Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

netwerk opzetten met limieten

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
aron21

BerichtGeplaatst: Zo Feb 26, 2006 5:32 pm    Onderwerp: netwerk opzetten met limieten Reageren met citaat

hallo

ik ben bezig geweest met de tutorial van internet delen en dat werkt goed alleen nu wil ik graag wat meer.
ik heb een pc met 3 poorten erop 1 inkomende internet verbinding en 2 pc's. nu wil ik dat de internet
verbinding gelijk verdeeld word over de 2 pc's dus 3mbit naar beide pc's b.v. en 500kbps upload naar beide.
maar onderling wil ik wel bestanden met 100mb kunnen overpompen.
dus is dat mogelijk en weet iemand mischien hoe dat moet of welk programmatje ik er voor kan gebruiken op die linux bak.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
aron21

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 01, 2006 8:08 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

is er dan niemand die er iets van weet ...
sommige routers hebben het ook .. en die zijn meestal linux based..
Terug naar boven
Beer

BerichtGeplaatst: Do Mrt 02, 2006 1:32 am    Onderwerp: Reageren met citaat

is wat oud maar je weet nooit.
http://www.tldp.org/HOWTO/ADSL-Bandwidth-Management-HOWTO/index.html
moet je in iedergeval ergens mee helpen.
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Do Mrt 02, 2006 9:05 am    Onderwerp: Re: netwerk opzetten met limieten Reageren met citaat

aron21 schreef:
hallo

ik ben bezig geweest met de tutorial van internet delen en dat werkt goed alleen nu wil ik graag wat meer.
ik heb een pc met 3 poorten erop 1 inkomende internet verbinding en 2 pc's. nu wil ik dat de internet
verbinding gelijk verdeeld word over de 2 pc's dus 3mbit naar beide pc's b.v. en 500kbps upload naar beide.
maar onderling wil ik wel bestanden met 100mb kunnen overpompen.
dus is dat mogelijk en weet iemand mischien hoe dat moet of welk programmatje ik er voor kan gebruiken op die linux bak.

Waarom wil je de bandbreedte precies verdelen? Het is toch veel nuttiger om de standaard instellingen vast te houden. Als PC 2 niets doet kan PC 1 over de complete bandbreedte beschikken.
Normaal gesproken wordt de beschikbare bandbreedte verdeeld over alle TCP verbindingen. Alleen heb je met ADSL/kabel verbindingen het probleem dat wanneer de "upstream" op 100% belasting zit de "downstream" snelheid inzakt omdat je te weinig bevestigingspakketjes over het netwerk kan sturen om de zendende kant bezig te houden. Dit komt eigenlijk alleen voor bij P2P applicaties en/of grote uploads.
De simpelste manier om dat probleem te voorkomen is de maximum upload snelheid op de uitgaande netwerk interface op 90% van het ADSL/kabel maximum te zetten. Zie bovengenoemde HOWTO.
Terug naar boven
CCN

BerichtGeplaatst: Zo Apr 09, 2006 5:52 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

eek Smile
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
kanarip

BerichtGeplaatst: Ma Apr 10, 2006 8:49 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zou eens kijken naar QoS, hetgeen de meeste routers ondersteunen (en dus niet zozeer het verdelen van bandbreedte). QoS is gebaseerd op het reserveren van bandbreedte, zodat je bijvoorbeeld met een PC en een PlayStation, ervoor kunt zorgen dat als de PlayStation bandbreedte nodig heeft (omdat je zoon een spelletje aan het spelen is), deze voorrang krijgt. Je kunt dan onderwijl downloaden met je PC, zonder dat je PlayStation (je spel) hiervan hinder ondervindt.

QoS is een van de items die in de mangle tabel van iptables kunnen worden ingesteld. Ik heb dit in mijn HOWTO van iptables nog niet beschreven, maar ik zal het in de wensenlijst van de Wiki zetten.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken Yahoo Messenger MSN Messenger
critter

BerichtGeplaatst: Di Apr 11, 2006 5:35 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

QoS is te gebruiken in een Linksys WRT54G/GS/GL met DD-WRT erop. Ik heb er thuis 1. DD-WRT is linux based firmware waarmee je de Linksys firmware vervangt. Dit opent de deur voor vele features (waaronder QoS) op een WRT54.

Heeft tegenwoordig 1 nadeel. Linksys is overgestapt op andere firmware. De nieuwe modellen zijn met uitzondering van een enkele niet meer te flashen. Ik heb met opzet een WRT54GL gekocht. de L staat voor linux (open source firmware) en is dus wel te flashen.

Voor degene die willen kijken/proberen:

http://www.dd-wrt.org/
http://wrt-wiki.bsr-clan.de/index.php?title=Main_Page

Lees wel de installatie goed door. Je kan de router 'bricken' zoals ze dat noemen. Dat hij het niet meer doet (zijn ook vaak wel weer te herstellen). Bevalt mij in iedergeval prima en was het meer dan waard om te doen Smile

Grtz,
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: