Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Wie gebruikt er LVM?

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Fedora discussie's
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Gebruiken jullie LVM?
Wat is LVM?
30%
 30%  [ 3 ]
Ja
60%
 60%  [ 6 ]
Nee
0%
 0%  [ 0 ]
Niet meer
10%
 10%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 10

Auteur Bericht
Lutz

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 19, 2006 7:37 am    Onderwerp: Wie gebruikt er LVM? Reageren met citaat

Hoi allemaal,

blijkbaar gebruiken de deskundigen op dit forum geen LVM en ik zou graag willen weten waarom niet. In theorie kan je met LVM gewoon een schijf erbij plakken en Fedora gebruikt het als een grote schijf. Wat heb ik over het hoofd gezien behalve dat je geen LVM makkelijk kan klonen?

Ik ben benieuwd over jullie antwoorden.

Groeten,
....Lutz
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
hansb42

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 19, 2006 11:14 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Bij de installatie heeft Fedora het zelf ingesteld. Ik heb het maar zo gelaten want ik heb er nu 3 SCSI en 3 IDE schijven in hangen. Nu ziet linux het al 1 grote schijf en das wel zo makkelijk.
Terug naar boven
critter

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 19, 2006 5:48 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Heb het op mijn werk op een Samba fileserver die gekoppeld is aan een SAN waar LVM op staat. Op zich is LVM handig. Het is denk ik alleen voor veel lastig om in de TUI alles te moeten doen.

Wat ik wel op dit moment uit ervaring jammer vind is dat als ik een RAID 5 die toegekend is aan een LVM uitbreid LVM dit niet ziet. Het kan ook zijn dat ik het nog fout doe. Het is de eerste echte LVM oplossing die ik op een fileserver in productie heb.

Hou ook je PE size in de gaten. Als je die te klein houd krijg je problemen als je terrabytes te verdelen hebt. Embarassed

Grtz,
Terug naar boven
Lutz

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 19, 2006 8:25 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

In mijn SFF kast past alleen maar een harde schijf. Erom wilde ik ze ook door een dubbel groot model vervangen. LVM is zeker goed indien je of partities op een bestaande schijf wil veranderen of indien je een harde schijf erbij wilt hangen. Dat was de reden voor mij om er weer af te stappen.

Groeten,
....Lutz
Terug naar boven
Lutz

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 19, 2006 8:35 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

critter schreef:

Wat ik wel op dit moment uit ervaring jammer vind is dat als ik een RAID 5 die toegekend is aan een LVM uitbreid LVM dit niet ziet. Het kan ook zijn dat ik het nog fout doe. Het is de eerste echte LVM oplossing die ik op een fileserver in productie heb.

Grtz,

Daar heb ik iets over gelezen:

Adding new disks: Need more storage? Easy! Simply insert two new disks in your system, create a RAID-1 on top of them, make your new /dev/md2 device a physical volume and add it to your volume group. That's it! You now have more free space in your volume group for either growing your existing logical volumes, or for adding new ones

Je gebruikt RAID 5: moet je misschien drie extra schijfen toevoegen?

Succes,
....Lutz
Terug naar boven
critter

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 20, 2006 11:01 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja op die manier werkt het inderdaad Smile

Alleen ik kan een bestaande RAID 5 zelf vergroten door 1 of 2 schijven toe te voegen. Zover ik weet snapt LVM dit niet als een fysieke schijf zomaar groter wordt.

-Zou dus minder kosten wat de finance weer leuk vind Smile
-Zou ook minder ruimte vreten in de SAN wat ook weer ten goede komt van de finance gezien er minder snel een cabinet bij moet Smile

(Ik heb trouwens al een keer een extra RAID 5 config toegvoegd om de LVM te vergoten)

Grtz,
Terug naar boven
Lutz

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 20, 2006 12:53 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

critter schreef:

Alleen ik kan een bestaande RAID 5 zelf vergroten door 1 of 2 schijven toe te voegen. Zover ik weet snapt LVM dit niet als een fysieke schijf zomaar groter wordt.

Ik vrees dat RAID5 altijd in veevoud van 3 schijven werkt, gezien hoe de gegevens worden opgeslagen. Lees hier verder.

Groeten,
....Lutz
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Fedora discussie's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: