Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

server opzetten

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ferre

BerichtGeplaatst: Vr Feb 17, 2006 8:52 pm    Onderwerp: server opzetten Reageren met citaat

hallo allemaal,

Ik run een klein transportfirmatje en wij zouden graag onze gegevens op een centrale plaats hebben en allemaal willen internetten. Nu heb ik wat research gedaan en ben bij de linux server gekomen. (vanwege de prijs Wink)

Nu ik zou graag de server ook als router laten dienen, maar blijkbaar heeft deze dan 2 netwerkkaarten nodig. Ik heb er nu 2 geplaatst. 1 op het moederbord zelf en 1 afzonderlijke. Voor ik de 2de had geinstalleerd kon ik nog op internet met de server. maar heb nu al zoveel veranderd dat ik niet meer op internet kan met de server. Ik heb op winki iets gevonden over het delen van internet. maar dat werkt niet bij mij. Want ik weet begot niet wie ETH1 en ETH0 is.
Kan iemand mij helpen.

Groeten

Ferre Crying or Very sad
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Beer

BerichtGeplaatst: Za Feb 18, 2006 1:56 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Gokje?. De kaart welke je er in hebt gezet is hoogst waarschijnlijk eth0 en de onboard eth1. Dit omdat de bios eerst de kaart in het pci-slot detecteert en daarna pas de kaart op het moederbord. Je kunt eventueel nog even kijken met lspci (uitvoeren in een console!) of beiden worden herkend. Daarna met ifconfig (ook in een console!) of ze zijn opgestart. Ik heb nog wel een vraag, namelijk wil je een kant en klare oplossing of wil je alles zelf doen?. (hu dat waren er twee Embarassed sorry)
Terug naar boven
Ferre

BerichtGeplaatst: Za Feb 18, 2006 10:37 am    Onderwerp: Reageren met citaat

goedemorgen, middag

1) ik ben pas begonnen met linux en probeer zo veel mogenlijk zelf te doen (heb de pc ook zelf in elkaar gezet Wink)

2) Ik luister (lees) altijd naar iedereen zijn antwoorden en probeer die dan te overwegen. Dus vertel me eens wat jou kant en klare oplossing is!

3) hoe start je lspci op? (werk met ghom of zoiets Embarassed )

groeten

Ferre
Terug naar boven
Ferre

BerichtGeplaatst: Za Feb 18, 2006 7:20 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

kan niemand mij helpen ???
Terug naar boven
Beer

BerichtGeplaatst: Zo Feb 19, 2006 11:24 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Die voer je uit op de commandline, waar voor je een console moet openen. Het simpels doe je dit door start=>(commando) uitvoeren en in het window dat verschijnd xterm in te tikken. Je krijgt nu een commandline in een xterm console. Als je nu niet als root bent ingelogd moet je voor de commando's het pad opgeven. Dit is niets anders als de plaats waar deze staan. Nu staan lspci en ifconfig in de map sbin, dus de commando's die je intikt worden
    [bla@bla ~]$/sbin/lspci
wil je isconfig uitvoeren dan vervang je lspci door dit commando. Da's probleem een wat totaal oplossingen aan gaat ken ik er twee, er zullen er ongetwijfeld meer zijn maar die ken ik niet, namelijk "Clark Connect" en "SME Server" . Voor wat deze twee uit de doos kunnen raad ik je aan om de documentatie op http://distrowatch.com eens te lezen misschien dat een van beiden wat voor je is. Als deze verhaaltjes te weinig info bieden, bij de distro staat her url naar de homepage van de distro. Een echte klik en klaar. Nog een laatste persoonlijke opmerking van deze twee lijkt de "SME Server" het meest op fedora, dus dingen die je hier vraagt werken ook op deze server.
Terug naar boven
djfoxy

BerichtGeplaatst: Ma Feb 20, 2006 8:32 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Fedora is ook geschikt om als router te fungeren.

Ik draai al jaren op Fedora.
Voorheen op Redhat 5.2 en zo tot Fedora.

Je kan alleen beter extra software installeren als je hem als Router wilt gebruiken.
Zo gebruik ik firestarter als firewall / Router en Daemonshield om eventuele attacks tegen te houden.
De ADSL router heeft maar 1 poort die open staat en dat is 22 voor een SSH connectie.
Natuurlijk is de sshd.conf file anagepast, je kan niet als root inloggen en je bent verplicht een wachtwoord aan te geven.
Ook hebben deze routers maar 1 account wat in mag loggen.
Er zijn wel meerdere accounts maar die mogen alleen lokaal werken via samba maar niet inloggen.

Hoe start je op ?
in een grafische omgeving, net zoiets als "windows", of met een zwart "dos" schermpje ?
Terug naar boven
Ferre

BerichtGeplaatst: Ma Feb 20, 2006 3:15 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

ik start op als windows.
Terug naar boven
Evert

BerichtGeplaatst: Za Feb 25, 2006 12:49 am    Onderwerp: re, Server opzetten Reageren met citaat

Hallo,

Mag ik me er ook mee bemoien. Ik heb hier ook een server draaien met Fedora Core 4. Installeren was erg eenvoudig op een paar kleinigheidjes na dan.

Ga eens, als Root, op je server naar: Toepassingen - Systeemgereedschap - Netwerkapparaatbeheer. Hier krijg je een scherm waarin je beide netwerkkaarten staan, mogelijk staan beide actief. Klik nu één voor één je kaart aan en deactiveer deze. Als je dat bij beide hebt gedaan ga je ze weer activeren en sluit het scherm af. Kijk nu als je op het internet kunt komen.
Lukt dit dan kun je door je kaarten om beurten uit te schalene en aan te zetten kijken wanneer je wel en niet op het internet kunt.

Kun je helemaal niet op het internet ga dan eens kijken bij: Werkplek - Beveiligingsniveau. Je komt dan in het scherm met Firewallopties. Zet je Firewall aan en klik daarna de opties aan die je wilt gebruiken zoals HTTPS, SSH etc. Daaronder kun je aanvinken welke kaarten betrouwbaar zijn. Achter dit tabblad zit nog een tabblad, genaamd SELINUX, deze kun je aanzetten en dan kun je de zaken aanpassen in het onderste scherm door op de betreffende naam te klikken, je krijgt dan een uitrolmenu waar je diverse opties kunt instellen.

Als je nu wel het internet op kunt en je interne netwerk draait ook, dan moet je de twee netwerken met elkaar koppelen.
Dit staat heel duidelijk omschreven onder de volgende link:

http://www.fedora-linux.nl/wiki/index.php/Internet_Delen

Als je dit gedaan hebt moet je gewoon met alle computers het internet op kunnen.

Succes,
Evert
Terug naar boven
Ferre

BerichtGeplaatst: Zo Feb 26, 2006 3:09 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

evert,

Ik heb alles gedaan wat jij zei en het internet werkte bij eth1. Dan heb ik de internet delen actie ondergaan, maar mijn DCHPD werkt niet.

als ik dat probeer op mijn windows pc's werkt er niets, dus ook geen internet, nog server

weet jij mss aan wat dit ligt

mvg

ferre
Terug naar boven
Evert

BerichtGeplaatst: Zo Feb 26, 2006 7:35 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ferre,

Heb jij je interne netwerk dan op dynamisch staan?

Als je het interne netwerk eens statisch maakt, (dus IP-Adressen geeft), dan hoef je je volgens mij niet meer druk te maken over een dhcpd server.

Dus eth 1, je netwerkkaart dus die in verbinding staat met het internet, werkt dus goed.
Dan ga je eth 0, je kaart die aan het interne netwerk hangt een statisch IP-Adres geven. Dit doe je daarna ook met de kaarten die in het netwerk hangen en ga je kijken of je interne netwerk draait.
Daarna kun je met iptables de twee netwerken aan elkaar koppelen en moet je normaal gesproken op elke computer het internet op kunnen.
Let wel even op: het voorbeeldje op deze site werkte bij mij niet. Ik moest het via /sbin doen. Dan krijg je het commando: /sbin/iptables blabla.

Laat nog horen hoe het gaat. Anders zal ik kijken of ik een uitgebreidere handleiding kan maken met duidelijker uitleg.
Moet helaas nu weg en ben vrijdag terug.

Evert
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: