Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Een fedoua server

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sarkis

BerichtGeplaatst: Zo Apr 16, 2006 6:26 pm    Onderwerp: Een fedoua server Reageren met citaat

Beste Fedora's,
na lang zoek ben ik aan jullie forum gestrand. mijn vraag is, ik wil graag mijn 2de pc als een server gebruiken. mijn bedoeling is dat ik van uit een andere lokatie op de werld via internt bij mijn bestanden kan. nou heb ik gelezen dat Fedora een goed Linuzx OS is om te gebruiken voor mijn doel.
maar ik kom niet uit met Fedora Sad ik heb mijn alle trukje gedaan maar zonder resultaat.
meer info: ik heb Fedora core 5 als test op VMWare geinstaleerd. Ik kan geen verbinding maken met internet ook niet met mijn host pc.
Graag hoor als iemand zo'n probleem ooit tegen kwam en een oplossing daarvoor heeft. of misschien een tip of een site waar ik info kan vinden.

Alvast bedankt
groeten,

Sarkis Very Happy
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Geoffrey

BerichtGeplaatst: Zo Apr 16, 2006 11:43 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ben zelf ook maar een grote amateur en absoluut geen kenner, maar ik wil je toch wel even vertellen hoe ik alles heb geklaard...

1) VMWare

Als je onder VMWare geen verbinding netwerkverbinding hebt, moet je, denk ik, op je host OS even de configuratie opnieuw uitvoeren: ./bin/vmware-config.pl

Bij mij werkte het bruggen van mijn wifi0 en/of ath0 device niet... daarom heb ik het zo ingesteld dat mijn guestOS rechtstreeks de netwerkverbinding van mijn host OS moet gebruiken (zelfde IP-adres). De netwerkverbinding werkte dan perfect...

2) FC server

Ik heb zelf een server met FC2. Daarop staat PLESK geïnstalleerd waardoor ik heel makkelijk mijn domeinen kan hosten en heel makkelijk FTP, e-mail, databases, DNS (hiervoor moet je wel minstens 2 IP-adressen hebben) en al de rest kan gaan instellen.

PLESK is wel een commercieel pakket, maar ik denk wel dat er een aantal goede gratis alternatieven bestaan:

http://php.resourceindex.com/Complete_Scripts/Server_Management/

Als je je pc vanover de hele wereld wilt bereiken, dan beschik je het beste over een statisch IP-adres. Ik huur zelf twee IP-adressen, zodat ik DNS voor mijn domeinen op mijn eigen server kan beheren (met glue-records of secondaire nameservers die je kunt registreren bij je registrar en laten doorverwijzen naar je eigen server).

Maar als je je server thuis wilt hosten over je breedbandverbinding, dan beschik je meestal over een dynamisch IP-adres. In dat geval zal je een tooltje moeten installeren die automatisch je A-record(s) van je domein update nadat je een nieuwe verbinding hebt gemaakt.
In dit geval zou ik kiezen voor de gratis oplossing van http://www.zoneedit.com . Zeker als je maar 1 IP-adres hebt en dus aangewezen bent op een andere server voor het beheren van je DNS-instellingen bij je domein is zoneedit.com een hele goede (en gratis) oplossing.
http://www.zoneedit.com/doc/dynamic.html?

Indien je geen geld wilt uitgeven aan een domeinnaam (hoewel dat helemaal niet duur is), kun je best eens een kijkje nemen op http://www.no-ip.com .

Indien je liever niet opteert voor zo'n server-management script en alles manueel wilt instellen, zul je zelf de apache-configuratie file moeten instellen... maar waarom moeilijk, als het ook gemakkelijk kan?
------------------------------------------------------------------

Bij deze wat uitleg over hoe je je server kunt bereiken vanover de hele wereld...

Was mijn uitleg een beetje nuttig, of zit ik totaal naast de kwestie, of wist je dat alles al?

Hou er wel rekening mee dat ik GEEN expert ben hé, integendeel... ik vertel hier enkel wat mijn ervaring is met deze materie.

Succes nog!!

Groeten,

Geoffrey

Smile
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
molski

BerichtGeplaatst: Do Apr 20, 2006 11:06 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Persoonlijk vind ik dingen als Plesk, c-Panel, DirectAdmin, ISP Config enz. veels te veel overkill voor een simpele thuisserver.

Zelf heb ik zakelijk een aantal dedicated servers met C-Panel erop, maar thuis doe ik alles lekker nog old-skool via de command-line of als het echt moet via een GUI. Behalve phpMyAdmin en vPostMaster heb ik absoluut geen webbased dingen nodig om mijn domeinen, email, DB's enz. te regelen.
Op mijn server draaien nu een stuk of 6 domeinen met allen zeker nog 1 subdomein.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: