Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Fedora Core 4 (of 5) vs. Windows XP

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Fedora discussie's
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nielsvr

BerichtGeplaatst: Za Feb 25, 2006 8:05 pm    Onderwerp: Fedora Core 4 (of 5) vs. Windows XP Reageren met citaat

Beste leden van fedora-linux.nl,

Ik heb lang gebruik gemaakt van windows, en met name windows xp pro bevalt mij best. Ik heb ook aardig wat ervaring met linux fedora, met name kleine dingen binnen de terminal. Na een jaartje niks meer met linux gedaan te hebben heb ik vandaag mn oude netwerkserver uit de kast gehaald, om maar weer eens te gaan kijken naar Fedora Core 4.

Nu zit ik er zon halve dag mee te werken en het bevalt mij best, wellicht op sommige punten zelfs beter als windows xp. Afijn, jullie denk waar wilt hij nou heen. Is het handig, voor mij, om van windows xp totaal over te stappen op fedora core? Zo ja, 4 of 5? Ik ben altijd wel de gene met het nieuwste... Ik doe vooral kantoor werken met mijn computer, zoals email en internet, en daar voorzie ik geen problemen in. Hetzelfde geld voor het programmeren.

Echter, gebruik ik ook regelmatig bijvoorbeeld de programma's van adobe (photoshop en illustrator). Nu weet ik dat je voor windows programma's Wine kan gebruiken, maar werkt dit echt zo geweldig? Ik heb hier voor ook nog een laptop waar ik eventueel die applicaties kan draaien, maar het lieft ook op mijn werkstation.

Nu verwacht ik een objectief antwoord van jullie, gebruiken jullie zelf alleen linux, of hebben jullie een dual os systeem (iets wat ik overigens niet wil!)? Is het voor mij goed om over te stappen naar dit systeem?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Worado

BerichtGeplaatst: Za Feb 25, 2006 9:25 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Het antwoord op die vraag kan je het beste zelf geven.
Voor mij is het gewoon dual-boot. Ik ben tevreden met Windows XP en Fedora Core. Op dit moment zit ik nog liever in Fedora, vooral omdat ik niet constant licentiekosten voor mijn antivirus, etc. zit te betalen.
Maar Windows heb ik nog altijd nodig voor bepaalde taken: schoolprogramma's (wine zou opzich ook wel werken, maar het is makkelijker om gewoon meteen in Windows te booten) maar ook bepaalde hardware werkt nog steeds het beste in Windows.

Je moet zelf weten wat voor jou het beste is Smile
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
Rinse

BerichtGeplaatst: Za Feb 25, 2006 11:48 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ikzelf heb een dualboot, SUSE10 aan de ene kant, en WindowsME aan de andere kant.
WindowsME heb ik voor als iets onder Linux mogelijk niet werkt.
Dat komt tegenwoordig zo zelden voor dat de huidige Windows-installatie vrijwel geheel kaal is (alleen hardware werkt, draait geen software op, geen internetverbinding...).

In hoeverre jij over kunt stappen op Linux hangt af van je afhankelijkheid van photoshop.
Onder wine gebruiken lijkt mij ook niet ideaal, het draait ongetwijfeld minder goed dan onder Windows zelf.
En dualboot is ook geen pretje omdat je je dan nooit in een bepaalde interface gaat thuisvoelen, bij beide systemen ga je dan bepaalde zaken missen omdat die op de andere kant beschikbaar zijn, en niet in het systeem dat je op dat moment hebt opgestart.

Een andere mogelijke oplossing is gebruik maken van vmware of win4lin, kweetnie of je pc zwaar genoeg is om dan soepeltjes met photoshop te kunnen werken...

Verder zou ik nooit een dualboot compleet opgeven, ook al gebruik je eigenlijk nooit meer Windows.
Dit omdat we nu eenmaal in een Windows-wereld leven, en de buitenwacht van je verwacht dat je Windows gebruikt.
Bij een evt probleem (niet-werkende internetverbinding, haperende hardware, etc..) kun je altijd even terug naar windows om te kijken of het daar wel werkt, zo neen, via windows om support vragen (die je steevast wordt geweigerd als je de term 'linux' laat vallen...)

Rinse
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Nielsvr

BerichtGeplaatst: Zo Feb 26, 2006 11:26 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Kheb hier ook nog een nieuwe laptop staan, voor mijn studie, die draait natuurlijk Windows XP omdat we op school allemaal daar mee werken, en het draadloos netwerk daar is er ook van afhankelijk. Daar staat ook alle software op dus opzich moet het geen probleem wezen. Maar jullie hebben zelf geen ervaring met Adobe programma's onder wine? Mijn Werkstation specs:

Pentium 4 3.4Ghz
2*1024mb ram
2*250gb sata hdd
1gb & 100mbit netwerkkaart
9800 Pro videokaart
Onboard sound
En nog wat...

Zou hij het langzaam doen dan?
Terug naar boven
Rinse

BerichtGeplaatst: Zo Feb 26, 2006 10:04 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Zou hij het langzaam doen dan?

Nee, met die specs doet het programma het onder elke situatie supersnel verwacht ik Smile

Rinse
Terug naar boven
Nielsvr

BerichtGeplaatst: Zo Feb 26, 2006 10:33 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb het vandaag toch maar gedaan. Volledig overgestapt en het bevalt mij perfect! Ik krijg alleen de mp3 codec maar niet draaiend op fedora core 5 beta 2. Ik las er snel wat over maar nog niet verder in verdiept. De alternatieve zijn perfect, zoals xchat en gaim. Bevallen mij beter dan de orginele programmaś die op windows draaien. Nog bedankt voor jullie informatie!
Terug naar boven
Rinse

BerichtGeplaatst: Zo Feb 26, 2006 10:55 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat klinkt positief!!

wat die mp3-codec betreft: met welk programma wil je mp3 beluisteren, en tegen welke problemen ben je aangelopen?

Rinse
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Ma Feb 27, 2006 8:31 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Nielsvr schreef:
Maar jullie hebben zelf geen ervaring met Adobe programma's onder wine?

Niet zelf getest, maar Crossover office (een commerciele wine-port die gebouwd is en ondersteund wordt om Microsoft en een paar Adobe producten te draaien) ondersteunt Photoshop t/m versie 6. De huidige CS2 versie draait daar dus niet onder!
Terug naar boven
Nielsvr

BerichtGeplaatst: Ma Feb 27, 2006 11:10 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Rinse schreef:
Dat klinkt positief!!

wat die mp3-codec betreft: met welk programma wil je mp3 beluisteren, en tegen welke problemen ben je aangelopen?

Rinse

Ik ben terug gestapt naar fedora core 4, heeft te maken met de licenties o.i.d. Bij 4 werkt het wel zonder problemen. Probeerde het trouwens bij verschillende programmaś, zoals totem en xmms-mp3.
Terug naar boven
Rinse

BerichtGeplaatst: Di Feb 28, 2006 12:57 am    Onderwerp: Reageren met citaat

ah, bij totem moet je gstreamer voorzien van de juiste plugins, en bij xmms moet je volgens mij de libmad-plugin hebben.

het is vaak een bepaald riedeltje aan rpm-bestanden die je moet installeren om de juiste multimediamogelijkheden te krijgen.

Ik neem aan dat voor Fedora ook wel een site te vinden is waar een stap-voor-stap instructie op staat..

Rinse
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Di Feb 28, 2006 8:34 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Rinse schreef:
ah, bij totem moet je gstreamer voorzien van de juiste plugins, en bij xmms moet je volgens mij de libmad-plugin hebben.

het is vaak een bepaald riedeltje aan rpm-bestanden die je moet installeren om de juiste multimediamogelijkheden te krijgen.

Ik neem aan dat voor Fedora ook wel een site te vinden is waar een stap-voor-stap instructie op staat..

Heel goed: http://www.fedora-linux.nl/fedorafaq/#mp3
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Fedora discussie's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: