Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

athlon 64 3000+
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mark_v_p

BerichtGeplaatst: Vr Aug 11, 2006 12:41 pm    Onderwerp: athlon 64 3000+ Reageren met citaat

hoi ,

even een vraagje,
kmoet voor nen maat linux installeren en die heeft nen amd athlon64 3000+ processor en een nvidea GeForce xfx 5500 videokaart. Welnu welke drivers moet ik hiervoor downloaden van de nvidea site ?
kan kiezen tussen linux IA64 en linux AMD64/EM64T

mvg
Mark
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken MSN Messenger
Menno

BerichtGeplaatst: Vr Aug 11, 2006 12:44 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

IA64 = Intel 64 bits CPU
AMD64 = AMD 64 bits CPU

Je moet dus de AMD64 hebben.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Gul Dukat

BerichtGeplaatst: Vr Aug 11, 2006 12:47 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Hangt er vanaf welke versie van het besturingssysteem je hebt geinstalleerd. Heb je een 64bit besturingssysteem geinstalleerd? Dan dien je, met een AMD athlon64 3000+ processor, te kiezen voor inux AMD64/EM64T.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
mark_v_p

BerichtGeplaatst: Vr Aug 11, 2006 12:59 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

heb net fc5 x86_64 gedownload via deze site

is er veel verschil tussen die versies ?
qua installeren en werking ?

Mark
Terug naar boven
Menno

BerichtGeplaatst: Vr Aug 11, 2006 1:17 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Je merkt er qua grafisch geheel niks van. Alleen zal je systeem sneller of beter moeten werken, aangezien het speciaal vooer je CPU is geschreven.
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Vr Aug 11, 2006 2:50 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Menno schreef:
IA64 = Intel 64 bits CPU
AMD64 = AMD 64 bits CPU

Je moet dus de AMD64 hebben.

Bijna goed Wink

IA64 = Intel Itanium 64 bits CPU. Deze worden alleen in high-end servers/workstations gebruikt en zie je eigenlijk nooit op de consumentenmarkt.

AMD64/EMT64 = AMD Opteron/Athlon64 of Intel P4/Xeon met 64 bits ondersteuning.

Overigens kan je op AMD64 machines ook prima een 32-bits FC5 installeren. Als je minder dan 4Gb geheugen hebt maakt het eigenlijk weinig uit. Drivers moeten qua architectuur in ieder geval "matchen" met de OS smaak die je geinstalleerd hebt.
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Vr Aug 11, 2006 2:53 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Menno schreef:
Je merkt er qua grafisch geheel niks van. Alleen zal je systeem sneller of beter moeten werken, aangezien het speciaal vooer je CPU is geschreven.

Het grootste voordeel is dat de 4Gb geheugen barriere opgeheven is, wat in de nabije toekomst dus wel winst oplevert omdat er minder "hacks" nodig zijn om meer geheugen te benaderen.
Voor sommige taken is de AMD64 een paar procent sneller als je er 64-bits code doorheen jaagt, maar het geeft geen enorme versnelling.
Terug naar boven
Gul Dukat

BerichtGeplaatst: Vr Aug 11, 2006 3:12 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Daarbij komt dat de keuze uit software onder 32bits besturingssystemen op dit moment nog groter is dan onder 64bits besturingssystemen. Daarbij loop je ook tegen problemen aan dingen zoalss Java, Flash of win32-codecs. Hiervoor dien je vaak de 32bits variant te installeren. Voor Flash is bv. nog geen 64bits variant , maar wel een alternatief, Gnash. Wat het overigens nog lang niet haalt bij Flash. Kortom, ik zou gewoon de 32bits versie van FC5 installeren. Ik heb hetzelfde gedaan op 3 van mijn systemen, die ook 64bits zijn. De prestatie-verschillen merk je nagenoeg, tot helemaal niet. Ik heb alledrie de systemen in eerste instantie de 64bit-versie gehad, maar was blij dat ik weer terug ben gegaan naar de 32bit versie.
Terug naar boven
Menno

BerichtGeplaatst: Vr Aug 11, 2006 4:10 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Gul Dukat schreef:
Daarbij komt dat de keuze uit software onder 32bits besturingssystemen op dit moment nog groter is dan onder 64bits besturingssystemen. Daarbij loop je ook tegen problemen aan dingen zoalss Java, Flash of win32-codecs. Hiervoor dien je vaak de 32bits variant te installeren. Voor Flash is bv. nog geen 64bits variant , maar wel een alternatief, Gnash. Wat het overigens nog lang niet haalt bij Flash. Kortom, ik zou gewoon de 32bits versie van FC5 installeren. Ik heb hetzelfde gedaan op 3 van mijn systemen, die ook 64bits zijn. De prestatie-verschillen merk je nagenoeg, tot helemaal niet. Ik heb alledrie de systemen in eerste instantie de 64bit-versie gehad, maar was blij dat ik weer terug ben gegaan naar de 32bit versie.

Oftewel 64 bits systemen zijn nog zinloos icm FC?
Terug naar boven
Gul Dukat

BerichtGeplaatst: Vr Aug 11, 2006 5:15 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Menno schreef:
Oftewel 64 bits systemen zijn nog zinloos icm FC?

Nee, absoluut niet. Alleen kun je nog niet alles gebruiken/installeren, wat je met op een 32 bits-systeem wel kunt. Mijn persoonlijk mening is, dat het nog eventjes wat tijd nodig hebt. Of heb je zlef een andere mening? Dan ben ik daar zeer benieuwd naar. Smile
Terug naar boven
Menno

BerichtGeplaatst: Vr Aug 11, 2006 7:09 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Heb daar geen mening over, aangezien ik geen 64 bits systeem heb,
Maar als ik dergelijke reacties lees, denk ik wel, waarom zou je een 64 bits systeem kopen.
Want qua snelheid schiet je er dus weinig mee op.
Terug naar boven
Gul Dukat

BerichtGeplaatst: Vr Aug 11, 2006 7:36 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Menno schreef:
Heb daar geen mening over, aangezien ik geen 64 bits systeem heb,
Maar als ik dergelijke reacties lees, denk ik wel, waarom zou je een 64 bits systeem kopen.
Want qua snelheid schiet je er dus weinig mee op.

In mijn geval ging het er gewoon om, om ook een 64bit bestruringssysteem te installeren, aangezien ik er vanuit ging dat dat zijn voordelen zou hebben. Maar om je de waarheid, te zeggen, heb ik verschillende 64bit besturingssystemen uitgeprobeerd, maar vond ze allemaal qua aanbod van software nogal tegenvallen. Daarbij kwam ook nog een dat er voor de 64bit OSjes geen 64bit-versie was van bv. Java, Flash en win32-codecs. Dingen die voor mij wel van belang zijn. Nu weet ik wel, dat je deze 32bit applicaties ook kunt laten werken onder een 64bit-OS, maar volgens mij haal je pas het maximale uit een 64bit OS, als alle software ook voor 64bit OS is aangepast. Correct me if I'm wrong. Embarassed Ik heb dan ook op deze 64bit-systemen, een 32bit-OS geinstalleerd met de hoop dat alle software die momenteel beschikbaar is voor 32bit-OSsen, in de toekomst ook beschikbaar komt voor de 64bit-OSsen.
Als ik er echter naast zit, dan hoor ik het graag. Maar dit is mijn ervaring tot nu toe.
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Za Aug 12, 2006 8:13 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Gul Dukat schreef:
Nu weet ik wel, dat je deze 32bit applicaties ook kunt laten werken onder een 64bit-OS, maar volgens mij haal je pas het maximale uit een 64bit OS, als alle software ook voor 64bit OS is aangepast. Correct me if I'm wrong.

Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat het "maximale" voor jou betekent. AMD64 CPU's zijn 10-20% sneller als ze 64 bits code draaien, maar met de huidige generatie CPU's merk je dat verschil echt niet op de desktop. Voor fps-tellers: er is een UT2004 build voor AMD64 (windows en linux).
Het grote voordeel van 64 bits komt de komende jaren pas in zicht: de 32 bits CPU's kunnen in principe maar 4Gb adresseren. Met wat trucs is dat nog wel een paar Gb op te rekken, maar dat gaat ten koste van de performance. Op het moment dat je processen wil draaien die met zulke hoeveelheden geheugen gaan werken (in de toekomst: HD video editing, foto editing van je 80Mpixel camera, next-next-gen games) heb je echt een 64 bits systeem nodig en gaat al het test en porting werk wat nu gedaan is zich terugverdienen.
Overigens is het nu ook al prettig dat bepaalde geheugen-hongerige applicaties op 64 bits architectuur beter kunnen lopen. Zo heeft bv. de Java runtime een effectieve limiet van maximaal 1.5Gb geheugen gebruik op 32 bits systemen (en ja, sommige applicaties komen daar dicht in de buurt).
Terug naar boven
Gul Dukat

BerichtGeplaatst: Za Aug 12, 2006 2:04 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

klaasjan schreef:
Overigens is het nu ook al prettig dat bepaalde geheugen-hongerige applicaties op 64 bits architectuur beter kunnen lopen. Zo heeft bv. de Java runtime een effectieve limiet van maximaal 1.5Gb geheugen gebruik op 32 bits systemen (en ja, sommige applicaties komen daar dicht in de buurt).

Ook al draai je dan een 32bit OS?
Terug naar boven
mark_v_p

BerichtGeplaatst: Zo Aug 13, 2006 1:45 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

hoi,

ik heb een nieuw moederbord en een processor gekocht msi MB en een amd athlon 64 3800+ proc.
ga ik hier niet veel mee vooruit zijn dan ? ga toch serieuze snelheid meer hebben tegenover mijn huidige amd athlon 2500+ ??

Mark
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

Ga naar: