Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Livna stopt er mee?
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Nieuws
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gul Dukat

BerichtGeplaatst: Wo Aug 16, 2006 3:15 pm    Onderwerp: Livna stopt er mee? Reageren met citaat

Volgens dit bericht zou degene die de rpms voor de livna-repos er mee stoppen vanwege "illegale" handelingen:
http://livna.org/pipermail/freeworld/2006-July/000549.html
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
Beer

BerichtGeplaatst: Wo Aug 16, 2006 4:03 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat is jammer Sad
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Gul Dukat

BerichtGeplaatst: Wo Aug 16, 2006 4:50 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja dat is zeker spijtig. Heb wel vernomen dat de maker van die rpms op zoek is naar iemand anders, die zijn rol over wil nemen. Wel beetje raar, aangezien er mee stopt omdat het "illegaal" zou zijn.
Terug naar boven
Menno

BerichtGeplaatst: Wo Aug 16, 2006 7:39 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Lees hiervoor maar eens:
http://www.kroah.com/log/linux/ols_2006_keynote.html

Closed source kernel modules zijn in tegenspraak met de GPL, vandaar illegaal.
Terug naar boven
Gul Dukat

BerichtGeplaatst: Wo Aug 16, 2006 8:05 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Menno schreef:
Lees hiervoor maar eens:
http://www.kroah.com/log/linux/ols_2006_keynote.html

Closed source kernel modules zijn in tegenspraak met de GPL, vandaar illegaal.

Dit had ik al begrepen. Maar de modules uit de Livna-repo zijn erg gemakkelijk. Het alternatief, om de drivers van de nVidia-site zelf te installeeren, is mij tot op heden nog niet gelukt.
Terug naar boven
Menno

BerichtGeplaatst: Wo Aug 16, 2006 9:14 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Maar kan me goed begrijpen als je echt illegaal bezig bent om dan te stoppen.

Je gaat tegenwoordig ook niet meer voor je plezier een site opzetten met links naar software, muziek, films etc.
Terug naar boven
Gul Dukat

BerichtGeplaatst: Do Aug 17, 2006 10:56 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Menno schreef:
Maar kan me goed begrijpen als je echt illegaal bezig bent om dan te stoppen.

Je gaat tegenwoordig ook niet meer voor je plezier een site opzetten met links naar software, muziek, films etc.

Nee, ik ben het volledig met je eens wat dat betreft. Maar ik vind het wel raar dat bv. het maken van de ATi en nVidia-modules tegen de illigaliteit aan zou leunen. Dit is toch iets heel anders als een site opzetten met links naar software, muziek, etc. Ik kan de drivers toch ook van de betreffende fabrikant downloaden, zonder registratie? In mijn ogen werd alleen het installatie-proces van die drivers aangepast voor Fedora. Is dat dan illegaal?
Terug naar boven
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Do Aug 17, 2006 11:31 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Oei, toen ik de topictitel las, schrok ik wel een beetje! Gelukkig stopt Livna er niet mee, alleen met het onderhouden van de kernel-modules.

Jammer, daarmee gaat een stukje gebruikersgemakt verloren. Ik vraag me af of Ubuntu het onderhouden van de repository met gesloten software nog lang kan volhouden. Novell is enige tijd geleden ook gestopt met het meeleveren van alle gesloten kernel-modules.

De gevolgen kunnen zijn:
1. Minder mensen zullen overstappen op Linux, wat ervoor zorgt dat de monopoliepositie van Microsoft in stand gehouden wordt, met alle gevolgen van dien,
2. Steeds meer fabrikanten gaan de specificatie's van hun hardware vrijgeven, of zelfs de broncode's van drivers worden onder de GPL vrijgegeven.

Ik hoop op het 2e, maar ik verwacht het 1e...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
Gul Dukat

BerichtGeplaatst: Do Aug 17, 2006 11:45 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Thijs schreef:
Oei, toen ik de topictitel las, schrok ik wel een beetje! Gelukkig stopt Livna er niet mee, alleen met het onderhouden van de kernel-modules.

Ja, klopt dit las ik later ook.
Citaat:

Jammer, daarmee gaat een stukje gebruikersgemakt verloren. Ik vraag me af of <acronym>ubuntu</acronym> het onderhouden van de <a>repository</a> met gesloten software nog lang kan volhouden. Novell is enige tijd geleden ook gestopt met het meeleveren van alle gesloten kernel-modules.

Mandriva heeft ook iets dergelijks, de PLF-sources. Hierin zitten ook kernel-modules voor de nVidia en ATi-drivers. Ben ook erg benieuwd of die deze wel zullen blijven continueren.
Citaat:

De gevolgen kunnen zijn:
1. Minder mensen zullen overstappen op Linux, wat ervoor zorgt dat de monopoliepositie van Microsoft in stand gehouden wordt, met alle gevolgen van dien,
2. Steeds meer fabrikanten gaan de specificatie's van hun hardware vrijgeven, of zelfs de broncode's van drivers worden onder de GPL vrijgegeven.

Ik hoop op het 2e, maar ik verwacht het 1e...

Ik ben bang dat ook voor de 1e optie zal worden gekozen, helaas.
Terug naar boven
Gul Dukat

BerichtGeplaatst: Do Aug 17, 2006 3:49 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zag overigens net dat de kernel modules voor zowel de ATi als de nVidia-kaarten weer online staan voor kernel 2.6.17-1.2174. En wel in de Livna-repo. Confused
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Do Aug 17, 2006 4:25 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Gul Dukat schreef:

Nee, ik ben het volledig met je eens wat dat betreft. Maar ik vind het wel raar dat bv. het maken van de ATi en nVidia-modules tegen de illigaliteit aan zou leunen. Dit is toch iets heel anders als een site opzetten met links naar software, muziek, etc. Ik kan de drivers toch ook van de betreffende fabrikant downloaden, zonder registratie? In mijn ogen werd alleen het installatie-proces van die drivers aangepast voor Fedora. Is dat dan illegaal?

Het gaat er niet om dat het illegale software zou zijn (als in "piraterij") ATI en nvidia verdienen niets aan die drivers (ze verkopen hooguit een paar extra kaarten), maar de Linux kernel is beschikbaar onder de GPL licentie wat de volgende situatie oplevert:
Als je GPL code combineert met andere code mag het resultaat alleen onder GPL verspreid worden. Laat de licentie van het andere stuk code dat niet toe, mag de code niet verspreid worden.

Als je de nvidia driver zelf download en in je kernel prikt mag dat dus volgens de GPL. Er is nl geen sprake van verspreiding. Wat Livna nu dus doet is het gecombineerde werk van kernel code + GPL code beschikbaar stellen, en in principe kunnen kernel ontwikkelaars daar dus bezwaar tegen maken omdat niet aan de GPL voorwaarden voldaan wordt. Livna is dus duidelijk fout, maar wordt gedoogd omdat ze niemand rechtstreeks benadelen.

Daarnaast bevatten de binaire drivers van ATI/nvidia code uit de Linux kernel. Meestal gaat het om triviale zaken die nodig zijn om met de kernel te kunnen praten, maar er zijn kernel ontwikkelaars die daar een duidelijk andere mening over hebben.

In ieder geval zou het niet meer (makkelijk) verkrijgbaar zijn van gesloten drivers misschien meer mensen kunnen pushen om de open drivers te verbeteren.
Terug naar boven
Gul Dukat

BerichtGeplaatst: Do Aug 17, 2006 5:04 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ah. Bedankt voor de aanvullende info, Klaasjan.
Terug naar boven
Sjengstah

BerichtGeplaatst: Vr Aug 18, 2006 1:41 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Gul Dukat schreef:
Ik zag overigens net dat de kernel modules voor zowel de ATi als de nVidia-kaarten weer online staan voor kernel 2.6.17-1.2174. En wel in de Livna-repo. Confused

als dit geval is ga ik fedora weer installeren, kan mij iemand een link geven naar hoe ik die kernels kernels moet installeren
Terug naar boven
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Vr Aug 18, 2006 3:57 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Sjengstah schreef:

als dit geval is ga ik fedora weer installeren, kan mij iemand een link geven naar hoe ik die kernels kernels moet installeren

Als het klopt dat de nvidia en ati-drivers weer beschikbaar zijn, kan je gewoon de methode op www.fedorafaq.org volgen om de drivers te installeren.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
Sjengstah

BerichtGeplaatst: Vr Aug 18, 2006 5:39 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Thijs schreef:
Sjengstah schreef:

Als het klopt dat de nvidia en ati-drivers weer beschikbaar zijn, kan je gewoon de methode op www.fedorafaq.org volgen om de drivers te installeren.

deze url doet het bij mij niet :S
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: