Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Fedora Core: Text-based of Grafisch?

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Fedora discussie's
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Wat heeft je voorkeur, Linux (Fedora) grafisch (als desktop), of text-based (als server)?
Grafisch
77%
 77%  [ 17 ]
Text-based
22%
 22%  [ 5 ]
Totaal aantal stemmen : 22

Auteur Bericht
kanarip

BerichtGeplaatst: Za Mrt 18, 2006 5:07 pm    Onderwerp: Fedora Core: Text-based of Grafisch? Reageren met citaat

Uiteraard geeft het grootste deel Fedora gebruikers nog altijd de voorkeur aan de grafische omgeving, maar ik ben benieuwd naar de verhoudingen hier.

Misschien moet ik er als kanttekening bijzetten, dat een desktop met een homepage / ftp server voor waren / een gedeelde printer op het netwerk, natuurlijk geen server is... (Tenminste in mijn mening)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken Yahoo Messenger MSN Messenger
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Za Mrt 18, 2006 5:11 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Een eigen server heb ik niet nodig, een desktop wel, dus doe maar eens een gok wat mijn voorkeur heeft Smile

Hier op de desktop draai ik wel een http- en ftp-servertje, maar dat is meer om eigen dingen te testen en om bestanden tussen de computers hier te delen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
Th3No0b

BerichtGeplaatst: Za Mrt 18, 2006 6:28 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb Fedora op mijn server en op mijn desktop draaien. Dus als je meerdere pc's hebt dan moet je een keuze maken Razz

Maar ik heb op mijn server ook wel Gnome geinstalleerd alleen dat start hij niet atomatisch op. Het is niet zo dat ik niks in textbase kan maar voor het downloaden van dingen dat een paar dagen duurt is het wel handig.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
djfoxy

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 19, 2006 4:52 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Het meerendeel doe ik text based en vooral op afstand.
Alleen als ik thuis ben dan wil ik wel eens achter de grafische desktop van Fedora kruipen.
Terug naar boven
Worado

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 19, 2006 8:53 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb het liefst gewoon grafisch. Zoveel mogelijk grafisch. Alleen wanneer ik software wil installeren, verwijderen, compileren, etc. dan ga ik liever naar een terminal. Een simpel commando intikken (die ik wel uit mijn hoofd weet) is een stuk sneller dan steeds wachten op een GUI die moet opstarten...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
kanarip

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 19, 2006 10:55 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Worado schreef:
Ik heb het liefst gewoon grafisch. Zoveel mogelijk grafisch. Alleen wanneer ik software wil installeren, verwijderen, compileren, etc. dan ga ik liever naar een <a href="http://www.fedora-linux.nl/basis/#terminal">terminal</a>. Een simpel commando intikken (die ik wel uit mijn hoofd weet) is een stuk sneller dan steeds wachten op een GUI die moet opstarten...

Gebruik je Fedora dan als desktop of als server?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken Yahoo Messenger MSN Messenger
Lutz

BerichtGeplaatst: Zo Mei 14, 2006 9:33 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zit hier een beetje met het kip en ei probleem.

Binnenkort wil ik mijn Samba server opnieuw gaan installeren en tegelijkertijd van LVM af. Dus alles wordt "kaal" ge´nstalleerd. Wat is er slimmer: grafisch installeren, grafisch samba configureren, webmin installerern, en dan zodanig instellen dat er automatisch alleen de command prompt opstart of zuiver alleen text-mode installeren?

Hoeveel ruimet moet ik voor een puur server systeem vrijhouden?

In de server werkt een ervaren 350MHz processor en zitten er 256MB geheugen, dus grafische installatie zoude er moeten lukken.

Bedankt voor het lezen...
....Lutz
Terug naar boven
kanarip

BerichtGeplaatst: Ma Mei 15, 2006 4:49 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Grafisch of text-based installeren maakt niet zoveel uit, maar ik zou een minimale installatie doen als de server echt als server gaat fungeren. Je hoeft dan geen loze pakketten te installeren.

Daarna kun je Samba configureren in text-based mode (remote via SSH, nog beter), of webmin installeren (al ben ik er niet zo'n fan van) en daarmee samba configureren.
Terug naar boven
oldsko0l

BerichtGeplaatst: Ma Mei 15, 2006 6:35 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

ik heb grafisch voor de progjes maar ik doe natuurlijk wel via een terminal..
Terug naar boven
oldsko0l

BerichtGeplaatst: Ma Mei 15, 2006 6:38 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

vraagje,
als je een grafische fedora core hebt
en je start hem op in init 3 gaat ie dan even snel als een fedora core zonder grafische mode? want je start hem toch niet op?
Terug naar boven
kanarip

BerichtGeplaatst: Ma Mei 15, 2006 6:41 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Afhankelijk van de specificaties van je systeem en de belasting van de services die je erop draait, draait je systeem misschien sneller in text modus.

Op een brak systeem met veel goed gebruikte services zal grafische mode ontzettend vertragen en op een tiet van een systeem een lekkere hoeveelheid geheugen en een respectabele videokaart maakt het geen flikker uit of je met of zonder grafische mode draait.
Terug naar boven
Worado

BerichtGeplaatst: Ma Mei 15, 2006 7:58 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik draai mijn systeem als desktop. En je kan ervoor zorgen dat de handel een stuk sneller gaat wanneer je services uitschakeld: standaard zijn er zoveel ingeschakeld, terwijl je een heleboel helemaal niet nodig hebt. Uitschakelen gewoon, scheelt geheugen en is een stuk sneller.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
Jimmy

BerichtGeplaatst: Za Mei 20, 2006 11:12 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik draai mijn systeem grafisch als server omdat ik nog een nieuwkomer ben in linux. Maar er draait wel een web/ftp/mail/dns/sql en 4 domeinen op Wink
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Fedora discussie's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: