Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Statisch ip adres

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sveens

BerichtGeplaatst: Ma Apr 24, 2006 8:30 am    Onderwerp: Statisch ip adres Reageren met citaat

Hoi,

Ik heb een fedora core 4 samba server gemaakt. Deze is aangesloten op een multi pc modem (adsl).
Mijn XP pc's zijn ook op dit modem aangesloten. Ik gebruik de samba server voornamelijk als backup voor mijn images van de xp machines. Als beheerder heb ik de boel zo geconfigureerd dat ik de enige ben die er op kan, tenzij je userid en password weet natuurlijk. Via bijvZ: \\10.0.0.150\backupRSE path kom ik met XP binnen op de server. Alleen wil dit dynamische IP adres nogal eens veranderen. Hoe kan ik hem statisch maken?, want ellke keer moet ik mijn netwerkverbinding veranderen. De letter Z: gebruik ik voor mijn Saba server. Het ip dres verandert steeds, dat wil ik niet

Groeten,

Stef
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dr Nick^
Gast

BerichtGeplaatst: Ma Apr 24, 2006 9:35 am    Onderwerp: Reageren met citaat

je kan het overwegen om een noip client aan te maken,
aangezien als je een statish ip adress maakt,
dat je waarschijnlijk geen internet hebt op je router die dhcp ondersteunt..
www.noip.com
dan kun je hem benaderen met de gekozen naam die je hebt.

Nick
Terug naar boven
sveens

BerichtGeplaatst: Ma Apr 24, 2006 1:24 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Dr Nick,

Ik gebruik hem alleen als Samba server. Ik ga er niet het internet mee op. Dan kan ik toch kiezen voor een vast IPadres. Ik weet alleen niet hoe je dat doet.

Stef
Terug naar boven
kanarip

BerichtGeplaatst: Ma Apr 24, 2006 3:04 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Code:

[root@pinky ~]# cat /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0
DEVICE=eth0
ONBOOT=yes
BOOTPROTO=static
IPADDR=10.0.0.150
NETMASK=255.255.255.0
GATEWAY=10.0.0.138

Zoiets?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken Yahoo Messenger MSN Messenger
djfoxy

BerichtGeplaatst: Ma Apr 24, 2006 7:03 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat zou het inderdaad moeten doen.
Je kan ook op je modem de DHCP server uitzetten en je gehele netwerk statisch maken.
Zo heb ik mijn netwerk thuis.
Alle pc's hangen met een vast ip adres aan de modem / switch.
Je hoeft alleen maar de juiste ipadressen van de modem aan te geven, ligt eraan welke modem je hebt.
Terug naar boven
Beer

BerichtGeplaatst: Di Apr 25, 2006 10:00 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Gewoon ip geven binnen het netwerkmasker, en buiten de dhcp-pool. klaar. Weet niet wat de dhcp-pool is, maar als deze bv zou zijn van 10.0.0.100 tot 10.0.0.200 dan zou je kunnen denken aan 10.0.0.50. Een ander netwerk-segment bv 10.0.1.x wil op de meeste routers niet, omdat het netwerk masker niet van 255.255.255.0 af te krijgen is. Of je server dan niet te benaderen is hangt dan weer af van hoe intelligent je router is. Slimste wat je nu kunt doen is gewoon in je router kijken wat je dhcp-server aan het uit delen is, en daarna op de manier van kanarip je server op een statisch ip zetten.
Terug naar boven
kanarip

BerichtGeplaatst: Di Apr 25, 2006 2:24 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

sveens suggereert een Speedtouch router te hebben, door in de range 10.0.0.0/24 te zitten, en DHCP adressen zoals \\10.0.0.150\backupRSE.

Het IP van een Speedtouch router is standaard meestal 10.0.0.138. Dit is dus ook je gateway. De netmask is 255.255.255.0 (oftewel /24).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken Yahoo Messenger MSN Messenger
sveens

BerichtGeplaatst: Di Apr 25, 2006 3:40 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Allen bedankt,

Ik begrijp niet alles maar ik kom er wel uit. Mocht dat niet zo zijn dan merken jullie dat wel.

Ik heb inderdaad een speedtouch muliti modem.. Ik ga t.z.t. jullie berichten bestuderen en het een en ander uitproberen.

Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy

gr,

Stef
Terug naar boven
sveens

BerichtGeplaatst: Di Apr 25, 2006 6:30 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Kanarip,

Ik heb de onderstaande code geschreven en het werkt.

# DEVICE=eth0
# BOOTPROTO=dhcp
# HWADDR=00:02:A5:32:EF:E3
# ONBOOT=yes
# TYPE=Ethernet

DEVICE=eth0
BOOTPROTO=static
HWADDR=00:02:A5:32:EF:E3
ONBOOT=yes
TYPE=Ethernet
IPADDR=10.0.0.150
NETMASK=255.255.255.0
GATEWAY=10.0.0.138

En klopt het dat ik ook nog steeds het internet op kan omdat mijn ipadres eigenlijk een intern adres is in mijn netwerk?

Alle bedankt Very Happy Very Happy Very Happy
Terug naar boven
kanarip

BerichtGeplaatst: Wo Apr 26, 2006 9:19 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Het klopt dat je nog steeds het internet op kunt, je doet op dit moment niets anders dan de IP configuratie die je toegewezen zou krijgen van je DHCP server (Speedtouch router), statisch configureren.
Terug naar boven
boukej

BerichtGeplaatst: Do Apr 27, 2006 3:04 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

sveens schreef:
En klopt het dat ik ook nog steeds het internet op kan omdat mijn ipadres eigenlijk een intern adres is in mijn netwerk?

Jou PC zit aangesloten op de SpeedTouch. Je SpeedTouch heeft 10.0.0.138 als ip-adres (LAN).

Dit ip-adres gebruik je op jou PC's als default gateway. Hiermee krijg je toegang tot een ander netwerk. In dit geval het internet.

PC (10.0.0.150) - [ LAN (10.0.0.138) | NAT | WAN x.x.x.x ] - INTERNET

Wanneer je de netwerk-configuratie handmatig ingeeft (statisch), kun je de default-gateway leeglaten wanneer je NIET het internet op wilt met de bewuste machine.

Op mijn PC met FC5 kan ik in Gnome via System / Administration / Network de gegevens invoeren. Op die manier hoeft je niet via terminal te werken.
Terug naar boven
kanarip

BerichtGeplaatst: Ma Mei 01, 2006 7:28 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Het NIET invullen van een gateway heeft volgens de specificaties van IP niets te maken met het verlenen van Internet toegang...
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: