan wordt automatisch de installer gestart. Enkel even het Root wachtwoord opgeven en klaar is het.

Verder is het ook makkelijk om te weten dat de muis ook werkt in de console , dat is makkelijk als je bijv. een lange bestandnaam hebt , je typt in de console ( als je in de map bent waar hetgeen zich bevind dat geinstalleerd moet worden ) type je gewoon dir enje ziet alle bestanden voor je , vervolgens selecteer je de tekst met je muis , en met rechts kan je dan knippen en plakken in je console.
De rest blijft vrijwel hetzelfde : rpm -ivh ( en dan plakken Smile
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Qwartz

BerichtGeplaatst: Do Apr 28, 2005 2:21 pm    Onderwerp: Wine Reageren met citaat

Hallo,

Wie kan me vertellen hoe wine werkt, hoe start ik die op.
Heb hem inmiddels wel geinstalleerd.
Wie wil me hiermee opweg helpen.
Groetjes Wim
Terug naar boven
Qwartz

BerichtGeplaatst: Do Apr 28, 2005 2:21 pm    Onderwerp: Wine Reageren met citaat

Hallo,

Wie kan me vertellen hoe wine werkt, hoe start ik die op.
Heb hem inmiddels wel geinstalleerd.
Wie wil me hiermee opweg helpen.
Groetjes Wim
Terug naar boven
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Do Apr 28, 2005 3:33 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Als je Wine geinstalleerd hebt, is het verder heel simpel
1) Open een Terminal
2) Ga naar de map waarin je je Windows-programma (exe) hebt staan
3) Start het op, met dit commando:
wine bestand.exe

Smile
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Beginners Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: