Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Installeren vanaf harde schijf.

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Installatie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
newix

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 23, 2005 5:44 pm    Onderwerp: Installeren vanaf harde schijf. Reageren met citaat

In het topic over installeren, lees ik dit:
Citaat:

Er zijn verschillende manieren om Fedora te installeren, vanaf CD, vanaf je hardeschijf, vanaf een NFS-server, vanaf een HTTP-server of vanaf een FTP-server.

Er staat verder heel wat uitleg over al die manieren, behalve over de installatie vanaf harde schijf. (Net als in de handleiding van fedora zelf, het wordt vermeld maar niet uitgelegd).

Bon, ik heb de drie iso's op een fatpartitie staan, en ik heb een aparte schijf waar ik fedora kan opzetten. Maar hoe doe ik die installatie vanaf mijn schijf? Moet ik die iso's eerst uitpakken? Heb ik een diskette nodig? Een progje?

Iemand die me hierin advies kan geven?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 23, 2005 6:05 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik weet dat ik het ooit een keer gedaan heb, maar hoe precies kan ik me niet meer herinneren. Wat ik me wel kan herinneren is dat ik toen veel geklungeld heb.

Volgens mij kan je gewoon de iso's in een map zetten, op een FAT32-partitie (er is geen ondersteuning voor NTFS). Vervolgens start je met de boot-cd:
Hier kan je de .iso voor een cd downloaden: ftp://alviss.et.tudelft.nl/pub/fedora/core/3/i386/os/images/boot.iso
En de versie voor op een usb-stickie: ftp://alviss.et.tudelft.nl/pub/fedora/core/3/i386/os/images/diskboot.img

Als je dan start vanaf die cd wordt gevraagd welke installatiemethode je wilt gebruiken. Je kunt daar dan gewoon kiezen voor 'hard disk'.

Binnenkort zal ik die howto een updaten naar Fedora Core 3, en de harde schijf-installatie eraan toevoegen.

- Thijs
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
newix

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 23, 2005 6:14 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt, Thijs! Ik had deze vraag ook al op een ander forum gesteld, maar daar was het oorverdovende stilte! Blijkbaar zijn er niet veel mensen geďnteresseerd in zo'n installatie, terwijl dat toch enkele CD's kan uitsparen en het volgens mij heel wat sneller moet gaan.

Ga je BootCD downloaden en het eens proberen. Zal het al dan niet succesvol zijn hier nog even vermelden na afloop.

Nogmaals, bedankt voor je snelle antwoord!
Terug naar boven
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 23, 2005 6:28 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

newix schreef:
Bedankt, Thijs! Ik had deze vraag ook al op een ander forum gesteld, maar daar was het oorverdovende stilte! Blijkbaar zijn er niet veel mensen geďnteresseerd in zo'n installatie, terwijl dat toch enkele CD's kan uitsparen en het volgens mij heel wat sneller moet gaan.

Een antwoord binnen een kwartier is hier ook niet altijd normaal hoor Wink Eigenlijk moet je gewoon geluk hebben dat de goede persoon op dat moment kijkt.
Wat jij noemt van die CD's besparen is inderdaad een groot voordeel, maar als je nog meer voordeel wilt hebben moet je eigenlijk een FTP-installatie doen. Dan download je de boot-cd, en vanaf daar start de installatie. Alleen het verder installatieprogramma en de software die je aanklikt worden dan gedownload. Scheelt dus CD's én onnodig dataverkeer Smile

Citaat:
Ga je BootCD downloaden en het eens proberen. Zal het al dan niet succesvol zijn hier nog even vermelden na afloop.

Zeker doen Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
jarifed

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 23, 2005 8:36 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Moet gewoon kunnen.
Ik download de iso's naar mijn externe usb hardisk

kontrloleer de md5sum van de iso's
gebruik de boot.iso om de pc op te starten
Bij het login scherm enter
Citaat:
linux expert

volg dan de instrukties

Ik heb zo 3 PC vooorzien van linux

geen problemen dan met het scrijven en lezen van cd en je hoeft ook niet iedere keer de cd te wisselen

Thijs
Ik heb nog geen tijd gehad om alle tip's te lezen. maar ik wil je wel assisteren in deze beschrijving.

Jarifed
Terug naar boven
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 23, 2005 9:53 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

jarifed schreef:

Thijs
Ik heb nog geen tijd gehad om alle tip's te lezen. maar ik wil je wel assisteren in deze beschrijving.

Dat is mooi, alle hulp is welkom Smile
Terug naar boven
newix

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 23, 2005 11:55 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Thijs schreef:
Een antwoord binnen een kwartier is hier ook niet altijd normaal hoor Wink Eigenlijk moet je gewoon geluk hebben dat de goede persoon op dat moment kijkt.
Wat jij noemt van die CD's besparen is inderdaad een groot voordeel, maar als je nog meer voordeel wilt hebben moet je eigenlijk een FTP-installatie doen. Dan download je de boot-cd, en vanaf daar start de installatie. Alleen het verder installatieprogramma en de software die je aanklikt worden dan gedownload. Scheelt dus CD's én onnodig dataverkeer Smile

Citaat:

Zeker doen Wink

Alles lukte prima. Gestart via dat CD'tje, en kreeg vervolgens de keuze tussen enkele installatiemogelijkheden, waaronder harde schijf. Daarna kon ik de partitie selecteren waar de iso's stonden, en de eventuele map. De installatie daarna ging heel snel en vlotjes.

Ik krijg wel een eigenaardige foutmelding:
Citaat:
Er kon geen internetadres gevonden worden voor telenetPC. GNOME kan daardoor niet correct functioneren. Het probleem zou verholpen kunnen worden door telenetPC toe te voegen aan het /etc/hosts bestand.

Daaronder twee knoppen 'Toch aanmelden' en 'Opnieuw proberen'. Enkel de eerste heeft effect, en start alles dan toch op. Maar die fout komt steeds terug. Telenet is mijn provider, maar telenetPC? Nog nooit van gehoord. Hoe dan ook werkte mijn internetverbinding en kon ik zonder problemen het net op. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat die fout iets te maken zou hebben met mijn installatiemethode, dus dat is eigenlijk wel een beetje offtopic.

Je hebt natuurlijk gelijk: FTP is waarschijnlijk de beste en meest economische methode, al vermoed ik wel dat het via de harde schijf het snelst gaat (ong. 20 minuten voor de werkstation installatie).

Bedankt voor je tips en hulp. Ik denk/vrees dat ik dit forum nog nodig zal hebben in de nabije toekomst! Smile
Terug naar boven
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Do Mrt 24, 2005 5:32 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

newix schreef:

Er kon geen internetadres gevonden worden voor telenetPC. GNOME kan daardoor niet correct functioneren. Het probleem zou verholpen kunnen worden door telenetPC toe te voegen aan het /etc/hosts bestand.

Daaronder twee knoppen 'Toch aanmelden' en 'Opnieuw proberen'. Enkel de eerste heeft effect, en start alles dan toch op. Maar die fout komt steeds terug. Telenet is mijn provider, maar telenetPC? Nog nooit van gehoord. Hoe dan ook werkte mijn internetverbinding en kon ik zonder problemen het net op. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat die fout iets te maken zou hebben met mijn installatiemethode, dus dat is eigenlijk wel een beetje offtopic.

telenetPC is de naam van je computer, waarschijnlijk heeft de provider je die toegewezen. Om de melden tijdens het starten van Gnome te voorkomen moet je deze regel in het bestand /etc/hosts (als root Wink) zetten:
127.0.0.1 localhost.localdomain telenetPC

Citaat:
Ik denk/vrees dat ik dit forum nog nodig zal hebben in de nabije toekomst! Smile

Dat is mooi Smile
Terug naar boven
newix

BerichtGeplaatst: Do Mrt 24, 2005 7:02 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Thijs schreef:
telenetPC is de naam van je computer, waarschijnlijk heeft de provider je die toegewezen. Om de melden tijdens het starten van Gnome te voorkomen moet je deze regel in het bestand /etc/hosts (als <a href="http://www.fedora-linux.nl/basis/#root">root</a> Wink) zetten:
127.0.0.1 localhost.localdomain telenetPC

Wat kan het leven soms simpel zijn! Waren computers of besturingssystemen dat ook maar een beetje meer. Smile

Regeltje toegevoegd, heropgestart en idd: foutmelding bleef weg.

Voor de tweede keer: bedankt Thijs!

Ik had al verschillende andere distro's uitgeprobeerd in het verleden, zelfs al een aantal pakketten gekocht in de winkel. Maar steeds weer was er wel een of ander onderdeel dat niet herkend werd. Deze maal is het de eerste keer dat alles onmiddellijk werkte, zelfs mijn Audigy geluidskaart, waar heel wat distro's hun tanden op braken.

Tot ziens?! Smile
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Installatie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: