Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Waaraan heeft Ubuntu de sterke opkomst te danken ?
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Fedora discussie's
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Zo Apr 10, 2005 6:37 pm    Onderwerp: Waaraan heeft Ubuntu de sterke opkomst te danken ? Reageren met citaat

In een paar maanden staat Ubuntu op distrowatch op nummer 1 ! Hoe kan dat? Het lijkt zo langzamerhand de meest gebruikte distributie te zijn. Zou het komen door de promotie-technieken van Ubuntu / Canonical (CD's versturen), of heeft het een andere oorzaak ?

En wat kunnen wij doen aan marketing voor Fedora?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
Worado

BerichtGeplaatst: Zo Apr 10, 2005 10:15 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik denk dat het vooral PR is. Ubuntu is bij versie 5 gekomen, en nu pas weten zoveel mensen dat deze distro bestaat.
Bij die PR hoort dus ook het versturen van gratis CD's. Daarnaast het feit dat hij het apt systeem gebruikt, welke schijnbaar erg gemakkelijk is, hoewel het ongeveer hetzelfde is als yum.

Ik zou niet weten wat we moeten doen om Fedora te helpen, maar waarschijnlijk dat gratis CD's ook wel kunnen helpen. Als er mensen zijn die CD's willen branden en versturen... Misschien moeten we om donaties vragen zodat dit bekostigd kan worden.
Misschien kunnen we op druk bezochte sites waar je content aan kan toevoegen artikelen om Fedora te promoten posten. Bijvoorbeeld op FOK! een column over vrije software, waarin Fedora centraal staat.

Verder heb ik ergens gelezen dat je mensen die weinig weten van computers en software het beste kunt overhalen bepaalde software te gebruiken. Je zorgt ervoor dat ze Fedora gebruiken en ze zullen vanzelf aan andere mensen vertellen over dat ze gratis "Fedora programma's" hebben. Die mensen zouden het dus uiteindelijk ook weer kunnen proberen, maar zullen het iig kennen.

Ik weet niet of deze post nuttig was Razz
Maar iig, zo denk ik erover.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Ma Apr 11, 2005 1:03 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

De versienummering bij Ubuntu werkt iets anders Smile De eerste versie was 4.10. De 4 staat voor het jaar, 200_4_, en de 10 staat voor de maand. De tiende maand is oktober. Ubuntu 4.10 is dus uitgekomen in Oktober 2004. De nieuwe Ubuntu, 5.04, is uitgekomen in April 2005. Dus die nummers betekenen niet zoveel.

Apt heeft idd een goede naam, maar tegenwoordig merk ik niet zo veel verschil meer met Yum. Yum was een stuk trager, maar het is in FC3 een stuk sneller geworden.

Positieve artikelen schrijven: Goede zaak Smile Volgens mij is dit ook de reden dat Fedora niet bovenaanstaat op distrowatch, er staan bijna nooit artikelen over Fedora op distrowatch (nu net weer eentje..).

Gratis cd's verspreiden zou wel cool zijn Very Happy Maar dan moet het wel op 1 schijfje (cd of dvd) passen, 4 cd's opsturen lijkt me niet goedkoop Wink.

Nu ik er over denk, een veelgebruikte reden om Ubuntu te gebruiken is de grote Ubuntu-community, maar dat hebben wij toch ook ! Fedora.redhat.com moet dynamischer, om wat meer van die community te laten zien, denk ik.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
carlo
Gast

BerichtGeplaatst: Ma Apr 11, 2005 5:28 pm    Onderwerp: Fedora Reageren met citaat

Heeft het ook niet temaken met de softwarehandel? Bv.: hier in Leuven (Belgie) is nergens een fedora pakket aan te kopen. Raar, want als je Suse of Ubuntu vraagt is er blijkbaar geen probleem.
Carlo
Terug naar boven
Worado

BerichtGeplaatst: Ma Apr 11, 2005 5:30 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Thijs schreef:
De versienummering bij Ubuntu werkt iets anders Smile De eerste versie was 4.10. De 4 staat voor het jaar, 200_4_, en de 10 staat voor de maand. De tiende maand is oktober. Ubuntu 4.10 is dus uitgekomen in Oktober 2004. De nieuwe Ubuntu, 5.04, is uitgekomen in April 2005. Dus die nummers betekenen niet zoveel.

Marketing dus Wink Razz (en dat wist ik niet Embarassed )

Thijs schreef:
Apt heeft idd een goede naam, maar tegenwoordig merk ik niet zo veel verschil meer met Yum. Yum was een stuk trager, maar het is in FC3 een stuk sneller geworden.

Het laden van de repo's duurt alleen erg lang, maar voor derest valt het mee. Maar het is duidelijk dat er veel reclame voor Ubuntu wordt gemaakt met het zeggen van dat het op Debian is gebaseert en dat het APT, etc. gebruikt.

Thijs schreef:
Positieve artikelen schrijven: Goede zaak Smile Volgens mij is dit ook de reden dat Fedora niet bovenaanstaat op distrowatch, er staan bijna nooit artikelen over Fedora op distrowatch (nu net weer eentje..).

Ik ben wel bereid een review te schrijven over Fedora Core 4 Test 1, misschien dat mensen op deze manier een indruk krijgen van dit OS. Het zou overigens ook fijn zijn als er meer mensen aparte onderdelen zullen reviewen. Op die manier gaat het natuurlijk sneller, en lezen we verschillende dingen van verschillende standpunten.
Later dan ff op Tweakers.net posten, en huppakee, weer wat reclame voor Fedora-linux.nl Razz

Thijs schreef:
Gratis cd's verspreiden zou wel cool zijn Very Happy Maar dan moet het wel op 1 schijfje (cd of dvd) passen, 4 cd's opsturen lijkt me niet goedkoop Wink.

Een DVD-tje kost tegenwoordig vrij weinig meer. En Fedora past op één DVD. De vraag is natuurlijk: Wie heeft er tegenwoordig nou geen DVD-ROM?
Ik ben even gaan rekenen en DVD'tjes van het merk DataWrite, welke uit de fabrieken van Mitsubishi komen, kosten in spindels van 50 stuks 16 euro. Dit is op cdrwinkel.com. Je moet minimaal 30 euro bestellen, dus stel 16*2=32. 32/100=0.32 Euro per schijfje. Hoeveel de verzendkosten zijn, weet ik niet, maar dat zal denk ik niet veel uitmaken.

Thijs schreef:
Nu ik er over denk, een veelgebruikte reden om Ubuntu te gebruiken is de grote Ubuntu-community, maar dat hebben wij toch ook ! Fedora.redhat.com moet dynamischer, om wat meer van die community te laten zien, denk ik.

Daar heb je ook gelijk in. Vaak wordt de site maandenlang niet up-gedated. Het lijkt dan alsof het project stilstaat.

Een van de redenen van mij om bij Fedora te blijven is de "Unified Desktop". Ze hebben een prachtige (en in feite unieke) Bluecurve thema met pictogrammen. In vergelijking met Mandriva's Galaxy+Crystal ziet het er veel rustiger uit, en in vergelijking met Ubuntu ziet het er moderner uit.
Verder zijn veel software packages in RPM formaat voor Fedora direct te downloaden, er zijn weinig distributies die dit hebben. (Mandriva, SuSE en Fedora kan ik nu bedenken)
Terug naar boven
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Ma Apr 11, 2005 5:53 pm    Onderwerp: Re: Fedora Reageren met citaat

carlo schreef:
Heeft het ook niet temaken met de softwarehandel? Bv.: hier in Leuven (Belgie) is nergens een fedora pakket aan te kopen. Raar, want als je Suse of Ubuntu vraagt is er blijkbaar geen probleem.
Carlo

Fedora wordt niet verkocht in kant-en-klare pakketten, je kunt het alleen (legaal) gebrand kopen. De mensen van het Fedora Project vinden het zinloos om een 'boxed'-version aan te bieden, omdat er 2 tot 3 keer per jaar een nieuwe versie verschijnt. SuSE is commercieel, en gericht op winst maken (op zich een goede zaak), vandaar dat de pakketten in de winkel liggen.

Citaat:

Het laden van de repo's duurt alleen erg lang, maar voor derest valt het mee.

Hopelijk worden er weer snelheidsverbeteringen doorgevoerd bij de volgende (test-?)release.

Goed idee, samen een grote review maken! Kunnen we binnenkort eens beter uitwerken. Het reviewen van een testrelease lijkt me niet zo succesvol, het is niet voor niets een 'test'-versie Wink ps. Volgens de release schedule van fedora.redhat.com komt Fedora Core 4 Test 2 vandaag nog uit.

Citaat:
Je moet minimaal 30 euro bestellen, dus stel 16*2=32. 32/100=0.32 Euro per schijfje. Hoeveel de verzendkosten zijn, weet ik niet, maar dat zal denk ik niet veel uitmaken.

Dat is dus E0.32 per dvd. Daarbijop komen dan nog kosten voor de verzending
Gewicht van een cd is ~20 gram, een (papieren)hoesje denk ik ook zoiets, dus je hebt een postzegel nodig van E0.78.

Prijs dvd: E0.32
Verpakking dvd: ~E0.25
Verzendkosten: E0.78
Dan zit je dus al op de E1.35 _per cd_.
Terug naar boven
Worado

BerichtGeplaatst: Ma Apr 11, 2005 6:27 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Thijs schreef:
Dat is dus E0.32 per dvd. Daarbijop komen dan nog kosten voor de verzending
Gewicht van een cd is ~20 gram, een (papieren)hoesje denk ik ook zoiets, dus je hebt een postzegel nodig van E0.78.

Prijs dvd: E0.32
Verpakking dvd: ~E0.25
Verzendkosten: E0.78
Dan zit je dus al op de E1.35 _per cd_.

Misschien dat na de eventuele review mensen graag het besturingssysteem zelf willen uitproberen, maar niet willen downloaden. In dat geval denk ik niet dat mensen er een probleem mee hebben om voor minder dan €2 direct aan de slag te gaan.
Terug naar boven
pam

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2005 1:59 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ubuntu zou inderdaad nooit zo populair zijn geweest zonder al dat marketing geweld(en de debian l33t factor Wink).
Maar...ik denk ook dat fedora zichzelf vrij effectief de strot omdraait,door een behoorlijk buggy distro te leveren!
Het is met core 3 al een behoorlijke opgave om niet tegen een van de vele bugs in anaconda aan te lopen,en na de installatie moet je eerst een heleboel updates halen,voordat je er goed mee kunt werken.
Ik denk dat fedora daardoor toch steeds minder newbie vriendelijk wordt.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Worado

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2005 3:09 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

pam schreef:
Ubuntu zou inderdaad nooit zo populair zijn geweest zonder al dat marketing geweld(en de debian l33t factor Wink).

idd
pam schreef:
Maar...ik denk ook dat fedora zichzelf vrij effectief de strot omdraait,door een behoorlijk buggy distro te leveren!
Het is met core 3 al een behoorlijke opgave om niet tegen een van de vele bugs in anaconda aan te lopen,en na de installatie moet je eerst een heleboel updates halen,voordat je er goed mee kunt werken.
Ik denk dat fedora daardoor toch steeds minder newbie vriendelijk wordt.

Ik heb eigenlijk helemaal niks gemerkt van vele bugs... Updaten is een keus die je zelf maakt. Het enige wat je eventueel hoeft up te daten zijn de onderdelen die je werkelijk gebruikt. En bugs in anaconda heb ik ook niet kunnen vinden... Misschien dat ie niet automatisch wil partitioneren soms, maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik ook NTFS gebruik.

Misschien één punt waar Fedora zich op mag verbeteren: de hoeveelheid software, welke je niet kiest, die wel wordt mee geïnstalleerd. Zo wordt er een enorme hoeveelheid aan "onzin" geïnstalleerd, terwijl je deze niet gebruikt. Zo wordt bijvoorbeeld Mozilla Suite meegekopieerd naar de harde schijf, maar kan je nergens uit opmaken dat het ook werkelijk op je PC staat.
Terug naar boven
pam

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2005 5:44 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb bij core 2 ook nooit last gehad met bugs,maar er waren toch een aantal vrij grote waar veel mensen problemen mee hadden (bijv. fc2+winxp dualboot(niet fedora specifiek,maar toch...),3com met kudzu probleem,asus p4p800 moederborden).
En met core 3 ben ik zelf wel in aanraking gekomen met een aantal anaconda bugs.
Dan heb ik het over 3 verschillende bugs op 2 pc's(als ik een newbie was geweest,had ik het waarschijnlijk opgegeven).
Na de installatie had ik nog wat problemen,die na het halen van updates verdwenen,en daarna werkte core 3 dan ook wel goed,maar je kunt je misschien wel voorstellen dat dat geen goede reclame voor fedora is.
Dit kan voor veel beginners een reden zijn om over te stappen naar een distro die minder problemen geeft (ubuntu Wink),of terug te gaan naar windows en zeggen dat linux zuigt...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Worado

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2005 6:00 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Maar om een aantal genoemde punten samen te vatten:

-Marketing
-Debian-based
-Gratis CD's
-Minder bugs
Terug naar boven
woutje
Gast

BerichtGeplaatst: Do Apr 14, 2005 6:08 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

ik heb de proef op de som genomen op school en 50 dvd-tjes op het secretariaat afgegeven en een reclame gemaakt. er zijn er in 4 dagen al 27 weg. als dat geen succes is en ik kan het aanraden. de informatica leerkracht gaat het ook promoten en dvd's kopiëren als er nog vraag naar gaat zijn als de 50 eerste weg zijn.
Terug naar boven
Worado

BerichtGeplaatst: Za Apr 16, 2005 9:39 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

woutje schreef:
ik heb de proef op de som genomen op school en 50 dvd-tjes op het secretariaat afgegeven en een reclame gemaakt. er zijn er in 4 dagen al 27 weg. als dat geen succes is en ik kan het aanraden. de informatica leerkracht gaat het ook promoten en dvd's kopiëren als er nog vraag naar gaat zijn als de 50 eerste weg zijn.

Gaat het hier over Fedora Core of over Ubuntu?
Terug naar boven
Johannes

BerichtGeplaatst: Wo Aug 03, 2005 9:44 pm    Onderwerp: Opkomst Ubuntu Reageren met citaat

Volgens mij heeft Ubuntu die opkomst te danken aan de positieve reviews overal. Distrowatch ziet zelf Ubuntu als een van de besten, dus veel mensen volgen dat na. Overigens zijn de cijfers van distrowatch alleen de downloads bij hun he, er zijn genoeg andere downloadsites en firma's die Linux voor weinig voor je op een CD'tje zetten. Distrowatch kan wel interessant zijn, maar ze hebben dus geen cijfers over de hele markt.
Terug naar boven
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Vr Aug 05, 2005 9:35 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Worado schreef:
woutje schreef:

Gaat het hier over Fedora Core of over Ubuntu?

Whoeps Embarassed
Ik heb perongeluk het antwoord van woutje verwijderd, omdat ik het een nutteloos bericht vond. Maar na bovenstaand bericht gelezen te hebben kreeg ik er spijt van. Woutje: Excuses! Zelfs ik maak fouten Wink

Het antwoord van Woutje op de vraag van Worado was Fedora Core 3.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Fedora discussie's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: