Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

dhcpd wil niet starten

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Worado

BerichtGeplaatst: Vr Feb 03, 2006 10:14 pm    Onderwerp: dhcpd wil niet starten Reageren met citaat

Aangezien mijn vader een laptop heeft, wilt hij daar ook mee op internet. Het probleem is dat we op onze router geen ruimte meer hebben om deze laptop op aan te sluiten. Daarom heb ik besloten om van mijn oude PC, die hij eerst gebruikte een soort van tweede router te maken.
Dit was gelukt met behulp van FreeSCO. Het probleem is dat dat schijfje kapot is gegaan, dus mijn vader kan beneden het internet niet meer op. Toen heb ik besloten Fedora Core 4 te installeren, alleen de basis, als router.

Om dit zover te krijgen heb ik de volgende pagina gevolgt: http://www.fedora-linux.nl/wiki/index.php/Internet_Delen

Het probleem is dat wanneer ik de service dhcpd probeer op te starten, ik de melding [MISLUKT] krijg. Ik heb geen idee waarom.
Wanneer ik dan handmatig alle IP-adressen invul op de laptop (die overigens Windows XP draait) heeft deze wel verbinding met de computer, maar het internet kom ik niet op.
SELinux heb ik uitgeschakeld om eventuele problemen te voorkomen.

Heeft iemand enig idee waarom dhcpd niet wil opstarten? Of heeft iemand enige tips om met handmatige instellingen alsnog het internet op te komen?
Ik heb geen zin om weer aan FreeSCO te gaan, want voor je het weet gaat je volgende floppy heen Rolling Eyes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
molski

BerichtGeplaatst: Za Feb 04, 2006 10:23 am    Onderwerp: Reageren met citaat

De 2 dingen waar ik zelf tegenaanliep waren toen i-net delen niet wilde werken en wat mij de oplossing bood:

1) Update DHCP met het commando "yum update dhcpd" (je moet toch eerst je hele systeem updaten voordat je ook maar wat doet eigenlijk Wink ).

2) Ga naar SysteemInstellingen --> Beveiligingsniveau, tabblad Firewallopties
Zet bij "Vertrouwde apparaten" bij je interne NIC ff een vinkje bij masquerade en trusted.

Succes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Worado

BerichtGeplaatst: Za Feb 04, 2006 12:46 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

1) Dat was ongeveer het eerste wat ik had gedaan
2) Ik heb geen grafische omgeving ge´nstalleerd, omdat dat PC'tje dat maar met moeite aan kan.

Inmiddels heb ik m0n0wall ge´nstalleerd en alles werkt weer naar behoren. Het was wel omslachtig werk om het op de harde schijf te krijgen, maar internet werkt Smile
Terug naar boven
kiemo

BerichtGeplaatst: Zo Feb 05, 2006 2:30 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Hey Worado,

Ik gebruik voor dit soort dingen sinds 4 maanden Linux SME-server. Het is heel makkelijk te installeren en te configureren.
OkÚ. Het is een beetje overkill maar bij mij werkt het hier prima. Het draait nu iets meer als 3 maanden zonde enig probleem Very Happy

Hier wat info voor ge´nteresseerden:

De home page van SME Server
SME Server documentatie
en hier wat screenshots
Download SME Server Nog geen 500 MB

Misschien heb je er wat aan.
Terug naar boven
Worado

BerichtGeplaatst: Zo Feb 05, 2006 3:10 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zat ook al te kijken naar SME Server. Maar het was vooral die 500Mb die mij een beetje deed schrikken. Dan was ik dus weer uren kwijt aan het downloaden. FreeSCO is een floppy distro, dus daarom ook erg klein. Maar laten floppy's nou niet al te betrouwbaar zijn.
m0n0wall vond ik dus net wat interessanter: niet alleen kan je het ook op de harde schijf installeren, het neemt niet eens meer dan 6Mb aan schijfruimte in beslag! De installatie hiervan ging dus ook een stuk sneller.

Voor meer info:

m0n0wall homepage
m0n0wall features
m0n0wall screenshots
m0n0wall downloaden
Terug naar boven
kiemo

BerichtGeplaatst: Zo Feb 05, 2006 3:28 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Worado schreef:
Ik zat ook al te kijken naar SME Server. Maar het was vooral die 500Mb die mij een beetje deed schrikken.

Tja, dat er nog mensen zijn zonder een snelle internet verbinding vergeet ik wel eens.
Maar dat M0n0 linux van jou ziet er intresand uit. Net gedownload en ga het strax eens
testen op mijn ouwe laptop. Ik laat je wel weten wat ik er van vind.

Wees gegroet
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: