Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Samba gebruikers probleem

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MAX232

BerichtGeplaatst: Wo Apr 12, 2006 2:00 pm    Onderwerp: Samba gebruikers probleem Reageren met citaat

Hallo allemaal,

ik heb wat rondgezocht op het forum maar ik kan mijn probleem nergens vinden.

Ik heb een Proliant met Fedora 4 erop. De samba server is geinstalleerd en er zijn 2 Win PC's die erop moeten kunnen. De volgende problemen kom ik tegen.

1.
Als ik een share aanmaak in Samba en ik wijs de twee aangemaakte samba gebruikers er aan toe en ik maak de share zichtbaar en schrijfbaar kan ik de share wel zien met de windows pc's maar niet beschrijven. Ik moet dan eerst naar de map op de server als root en de maprechten handmatig instellen. Volgens mij hoort dit niet zo, een Samba share zou voor de Samba gebruikers toch meteen geheel bruikbaar moeten zijn?

2.
De aangemaakte shares zijn maar in 1 pc zichtbaar ik heb echter voor iedere pc een samba-gebruiker aangemaakt. Ze kunnen echter niet allebei tegelijk inloggen, heeft dit iets te maken met bovenstaande? Het lijkt erop dat de server maar 1 verbinding tegelijk toestaat, kan dat? Kan het ook zijn dat windows hier problemen veroorzaakt? PC 2 is de opvolger van PC 1 en ze hadden dus dezelfde windows-gebruikersnaam maar om dat te controleren hebben we op PC 1 een nieuwe gebruiker aangemaakt met een andere gebruikersnaam en daarvoor een Samba gebruiker aangemaakt maar die mag er niet op als PC 2 al verbinding heeft met de Samba server. Ik snap het niet meer :(

3.
Moeten de linux gebruikers (waar de Samba-gebruikers aan gekoppeld dienen te worden) dezelfde wachtwoorden hebben als de bijbehorende samba-gebruikers?

4.
Is het bij een samba-share standaard dat de submappen ook schrijfbaar horen te zijn voor alle samba-gebruikers?

Een boel vragen maar ik raak hier echt gefrustreerd van. Alle manuals die ik kan vinden geven het idee dat het instellen van een samba-share alles is dat nodig is om met windows mappen te delen vanaf de server maar bij mij wil dat niet werken. Ik hoop op hulp!

Voor het geval dat het nodig is:
Ik heb voor beide pc gebruikers op een server een linux-gebruikersaccount gemaakt. Daar heb ik een nieuwe groep voor gemaakt. Deze groep moet ik handmatig schrijfrechten geven voor de samba-shares om het werkend te krijgen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
glossie

BerichtGeplaatst: Wo Apr 12, 2006 8:42 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Normaal kun je de samba- mappen vanuit je windows- clients herschrijven.
Misschien is het handig als je een copie van je samba configuratiefile hier opzet, dan kan ik je wat meer vertellen...
Terug naar boven
critter

BerichtGeplaatst: Wo Apr 12, 2006 8:48 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Samba zal altijd afhankelijk zijn van de file permissions binnen Linux. Je kan hier niet om heen. Wel kan je samba read access gegeven waar Linux zelf schrijven toestaat. andersom niet. Waar Linux je geen schrijf rechten geeft kan Samba dat ook niet.

Gebruik je system-config-samba of probeer je het met de hand in te stellen in de smb.conf?

Grtz,
Terug naar boven
MAX232

BerichtGeplaatst: Wo Apr 12, 2006 9:19 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo,

alvast bedankt voor jullie reactie. Ik heb het inmiddels zover voor elkaar dat PC 1 inlogt met de Samba account (dat gaat automatisch omdat XP automatisch met de windows-account gegevens inlogt). PC 2 was een probleem maar die kan er nu ook op door in te loggen met de Linux-gebruiker gegevens. Erg krom maar het werkt.

Ik gebruik een console om de Samba server in te stellen en daar is eigenlijk niets bij wat ik niet snap. Ondanks dat er 2 samba-gebruikers zijn kan ik niet met beide tegelijk (vanaf 2 versch. pc's uiteraard) inloggen. Misschien is er een koppeling de ontbreekt met het Linux-gebruikers management. Voor zover ik weet hebben de Samba-accounts en de Linux-gebruikers dezelfde wachtwoorden.

Door handmatig de shares vrij te geven voor beide gebruikers kunnen we er wel met beide PC's op.

Het volgende aan vragen houd ik nu over:

1. hoe zorg ik ervoor dat beide gebruikers in elkaars mappen en bestanden kunnen werken? Nu kan PC 2 niets in mappen aangemaakt door PC 1, die moet ik eerst handmatig via VNC vrijgeven
2. wat zijn de 'Speciale vlaggen' op het rechten tabblad bij het instellen van rechten van een map? Is het zo als ik de vlag "Groep ID" aanzet dat alles wat PC 1 en 2 aanmaken in die map als eigenaar de groep krijgen waardoor we met PC 1 en 2 volledige rechten voor hebben of werkt het anders?

Lang verhaal maar ik hoop dat jullie me nog een stapje verder kunnen helpen.

Wederom bedankt,

PS: ik heb ook nog een probleem met de php server maar dat komt later wel :)
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: