Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Harde schijf geeft errors

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nickname55

BerichtGeplaatst: Di Aug 22, 2006 6:30 pm    Onderwerp: Harde schijf geeft errors Reageren met citaat

Hoi,

Mijn harde schijf geeft errors. Dat ziet ik als ik de output van dmesg bekijk. Dan zie ik heel veel staan:

Code:
hda: dma_intr: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }
hda: dma_intr: error=0x84 { DriveStatusError BadCRC }

Het systeem draait overigens wel vlekkeloos, al maanden. Ik heb dit altijd al gehad met deze disk, en ik heb al veel hierover gegoogled, en ik ben niet de enigste met deze meldingen in mn dmesg Laughing Maar eigenlijk heb ik nog steeds geen oplossing gevonden. Het gaat om een Samsung 80 GB ATA schijf. Ik heb al wel eens de disk op beschadigde clusters gecontroleerd met een tooltje van Samsung, maar deze zei dat de schijf prima in orde was.

Ik vraag me toch af, is er wat aan te doen? en zijn er nog meer mensen die dit probleem (gehad) hebben? Iemand nog intresante links? Ik heb hier op forum zitten zoeken, maar nix gevonden wat betreft vergelijkbare problemen met opstandige harde schijven Rolling Eyes

Als et goed is staan de specs van mn bakkie hieronder, en nu zit ik er eigenlijk over te denken om (ooit in de toekomst Rolling Eyes ) Fedora op mn sata schijf te zetten en windhoos op die Samsung. Dus kort gezegt om ze om te draaien Confused
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
klaasjan

BerichtGeplaatst: Zo Aug 27, 2006 10:06 pm    Onderwerp: Re: Harde schijf geeft errors Reageren met citaat

Nickname55 schreef:

Mijn harde schijf geeft errors. Dat ziet ik als ik de output van dmesg bekijk. Dan zie ik heel veel staan:

Code:
hda: dma_intr: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }
hda: dma_intr: error=0x84 { DriveStatusError BadCRC }

Technisch gezien zijn dat fouten die de controller rapporteert. De schijf zelf kan het doorgaans best lang verborgen houden Wink

Citaat:

Het systeem draait overigens wel vlekkeloos, al maanden. Ik heb dit altijd al gehad met deze disk, en ik heb al veel hierover gegoogled, en ik ben niet de enigste met deze meldingen in mn dmesg Laughing Maar eigenlijk heb ik nog steeds geen oplossing gevonden. Het gaat om een Samsung 80 GB ATA schijf. Ik heb al wel eens de disk op beschadigde clusters gecontroleerd met een tooltje van Samsung, maar deze zei dat de schijf prima in orde was.

Het hoeft niet per se de schijf te zijn. CRC errors worden vaak veroorzaakt door een "marginale" kabel (40 pins ipv 80?), maar worden ook automatisch gecorrigeerd door de controller. Je kan proberen de IDE snelheid naar ATA-33 terug te klokken (kernel parameter idebus=33) of een andere kabel te gebruiken. Via google kom ik ook opmerkingen tegen over de IDE "multi mode" die deze fout kan veroorzaken, maar geen makkelijke manier om deze uit te schakelen.
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Zo Aug 27, 2006 10:56 pm    Onderwerp: Re: Harde schijf geeft errors Reageren met citaat

klaasjan schreef:
CRC errors worden vaak veroorzaakt door een "marginale" kabel (40 pins ipv 80?), maar worden ook automatisch gecorrigeerd door de controller. Je kan proberen de IDE snelheid naar ATA-33 terug te klokken (kernel parameter idebus=33) of een andere kabel te gebruiken. Via google kom ik ook opmerkingen tegen over de IDE "multi mode" die deze fout kan veroorzaken, maar geen makkelijke manier om deze uit te schakelen.
Eeey wat bedoel je met marginale kabel? daar had ik nog nix over gevonden Rolling Eyes Das intresant. Ik zal eens kijken, ik gebruik de kabel die bij het moederbord van ASUS zit. Er staat wat op in kleine lettertjes, maar nog nooit gelezen. Et zijn kabels van ASUS, kweet eigenlijk niet wat ik daar van verwachten mag. Ik zal idd eens een andere kunnen proberen.

Ik heb wel deze site:
http://www.linuxnetmag.com/en/issue7/m7hdparm1.html
gelezen. Dr staat onderandere dat de kabels best storings gevoelig kunnen zijn als er bijv. in elkaar gedraait zitten(twisted) of iets dergelijks. Of als ze vlak langs een grote fan of "high-speed CD drives" heb je ook meer kans op fouten.
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Ma Aug 28, 2006 4:32 pm    Onderwerp: Re: Harde schijf geeft errors Reageren met citaat

Nickname55 schreef:
Eeey wat bedoel je met marginale kabel? daar had ik nog nix over gevonden Rolling Eyes Das intresant. Ik zal eens kijken, ik gebruik de kabel die bij het moederbord van ASUS zit. Er staat wat op in kleine lettertjes, maar nog nooit gelezen. Et zijn kabels van ASUS, kweet eigenlijk niet wat ik daar van verwachten mag.

Je mag aannemen dat de HD kabel die Asus bij een moederbord stopt goed zijn. Maar met "marginaal" bedoel ik dat er iets mee aan de hand kan zijn. Ook kwaliteitskabels gaan eens stuk (de connector kan iets loszitten, draadbreuk etc). CRC fouten zijn fouten in gegevensoverdracht tussen HD en controller, en daar zit nu net die kabel tussen Wink

Citaat:

Ik zal idd eens een andere kunnen proberen.

Lijkt me de simpelste manier om te beginnen. Zorg wel voor een andere 80 pins kabel.

Citaat:

Ik heb wel deze site:
http://www.linuxnetmag.com/en/issue7/m7hdparm1.html
gelezen. Dr staat onderandere dat de kabels best storings gevoelig kunnen zijn als er bijv. in elkaar gedraait zitten(twisted) of iets dergelijks. Of als ze vlak langs een grote fan of "high-speed CD drives" heb je ook meer kans op fouten.

Die rounded kabels zijn inderdaad heel risicogevoelig. Omdat de draadjes in een kluwen zitten is er een grote kans dat het signaal van een draad via inductie het signaal in een andere draad stoort. De 80 pins flatcables zijn bedacht om dat te voorkomen door om de draad een aarde draad te zetten (de helft van de draadjes doet dus niks). Een ventilator of ander apparaat met motor heeft natuurlijk ook een magneet dus kan mogelijk storen.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: