Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

linux server opzetten

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
wimpie

BerichtGeplaatst: Ma Aug 21, 2006 1:37 am    Onderwerp: linux server opzetten Reageren met citaat

Hoi

Ik ken een beetje van linux heb unix gehad dit jaar op school en dit was met fedora. Nu zou ik eig op termijn een rootserver willen huren en deze als webserverconfigureren. Maar voorlopig wil ik dit even testen op mijn eigen pc. Hoe moeilijk is dit om in dit allemaal te installeren. En wat moet ik allemaal installeren ik neem aan apache, Php myadmin, bind voor de dns.

En houd ik mijn server veilig en is het ook mogelijk om er een ftpserver van te maken?

Ik hoop dat mijn vraag beetje duidelijk is en dat ik hier een paar antwoorden over krijg

Alvast bedankt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Ma Aug 21, 2006 9:15 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Wim,

Het opzetten van een Apache-server is niet zo moeilijk, kijk maar eens naar deze handleiding: http://www.fedora-linux.nl/wiki/index.php/LAMP-server_opzetten

Een FTP server opzetten is ook goed te doen: http://www.fedora-linux.nl/wiki/index.php/Vsftpd_opzetten

- Thijs
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
wimpie

BerichtGeplaatst: Ma Aug 21, 2006 3:28 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb deze wiki doorgenomen en zoals ik het versta is elke ftp gebruiker een linux account. Dus is het niet mogelijk om een bepaalde user alleen toegang tot een bepaald map te geven. Of is dit wel mogelijk en is er misschien nog andere software voor ftp op linux. Ja ik ben dus echt nog een beginner in linux ma zou er toch graag wat meer over willen te weten komen.

En hoe zit het met beveiliging moet ik speciale patches of dinge instellen?
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Di Aug 22, 2006 10:26 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

wimpie schreef:
Ik heb deze wiki doorgenomen en zoals ik het versta is elke ftp gebruiker een linux account. Dus is het niet mogelijk om een bepaalde user alleen toegang tot een bepaald map te geven. Of is dit wel mogelijk en is er misschien nog andere software voor ftp op linux. Ja ik ben dus echt nog een beginner in linux ma zou er toch graag wat meer over willen te weten komen.

En hoe zit het met beveiliging moet ik speciale patches of dinge instellen?
Euhm... er zijn ftp servers waarbij het mogenlijk om een MySQL database te gebruiken als authentie. Met vsftpd is dit niet mogenlijk, met Pure-ftpd en proftpd wel. Maar... ik deed dat in het begin ook, en nu dus niet meer, ik gebruik inmiddels weer vsftpd Wink

Een linux gebruiker die inlogt via de ftp-server heeft ook alleen maar toegang tot zn eigen map, precies zoals jij et zegt Rolling Eyes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
wimpie

BerichtGeplaatst: Wo Aug 23, 2006 12:51 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Maar wat ik eig in gedachten had was. IK maak bijvoorbeeld 4 gebruikers aan met elk hun mappen. Zij kunnen dan die mappen onderverdelen voor hun websites. En voor elke website nog een apparte ftp maken voor de mense zelf om hun fotos ed te uploaden. En dit is niet mogelijk denk ik met vsftpd denk. Want het lijkt mij onmogelijk om subusers te maken. Maar ik die 2 pakketten eens uittesten mss is het dan wel mogelijk.

Alvast bedankt.
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Wo Aug 23, 2006 8:10 am    Onderwerp: Reageren met citaat

wimpie schreef:
Maar wat ik eig in gedachten had was. IK maak bijvoorbeeld 4 gebruikers aan met elk hun mappen. Zij kunnen dan die mappen onderverdelen voor hun websites. En voor elke website nog een apparte ftp maken voor de mense zelf om hun fotos ed te uploaden. En dit is niet mogelijk denk ik met vsftpd denk. Want het lijkt mij onmogelijk om subusers te maken. Maar ik die 2 pakketten eens uittesten mss is het dan wel mogelijk.

Alvast bedankt.
Tja... ik weet niet of kan mogenlijk is, maar eventueel kun je ook in php een upload scriptje in elkaar zetten, waarmee die mensen de foto's uploaden. is misschien iets gebruiks vriendelijker, mist et niet om te grote bestanden gaat.
Terug naar boven
Beer

BerichtGeplaatst: Wo Aug 23, 2006 10:08 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedoel je nu dat een gebruiker een map aan maakt waarin ie weer een webpagina plaatst of bedoel je dat een gebruiker een andere gebruiker mag aanmaken?.
Terug naar boven
wimpie

BerichtGeplaatst: Wo Aug 23, 2006 1:03 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Neem nu als voorbeeld ik heb een map wimpie op de server staan en daar heb ik rechten toe. Ik zet daarin een map. boogschietclub. Dan wil ik een user aanmaken die rechten heeft op de boogschietclub map maar niet op mijn map.

En uploaden via php vind ik niet echt handig. Ik heb zo al scritpjes gemaakt. Maar voor het uploaden van meerdere fotos is dit niet echt handig vind. Daar ja alle bestande appart moet uploaden.
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Wo Aug 23, 2006 5:59 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

wimpie schreef:
Neem nu als voorbeeld ik heb een map wimpie op de server staan en daar heb ik rechten toe. Ik zet daarin een map. boogschietclub. Dan wil ik een user aanmaken die rechten heeft op de boogschietclub map maar niet op mijn map.

En uploaden via php vind ik niet echt handig. Ik heb zo al scritpjes gemaakt. Maar voor het uploaden van meerdere fotos is dit niet echt handig vind. Daar ja alle bestande appart moet uploaden.
je kunt meerdere foto's uploaden in 1 keer, kijk maar eens hoe ze dat doen op site's als http://www.picturetrail.com. Daar heb je bv 5 upload venstertjes onder elkaar staan op 1 pagina. Maar dat terzijde.

Ik denk dat wat jij wilt niet zoveel zin heeft. Jij maakt een map wimpie. Dat word dus:
Code:
/home/wimpie

En de gebruiker wimpie is de eigenaar. Daarin staat een map boogschietclub, dus dat word:
Code:
/home/wimpie/boogschietclub

De eigenaar van de map is boogschietclub. Dat zou kunnen, maar dan heeft wimpie geen rechten op deze map, ook al staatie in zijn map. In linux is er 1 user die boven alle andere users staat, dat is de root. Verder zijn alle users normaal gesproken gelijk. Je kunt, om het zomaar eens te zeggen, geen kasten structuur opbouwen zoals ze dat in India hebben. Waar bij de ene gebruiker onder de root staat, maar boven een andere gebruiker. Haha daar dacht ik aan toen ik dit zat te lezen. Link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaste

Je kunt dit op 2 manieren doen, je kunt gaan werken met groepen. Dus dat wimpie lid is van de groep boogschutter of iets in die trend.
Of gebruik maken van een ftp-server die virtual users ondersteund. In dat geval maken meerdere virtual users gebruik van 1 Linux gebruikers account. Als dat dus wimpie is, kan je als je inlogt als wimpie alle mappen van de virtual users bekijken aanpassen. Die virtual users kun je elk een aparte map toewijzen, wat jij wilt. De inloggegevens van de virtual users staan dan bijv. in een apart bestandje of in een mysql database. Kijk bijv. eens op http://www.pureftpd.org/project/pure-ftpd/doc
Deze ftp-server kun je met yum installeren (eerst andere ftpserver uninstallen). Maar met proftpd kan et ook. Ik wil je er verder ff op wijzen dat je voor het bouwen van z'on dergelijk systeem wel ff de tijd moet nemen. Niet alles gaat vanzelf.

Pure-ftpd maakt onder Fedora gebruik van een configuratie file. Eigenlijk is et een server die je opstart met een lading vlaggen. Maar onder Fedora is et gewoon een server die opstart als root met service pure-ftpd start net als proftpd of vsftpd. Alle opties staan in configuatie file net als proftpd of vsftpd.
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Wo Aug 23, 2006 6:03 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Zo ... pfff nou jij weer Laughing
Terug naar boven
wimpie

BerichtGeplaatst: Wo Aug 23, 2006 6:05 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat is net wat ik nodig heb. Echt heel fel bedankt. Ik heb morgen nog een herexamen en dan gaan we dit eens testen. Echt heel fel bedankt hiervoor.

Ik zal laten weten als het gelukt is
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Wo Aug 23, 2006 6:23 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

ok veel sucses Wink
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: