Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Intel 82815

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Geoffrey

BerichtGeplaatst: Zo Apr 16, 2006 10:34 am    Onderwerp: Intel 82815 Reageren met citaat

Beste linuxfans,

Ik heb een pc met grafische kaart: Intel 82815 (onBoard)

Echter krijg ik onder linux geen AGP-versnelling en Direct3D ondersteuning...

Nochtans kan deze kaart dat wel aan.

Ik wil graag windows-games installeren en spelen onder linux, en hiervoor gebruik ik cedega. Wanneer ik met dat programma video-tests uitvoer, blijkt dat ik geen OpenGL ondersteuning heb voor mijn kaart. Ook AGP werkt niet...

Nu is mijn vraag:

1) Hoe kan ik OpenGL ondersteuning bekomen voor mijn kaart?
2) Kan ik voor deze kaart de nVidia drivers gebruiken?
3) Kan ik via nDisWrapper windows drivers voor mijn grafische kaart gebruiken? (Of bestaat er een ander tool om Windows Video drivers te installeren en te gebruiken onder lnux?)

Ik weet dat nDisWrapper bedoeld is voor Wireless Cards, maar ze geven aan op hun site dat ook andere drivers kunnen werken. Maar vooraleer ik hiermee ga experimenteren zou ik het leuk vinden mocht iemand mij kunnen bevestigen of dat zal werken of niet...

Alvast héél erg bedankt!!! Cool Very Happy

Groeten,

Geoffrey
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
klaasjan

BerichtGeplaatst: Zo Apr 16, 2006 3:23 pm    Onderwerp: Re: Intel 82815 Reageren met citaat

Geoffrey schreef:

Ik heb een pc met grafische kaart: Intel 82815 (onBoard)

Echter krijg ik onder linux geen AGP-versnelling en Direct3D ondersteuning...

Nochtans kan deze kaart dat wel aan.

Direct3d is een windows-specifiek driver model voor 3d versnelling. Onder Linux is alleen OpenGL beschikbaar.
In principe wordt AGP en 3d versnelling voor Intel 815 kaarten automatisch geinstalleerd met Fedora. Je kan het makkelijk even testen door een console te openen en het commando "glxinfo" te geven. Als 3d versnelling werkt geeft de eerste regel "Direct rendering: YES" aan.

Citaat:

Ik wil graag windows-games installeren en spelen onder linux, en hiervoor gebruik ik cedega. Wanneer ik met dat programma video-tests uitvoer, blijkt dat ik geen OpenGL ondersteuning heb voor mijn kaart. Ook AGP werkt niet...

Nu is mijn vraag:

1) Hoe kan ik OpenGL ondersteuning bekomen voor mijn kaart?

Tenzij er iets verkeerd geconfigureerd is heb je al OpenGL ondersteuning. Je hebt alleen verschillende "generaties" OpenGL. Cedega richt zich vooral op nieuwere games, die - ook onder windows - al niet meer gaan draaien op jouw videokaart. Bovendien zorgt de emulatie van cedega voor extra vertraging wat met zo'n - toch al wat oudere kaart niet bepaald tot speelbare resultaten zal leiden...

Citaat:

2) Kan ik voor deze kaart de nVidia drivers gebruiken?

De nVidia drivers zijn specifiek voor nVidia kaarten. Nee dus.

Citaat:

3) Kan ik via nDisWrapper windows drivers voor mijn grafische kaart gebruiken? (Of bestaat er een ander tool om Windows Video drivers te installeren en te gebruiken onder lnux?)

Ndis is een standaard voor netwerk drivers, niet voor video drivers.

Citaat:

Ik weet dat nDisWrapper bedoeld is voor Wireless Cards, maar ze geven aan op hun site dat ook andere drivers kunnen werken. Maar vooraleer ik hiermee ga experimenteren zou ik het leuk vinden mocht iemand mij kunnen bevestigen of dat zal werken of niet...

Trust me: het gaat niet werken. Als je op je pc windows spelletjes wil spelen is windows het geschikte besturingssysteem. Zelfs de beschikbare linux spellen draaien waarschijnlijk niet zo snel als onder windows.
Als je beide systemen wil kunnen gebruiken zou ik eens kijken naar de mogelijkheden een dual-boot systeem in te richten.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Geoffrey

BerichtGeplaatst: Zo Apr 16, 2006 10:19 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik gebruik inderdaad de driver i810

Nu lees ik op deze pagina: http://ftp.x.org/pub/X11R7.0/doc/html/i810.4.html hoe ik deze kaart kan configureren...

Maar wat me niet helemaal duidelijk is:

1) Het is toch weldegelijk de file /etc/X11/xorg.conf die ik moet gaan wijzigen?
2) Waar ergens moet ik die driver-opties gaan instellen? Is dat onder de sectie 'screen' waar ook de te gebruiken driver staat ingesteld? Of moet dat onder de sectie DRI? Of onder nog een andere sectie?

Alvast bedankt voor de info!!!! Smile
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Ma Apr 17, 2006 9:38 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Geoffrey schreef:

1) Het is toch weldegelijk de file /etc/X11/xorg.conf die ik moet gaan wijzigen?
2) Waar ergens moet ik die driver-opties gaan instellen? Is dat onder de sectie 'screen' waar ook de te gebruiken driver staat ingesteld? Of moet dat onder de sectie DRI? Of onder nog een andere sectie?

Welke driver opties wil je instellen dan? Als je Fedora op de standaard manier hebt geinstalleerd is 3d versnelling etc gewoon door het installatie programma ingesteld. Daar hoef je dus verder niets voor te doen. Heb je "glxinfo" al gedraaid om dat te checken?
Als het niet werkt is het misschien handig om eens in /var/log/Xorg.0.log te kijken; mogelijk staat daar een reden in dat iets uitgeschakeld is.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Geoffrey

BerichtGeplaatst: Ma Apr 17, 2006 10:15 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt voor de hulp!!!

Die logfile is inderdaad handig geweest...

DRI werkt nu. Na het nog eens grondig overlezen van de manual blijkt dat mijn kaart enkel DRI ondersteunt op een 16bit kleurendiepte... misschien dat ik toch maar eens moet uitkijken naar een modernere grafische kaart...

Bedankt!! Cool
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: